سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی که که روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپادهای طراحی ایران را در خاک خود تولید کند.

ساخت کارخانه‌ای در روسیه برای تولید پهپادهای ایرانی
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب،آمریکا می‌گوید همکاری‌های نظامی ایران و روسیه رو به گسترش و در حال تعمیق است و از جمله روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپادهای طراحی ایران را در خاک خود تولید کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با در اختیار گذاشتن تصویری ماهواره‌ای از کارخانه ادعایی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در روسیه، گفت روسیه در حال دریافت اطلاعات و تجهیزات لازم از ایران است.

به گفته آقای کربی این کارخانه می‌تواند تا اوایل سال میلادی آتی به بهره‌برداری کامل برسد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به حملات اخیر پهپادی به کی‌یف، پایتخت اوکراین و ایجاد وحشت میان غیرنظامیان، گفت: «تا ماه مه، روسیه از ایران صدها پهپاد تهاجمی یک‌طرفه (انتحاری) و همین‌طور تجهیزات تولید پهپاد از ایران دریافت کرده است.»

استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین به فشار دیپلماتیک و وضع تحریم‌هایی علیه ایران منجر شده است.

سخنگوی امنیت ملی آمریکا نقشه‌ای را در اختیار خبرنگاران گذاشته که به گفته او مسیر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و سپس جبهه جنگ در اوکراین را نشان می‌دهد.

بنا بر آنچه آمریکا می‌گوید پهپادهای ایرانی در بندر امیرآباد، در نزدیکی بهشهر بارگیری شده و از طریق دریای خزر به بندر مخاچ‌قلعه در جمهوری داغستان روسیه می‌روند، جایی که روسیه پس از آن از دو مسیر پهپادها را برای استفاده در میدان جنگ به سمت مرزهای غربی خود می‌فرستد.

پیش از آنکه دولت آمریکا رسما از ساخت کارخانه‌ای در روسیه برای تولید پهپادهای ایرانی خبر دهد، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارشی در این باره منتشر کرده بود.

وال‌استریت‌ژورنال در ماه فوریه به نقل از مقام‌های یک «کشور متحد آمریکا» نوشت که چنین کارخانه‌ای در دست ساخت است و ظرفیت تولید شش هزار پهپاد خواهد داشت.

بنا بر آن گزارش، یک هیات بلندپایه ایرانی در ماه ژانویه به روسیه رفت و از محل کارخانه ادعایی بازدید کرد تا جزئیات مربوط به آن نهایی شود.

جان کربی می‌گوید همکاری نظامی ایران و روسیه «دوطرفه» است و به «همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای» رسیده که روسیه طی آن در زمینه موشکی، جنگ الکترونیک و پدافند هوایی از ایران حمایت می‌کند.

ایران به دنبال خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ و همچنین تهیه جنگ‌افزارهای دیگر، از جمله هلیکوپتر تهاجمی، رادار و همین طور هواپیمای آموزشی پیشرفته یاک-۱۳۰از روسیه است. آقای کربی گفت مجموع خریدهای نظامی ایران از روسیه به «میلیاردها دلار» می‌رسد.

آقای کربی این «اتحاد کامل دفاعی» را «مضر به حال اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌الملل» دانست و گفت آمریکا تمام تلاشش را می‌کند تا این همکاری نظامی به هم بخورد.

سخنگوی امنیت ملی آمریکا عمومی کردن این اطلاعات را بخشی از تلاش در اختلال در همکاری نظامی ایران و روسیه خواند و هشدار داد: «آماده بیش از این هم هستیم».

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا به طور جداگانه تحریم‌هایی را در ارتباط با برنامه پهپادی ایران و ارسال آنها به روسیه وضع کرده‌اند.

جان کربی گفت آمریکا با همراهی اتحادیه اروپا و بریتانیا محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده‌اند تا مانع از ارسال قطعات الکترونیک مورد استفاده در پهپادها به ایران شوند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید