رتبه بندی معلمان از خواسته به حق فرهنگیان است که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان محقق نشده است.

حقوق فرهنگیان ۴۵ درصد افزایش یافت؟ + ماجرا چه بود؟

به گزارش سلام نو، مشاور وزیر آموزش و پرورش مدعی است با اجرای رتبه بندی معلمان حقوق معلمان بین ۷ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه ۹۸ درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل شده و تنها دو درصد در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود.

سید بابک هاشمی نکواظهار کرد: در کشورهای پیشرفته جهان بیش از ۲۰ درصد اعتبارات کشوری به حوزه آموزش و پرورش تخصیص پیدا می‌کند در صورتی که در کشور ما تنها ۱۰ تا ۱۱ درصد اعتبارات در این حوزه است.

وی همچنین مدعی شد: با اجرای رتبه بندی معلمان حقوق معلمان بین ۷ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد!

هاشمی نکو تصریح کرد: امسال بودجه آموزش و پرورش کشور با اکتساب اعتبارات رتبه بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های فرهنگیان با اشاره به رتبه بندی معلمان در سطح کشور خاطرنشان کرد: با اجرای رتبه بندی معلمان در کشور میانگین حقوق معلمان بین هفت تا ۱۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد معلمان کشور به اجرای این رتبه بندی اعتراض داشتند و در این راستا تیم‌های ارزیاب قوی در حال مشکلات رتبه بندی و رفع آن هستند.

هاشمی نکو گفت: متاسفانه ۹۸ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش کشور صرف پرداخت حقوق پرسنل شده و مابقی در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های خوب وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بیمه تکمیلی فرهنگیان بوده که در این بیمه خدمات حوزه دندانپزشکی، عینک و … اضافه شده است. همچنین در طرح شهید سلیمانی بیش از ۷۰ درصد طرح به فعالیت‌های پرورشی و ورزشی اختصاص داده شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: با بازدیدهای به عمل آمده از حوزه‌های امتحانات، خوشبختانه امتحانات با نظم خاص و امنیت کامل در حال برگزاری است.

اکنون که بیش از ۳۰۰ هزار معلم به رتبه اعلامی از سوی آموزش و پرورش اعتراض دارند، رسیدگی به اعتراض آنها به عهده مدیرانی گذاشته شده است که خود مسبب مشکلات متعدد در جامعه معلمان و دانش آموزان هستند.

ضمن تقدیر از قاطعیت دولت در برخورد با وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان می کنیم که همچنان مدیران مقصر در ستاد وزارت آموزش و پرورش در حال ادامه کار هستند و لازم است دولت نسبت به آنها تصمیم عاجل بگیرد تا از تکرار حوادث گذشته جلوگیری شود.

افزایش حقوق معلمان بعد از اجرای رتبه‌بندی ازدغدغه های مهم معلمان محسوب می شود و از طرفی دیگر از چالشهای وزارت آموزش و پرورش، چالشی که باید از سد سازمان برنامه و بودجه عبور کند.

سازمان برنامه و بودجه با موارد قانونی افزایش مانند «رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق کارگران دولت مطابق با قانون کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق با رای شورایعالی کار و…» مخالفت دارد. در برخی موارد نیز کنش این سازمان منجر به تاخیر در افزایش‌ها و تاخیر در پرداخت‌ها می‌شود که این خود انتقاداتی را درباره عمدی بودن یا نبودن آن‌ها ایجاد کرده است.

برای مثال سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ باتوجه به افزایش ۳۸ درصدی مزد سایر سطوح مزدبگیران مشمول قانون کار، در جلسات تصمیم‌گیری با اعمال این میزان روی حقوق مستمری بگیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی (که تا پیش از آن یک عرف پذیرفته شده بود) مخالفت کرد.

این مخالفت با وجود اعتراضات بازنشستگان و پیگیری تشکل‌های بازنشستگی کشور حدود ۶ ماه به طول انجامید تا سرانجام بازنشستگان سایر سطوح موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند. در رابطه با رتبه‌بندی معلمان نیز باوجود موافقت دولت و وزارت آموزش و پرورش و تبدیل رتبه‌بندی به یک مصوبه قانونی در مجلس، مخالفت سازمان برنامه و بودجه و ریاست آن ادامه داشت.

پیرامون پرونده کارگران دولت نیز باوجود آن‌که این نیروها باید مشمول افزایش ۳۸ درصدی مزد طبق قانون کار می‌شدند، اما درنهایت افزایش ۱۰ درصدی حقوق در سال گذشته مشمول آن‌ها شد و در این میان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تاثیرگذاری خود را داشت.

معلمان آموزش و پرورش گروهی بودند که در روزهای پایانی عید نوروز از برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی آسیب دیدند. در حالیکه اول فروردین ماه، سرپرست بانک ملی اعلام کرد که «باقیمانده حقوق اسفند ماه فرهنگیان پرداخت شده است»، اما بر اساس اعلام فعالان جامعه فرهنگی کشور بخشی از معلمان در استان‌های مختلف همچنان حقوق اسفند ماه خود را دریافت نکرده و برخی نیز علی‌الحساب دریافت کرده بودند.

در ادامه این روند وزیر آموزش و پرورش ضمن عذرخواهی از فرهنگیان طی ایام عید بابت تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه از واریز فوری مبالغ رتبه‌بندی و مبالغ حقوق معوقه معلمان سخن گفت. سپس بسیاری از مبالغ واریزی در قالب چندین واریز به حساب آن‌ها واریز شد، اما هنوز سقف واریزی‌های پراکنده به حد حقوق اسفند آن‌ها نرسیده بود.

این روند ادامه داشت تا اینکه در ۱۵ فروردین ماه همزمان با اولین جلسه پس از سال تحویل ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس در نطق‌های پیش از دستور و تذکرات شفاهی به دولت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه را به دلیل مسئله به وجود آمده در مورد معلمان و سابقه آن درباره سایر اقشار مورد انتقاد قرار دادند.

معین الدین سعیدی (نماینده مردم چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست) در تذکر شفاهی خود به دولت با مطرح کردن سایر اقشار معلمینی که مانند بحث رتبه‌بندی حقوق دریافت نکردند، به انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه پرداخت و گفت: علاوه بر سهل انگاری که در پرداخت حقوق فرهنگیان صورت گرفت، معلمین قرارداد کار معین ۶ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) نیز با یادآوری تعلل‌های صورت گرفته در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و سایر تعلل‌های حقوقی، گفت: دولت و مسئولان ذیربط باید با مقصران و خاطیان این موضوعات برخورد کنند. آئین نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی نیز اشکالاتی دارد، گروه‌های ارزیاب سلیقه‌ای عمل کردند لذا امیدواریم اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

فاطمه محمدبیگی (نماینده مردم قزوین) نیز در واکنش به مسائل مطرح شده در مورد عملکرد سازمان برنامه و بودجه در مورد تخصیص منابع به آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان و رتبه‌بندی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور! چکش عدالتتان را روی میز سازمان برنامه و بودجه فرود آورید تا کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌های این سازمان نیز پایان یابد. عدم تخصیص عملکردی بودجه برای قوانین حیاتی ازجمله «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و «حمایت از معلولان» نشان از معضلات عمیق در سازمان برنامه و بودجه دارد.

کمال حسین‌پور (نماینده مردم پیرانشهر و سردشت) نیز پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام ندادند؟ بنابراین دولت باید عزل مدیران ناکارآمد را در دستورکار خود قرار دهد تا مردم بدانند نظام جمهوری اسلامی با هیچ مدیری عقد اخوت نبسته است.

آنچه اکنون مهم است و باید با جدیت پیگیری شود موضوع اعتراض فرهنگیان به شیوه نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان است چراکه ارزیابی‌ها و توزیع رتبه‌ها به درستی صورت نگرفته است و در حق بسیاری از فرهنگیان اجحاف شده لذا باید در فرآیند ارزیابی فرهنگیان بازنگری کنیم.

برای مثال سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ باتوجه به افزایش ۳۸ درصدی مزد سایر سطوح مزدبگیران مشمول قانون کار، در جلسات تصمیم‌گیری با اعمال این میزان روی حقوق مستمری بگیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی (که تا پیش از آن یک عرف پذیرفته شده بود) مخالفت کرد.

این مخالفت با وجود اعتراضات بازنشستگان و پیگیری تشکل‌های بازنشستگی کشور حدود ۶ ماه به طول انجامید تا سرانجام بازنشستگان سایر سطوح موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند. در رابطه با رتبه‌بندی معلمان نیز باوجود موافقت دولت و وزارت آموزش و پرورش و تبدیل رتبه‌بندی به یک مصوبه قانونی در مجلس، مخالفت سازمان برنامه و بودجه و ریاست آن ادامه داشت.

کد خبرنگار: ۱۵
۵۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 51
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    بعد از بازنشستگی الان به ما حق رتبه بندی را نمیدهند وقطع کردند بازنشسته 1401
  • مسلم IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    چرا میگید فرهنگیان بگید معلم ها چون خدمات واداری ها و بازنشته ها رتبه بندی نشدن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید