در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۱۸۱ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان وام توسط شبکه بانکی ایران پرداخت شده است.

میزان مبلغ وام‌های پرداختی در فروردین ۱۴۰۲

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چندی پیش با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به وام‌های پرداخت شده از سوی شبکه بانکی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این گزارش نه تنها عملکرد شبکه بانکی کشور را نمایش می‌دهد، بلکه شامل مقصد وام‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود.

بررسی گزارش مذکور حاکی از آن است که با وجود افرایش ۲۷ درصدی کل وام‌های پرداختی در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ سهم برخی از بخش‌ها مثل کشاورزی و مسکن و ساختمان با کاهش همراه شده است.

وام‌های پرداخت شده در فروردین ماه به تفکیک بخش‌های اقتصادی

پرداخت وام در فروردین ماه به ۱۸۱ همت رسید

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۱۸۱ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان وام توسط شبکه بانکی ایران پرداخت شده که این رقم در مقایسه با فروردین ماه سال ۱۴۰۱ با افزایشی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۷ درصد مواجه شده است.

از میان کل تسهیلات پرداخت شده، صاحبان کسب‌وکارهای حقوقی و غیرحقوقی ۱۶۱ هزار میلیارد تومان معادل ۸۹.۱ درصد از کل وام‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰.۹ درصد از وام‌ها نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار پرداخت شده است.

این در حالیست که سهم خانوارها از تسهیلات در فروردین ماه سال گذشته حدود هشت درصد بود و به نظر می‌رسد که در سال جدید، بانک‌ها سهم بیشتری از منابع خود را در جهت اعطای تسهیلات به خانوارها اختصاص داده‌اند.

بخش خدمات وام‌ها را قرق کرد

بررسی مسیر وام‌هایی که به کسب‌وکارها تعلق گرفته نشان می‌دهد که تسهیلات به بخش خدماتی با رقمی بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان، به تنهایی ۳۸.۷۲ درصد از کل وام‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از بخش خدمات، بخش صنعت و معدن قرار دارد که ۶۰ هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان معادل ۳۳.۲۸ درصد از وام‌ها به سوی این بخش رفته‌اند.

بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و همچنین کشاورزی نیز با جذب به ترتیب، ۱۰.۳۷ درصد، ۴.۷ درصد و ۲.۰۱ درصد از وام‌های بانکی نیز در رده بعد قرار دارند.

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌ها در فروردین ماه ۱۴۰۲ چگونه بود؟

رشد ۷۳ درصدی وام خانوار

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش بانک مرکزی از آمار وام‌های پرداخت شده در فروردین ماه ۱۴۰۲، تغییرات میزان وام اعطایی به هر بخش نسبت به فروردین سال گذشته است است. مبلغ وام‌هایی که به طور مستقیم به خانوار رسیده با افزایش ۷۳ درصدی همراه شده و بیشترین رشد را ثبت کرده است.

پس از آن، بیشترین رشد در وام‌های بخش بازرگانی با جهش ۵۱ درصدی، صنعت و معدن با رشد ۲۵ درصدی و خدمات با افزایش ۲۴.۲ درصدی است. از سوی دیگر اما سهم بخش‌های کشاورزی و مسکن از وام‌های بانکی به ترتیب ۲۹ درصد و ۱.۷ درصد کاهش یافت.

نوع وام‌های پرداخت شده چه بود؟

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، شامل هدف و نوع وام‌های اعطا شده است. بر این اساس ۸۱.۴ درصد از وام‌های پرداختی به کسب‌وکارها به منظور تامین سرمایه در گردش آنها بوده، ۱۳.۸ درصد از آنها هم برای ایجاد واحدهای جدید تخصیص یافته است. همچنین ۳.۶ درصد از این تسهیلات برای توسعه کسب‌وکارها بوده و ۱.۳درصد از آنها صرف دیگر مصارف شده است.

از سوی دیگر ۴۸.۶ درصد از وام‌های پرداخت شده به خانوار با هدف خرید کالای شخصی بوده است. وام‌های قرض‌الحسنه ضروری، ازدواج، مسکن و تعمیرات نیز در رده‌های بعدی بیشترین سهم از وام‌های پرداختی به خانوار قرار دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید