پس از سفر سلطان عمان و آزادی یک شهروند دانمارکی و دو شهروند اتریشی در ایران، روند قیمت طلا و سکه در بازار کاهش داشت.

ریزش قیمت طلا و سکه ادامه دار است / طلا بخریم یا ارزان تر می شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز بازار فلز زرد شنبه ۱۳ خردادماه نیمه‌تعطیل بود و معامله‌گران نیز تمایلی به مبادله نداشتند. بازارِ بی‌جان دلار، معاملات بازار طلا و سکه را نیز از رونق انداخت. هر چند روند قیمت‌ها کاهش داشت اما فعالان این بازار با وجود بمباران خبری در روزهای گذشته نسبت به هر گونه‌ مبادله‌ای بدبین‌ بودند و ترجیح می‌دادند در شرایط باثبات‌تری معامله‌ کنند.

در جدول زیر، آخرین قیمت و حباب انواع سکه در معاملات شنبه را مشاهده می‌کنید.

سفر هفته گذشته سلطان عمان به ایران، این گمانه‌ را تقویت کرده که تحرک در دیپلماسی ایالات متحده و ایران ممکن است از آنچه مطرح می‌شود بیشتر باشد؛ به این ترتیب، میانجیگری عمان برای بازارهای مالی همچون اهرمی بازدارنده عمل کرده است.

تا کنون عمان نقش مهمی در دیپلماسی آمریکا و منطقه با ایران، از جمله آزادی و تبادل زندانیان غربی داشته است.

باز شدن گره بازارهای مالی به دست سیاست افتاد

پس از سفر هفته گذشته سلطان عمان، ایران یک شهروند دانمارکی و دو شهروند اتریشی را آزاد کرد. این آزادی‌ها به دنبال آزادی یک بلژیکی و دو شهروند فرانسوی در ماه مه صورت می‌گیرد.

این در حالی است که تحلیلگران سیاسی می‌گویند هر گونه پیشرفت در دیپلماسی ایران و آمریکا در نهایت به بازگشت سه شهروند آمریکایی بازداشت شده، بستگی خواهد داشت. باید توجه داشت تاثیر هر یک از این گشایش‌های سیاسی می‌تواند در روزهای آینده بازارهای مالی را به پله‌های پایین قیمتی هل دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند متعاقب این تعاملات سیاسی، قیمت دلار می‌تواند کریدور ۴۰ هزار تومانی را ببیند و قیمت سکه تا کانال ۲۰ میلیون تومانی عقب‌نشینی کند.

باید توجه داشت دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پانزدهم خرداد (امروز) در وین آغاز می‌شود. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد. نتایج مثبت این نشست نیز می‌تواند اهرم دیگری برای تعادل‌بخشی به روند قیمت در بازارها مالی باشد.

بنابراین برای پیش‌بینی روند قیمت طلا و سکه در روزهای باقیمانده از هفته جاری باید چشم به راه اخبار سیاسی داشت. بدون شک روزهای آینده، روزهای پرخبری برای بازارهای مالی است و مسیر این اخبار روند قیمت در بازار فلز زرد را تعیین می‌کند.

سکه ارزان شد

روز شنبه قیمت در بازار فلز زرد کاهش داشت. گفتنی است انس جهانی طلا نیز در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ١٩۴۸ دلار رسیده است.

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، قیمت سکه امامی ۲۰۸ هزار تومان کاهش داشت. این قطعه با قیمت ۳۰ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان معامله شد. برخلاف کاهش قیمت در تمام قطعات سکه اما قیمت سکه بهار آزادی افزایش محدود ۹ هزار تومانی داشت و با قیمت ۲۷ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان مبادله شد.

نیم سکه، نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، معامله شد. ربع سکه، باکاهش ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه گرمی نیز ۲۰ هزار تومان ارزان شد و باقیمت ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان معامله شد.

راه حباب سکه از قیمت جدا شد

روز شنبه حباب سکه‌ بر خلاف رشد قیمت سکه با روند افزایشی باز شد. حباب سکه بهار بیشترین افزایش را داشت و ۳۷۰ هزار تومان گران شد.

در این روز قیمت طلا با روند کاهشی باز شد. هر مثقال طلا با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان معامله شد وکاهشی در حدود ۱۳۰ هزار تومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۵ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت دومیلیون و ۴۶۸ هزار تومان مبادله شد.

قیمت طلای دست دوم هم دو میلیون و ۴۳۵ هزار تومان شد و ۳۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید