کاروانسراگردی تجربه جالبی است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان بیشتر بدانید.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: هنگامی که وارد فضای این کاروانسرا شوید، خواهید دید که ورودی بنای این کاروانسرا در ضلع شمالی آن قرار گرفته است. به داخل که وارد می شوید، پس از گذر از فضای ورودی کاروانسرا خواهید دید که فضای هشتی و سپس میانسرا قرار گرفته است. در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی این کاروانسرا از طریق فضاهایی که در وسط ان وجود دارد، به ۲ اتاق با مساحت ۱۷ مترمربع را پیدا خواهید کرد که به اصطلاح به آن فضای میانسرا می گویند. باید ذکر کنیم که مساحت این میانسرا برابر است با ۳۹۸ مترمربع است و در وسط آن نیز حوض کوچکی قرار گرفته است. در همین راستا در ادامه به بازدید از کاروانسرا تی تی می‌پردازیم.

تی تی گیلان، کاروانسرایی دیدنی

از زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی سنگی و آجری که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج را ببینید که ورود شما را به یک حیاط مرکزی، یک گذرگاه هشتی و دو ایوان کوتاه خوشامد می گویند. با این حال، تا همین چند سال پیش، مردم محلی بنای کاروانسرا را تبدیل به طویله کرده بودند و حیاط آن را باغچه! تا زمانی که پای میراث فرهنگی به ماجرا باز شد و این بنا را با شماره ثبت ملی ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد.

کاروانسرای باستانی تی تی را باید در شهرستان سیاهکل و در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود ببینید. جایی درست در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

تی تی در زبان گیلکی به معنی شکوفه است و بنابراین تی تی کاروانسرا، کاروانسرای شکوفه معنی می دهد. ساخت این کاروانسرا، آن هم در روزهایی که کاروانسراهای کمی در شمال کشور ساخته می شد، گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل را روایت می کند. روایتی که البته این روزها ناقص و ناتمام باقی مانده است.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

این مجموعه ی تاریخی دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی ‌مانند و همچنین دو ایوان در اطراف هشتی آن است. این کاروانسرا، درست در ۱۰ کیلومتری جاده ی سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و صد البته بسیار سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از مسیر لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است، قرار گرفته است.

اگر بخواهیم از آب و هوای منطقه ای که این کاروانسرا در با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که آب و هوای خنک تر قسمت کوهپایه ای آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین خاطر زمانی که برای دیدن کاروانسرای تی تی در سیاهکل می روید حتما لباس گرم و بارانی با خود به همراه داشته باشید.

کاروانسرای تی تی؛ جذاب و تماشایی

برخی روایت‌ها، دستور ساخت این بنا را به عمه یکی از پادشاهان صفوی نسبت می‌دهند که «تی تی» نام داشت. واژه «تی تی» در زبان گیلکی به‌معنی «شکوفه» است؛ به همین دلیل، تی تی کاروانسرا یا کاروانسرای تی تی را می‌توان همان کاروانسرای شکوفه دانست.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

جالب است بدانید که در زبان گیلکی جای صفت و موصوف با هم عوض می‌شود؛ از همین رو گیلانی‌ها، این کاروانسرا را «تی تی کاروانسرا» می‌نامند.

در مقایسه با تعدد کاروانسراهای مناطق کویری، کاروانسراهای اندکی در اقلیم معتدل و مرطوب ایران احداث شده‌اند؛ زیرا در گذشته در سواحل دریا به‌دلیل بارندگی زیاد، شرایط آب و هوایی معتدل و فراوانی منابع، جمعیت نسبتا زیاد و نزدیک بودن مراکز جمعیت (برخلاف سایر اقلیم‌های ایران) نیاز چندانی به این بناهای بین‌راهی احساس نمی‌شد.

کاروانسرای تی تی یکی از معدود کاروانسراهای شمال کشور است؛ به همین دلیل، آن را به‌عنوان یک بنای با موقعیت استراتژیک و راهبردی می‌شناختند. ایران در گذشته یکی از قطب‌های تولید ابریشم بود؛ محصولی که عمدتا در شمال کشور تولید شده و به بخش‌های مرکزی فرستاده می‌شد؛ به همین علت، وجود کاروانسرایی مانند تی تی برای اتراق کاروان‌ها و حفظ امنیت جاده اهمیت بسیاری داشت.

البته کاروانسرای تی تی در سال‌های اخیر لوکیشن فیلمبرداری فیلم و سریال‌هایی «قانون مورفی» و «خاتون» بوده و از اینرو نام آن بر سر زبان‌ها افتاده است.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

برای بازدید از کاروانسرای تی تی نیازی به خرید بلیط ندارید. بازدید از این جاذبه در تمام ساعات روز نیز ممکن است؛ اما بهتر است که در ساعات روشنایی به این کاروانسرا بروید تا زیبایی و شکوه آن را ببینید. کاروانسرای تی تی در ارتفاعات منطقه سیاهکل قرار دارد. این منطقه آب و هوای نسبتا خنکی دارد؛ پس بهتر است در زمان بازدید لباس گرم و بارانی به‌همراه داشته باشید.

در سفر به این منطقه بازدید از فروشگاه صنایع دستی روستای بالا رود را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید؛ فروشگاهی که انواع محصولات خوراکی محلی، مانند عسل، سبزیجات محلی و چای در آن عرضه می‌شود.

کاروانسرای تی تی تا اوایل دهه ۸۰ شمسی دارای مالک خصوصی بود؛ در این زمان توسط میراث فرهنگی خریداری شد و تاکنون دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. این کاروانسرا بنایی محکم و استوار است و خطر عمده‌ای آن را تهدید نمی‌کند؛ با این وجود، مانند دیگر آثار تاریخی نیاز به مرمت و نگهداری دارد.

بازدید از کاروانسرای تی تی در گیلان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید