روستای گرمه اصفهان، جاذبه‌های خاصی را به لحاظ تاریخی و طبیعی در خود جای داده، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان بدانید.

چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان

سلام نو_ سرویس گردشگری: نام این روستای شگفت‌انگیز به دلیل اینکه بر سر راه جاده‌ی ابریشم قرار دارد در متون تاریخی بسیاری آمده است و همیشه مورد توجه بوده. روستای گرمه مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی است که هر سوی آن‌را تماشا کنید چیزی برای شگفتی دارد. از چشمه‌های آب معدنی پربار آن تا کویر و نخلستان‌های پر نعمت آن، همه و همه هدیه‌هایی هستند که زمین به ساکنان این روستا بخشیده است. علاوه بر این جاذبه‌های طبیعی، ردپای تاریخ را می‌توان در دل روستای گرمه جستجو کرد. آثاری ارزشمند که روزگاران بسیاری در این منطقه شاهد بوده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی و تماشایی روستای گرمه

قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از جمله آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه محسوب می‌شوند. به‌خصوص قلعه ساسانی که در مرکز روستا قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی روستای گرمه خور است. قدمت قلعه و مسجد آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد و دو امامزاده آن بسیار دیدنی هستند.

خانه‌های روستای گرمه

در ابتدای ورودتان به روستای گرمه آنچه که نظر شما را به خود جلب می‌کند شیوه‌ی ساخت خانه‌های این روستا است.

چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان

خانه‌هایی ساده و صمیمی که بر روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند. این خانه‌ها مانند بسیاری از آثار معماری کویری‌اند و برای خنک ماندن فضای داخلی آن‌ها از مصالح و معماری خاصی شکل گرفته‌اند. علاوه بر شکل خانه‌های روستای گرمه ، کوچه‌های این روستا که حالتی قدیمی و رازآلود دارند شما را مجذوب می‌کنند. سابات‌های این روستا نمونه‌ای عالی از معماری کویری هستند که برای لحظاتی عابران را در آغوش سایه‌ها پناه می‌دهند تا نفسی تازه کنید و خنکای خود را بر تن‌تان می‌تاباند. معماری این روستا همچون مردم کویر پر از صمیمیت است.

خانه‌های گرمه از همان بدو ورود به روستا نظرتان را به خود جلب می‌کنند؛ خانه‌هایی ساده و صمیمی که روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند و مشرف به نخلستان هستند. این منازل مثل سایر معماری کویری، برای خنک ماندن فضای داخلی آن‌ها از مصالح و معماری خاصی استفاده شده است. کوچه‌های تنگ و پرپیچ گرمه همراه با سابات‌های بسیار زیاد، توجه فیلم‌سازان را به خود جلب کرده است.

قلعه‌ی ساسانی در بخش مرکزی روستا وجود دارد که اهمیت تاریخی گرمه را تایید می‌کند.

چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان

در کنار این قلعه مسجدی تاریخی نیز از روزگارانی دور به‌جامانده است که شیوه‌ی بنای آن شما را مجذوب می‌کند. همچنین دو امامزاده در روستا به خاک سپرده شده‌اند که بقعه‌هایی قابل توجه دارند. در کنار این جاذبه‌ها آثار تاریخی دیگری هم وجود دارند که در هنگام گشت و گذارتان در گرمه باید ببینید. آثاری همچون: قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از این دست بقایای تاریخی ارزشمند هستند.

دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و گشت‌وگذار در این روستا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرمی دارد.

جاذبه‌های طبیعی و دیدنی گرمه

طبیعت گرمه را نمی‌توان نادیده گرفت، طبیعتی که با فرزندان خود به مهربانی رفتار می‌کند و دست‌های پر نعمت خود را به روی آن‌ها گشوده است. رد این مهربانی را می‌توانید در زلالی برکه‌های روستا ببنید که در زمستان و بهار پر از جنب و جوش مرغابی‌ها و اردک‌ها است و اطراف آن را آرامش پرواز کبک و تیهو فراگرفته است.

چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان

کمی آن‌ سوتر، چشمه‌های آب معدنی از دل کوه می‌جوشند که هزاران سال است به زندگی بخشی خود ادامه می‌دهند و خواص بسیاری دارند. اما شاید از همه عجیب‌تر کوهی باشد که در اولین نگاه شما را به‌یاد هیبت و شکل فیل‌ها می‌اندازد. در دامنه‌ی این کوه فیلی خاکی نرم و سرخ رنگ به‌چشم می‌خورد که همیشه مورد توجه زمین‌شناسان بوده است.

نخلستان‌های گرمه

از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان‌پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان‌های سردی هستند، خرمای مرغوبی در آن‌ها به بار نمی‌نشیند. اما گرمه از معدود روستاهای خور و بیابانک است که زمستان چندان سردی ندارد؛ به همین علت نخلستان‌های زیاد و خرمای بسیار خوبی دارد. نکته‌ جالب و عجیب این است که درختان خرما در اینجا در کنار درختان زردآلو بار می‌دهند. نخلستان‌ها آن آن‌قدر زیبا و پر درخت هستند که به‌سختی می‌توان وارد این دنیای پر از زیبایی شد.

چشمه روستای گرمه

چشمه آب معدنی روستای گرمه هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد و در گذشته ماهی‌های زیادی در این چشمه زندگی می‌کردند.

چند جاذبه تماشایی در روستای گرمه اصفهان

این آب گرم برطرف‌کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هرساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده به این روستا می‌آیند.

چشمه ماهی، درمان‌گری طبیعی

یکی دیگر از ویژگی‌های طبیعت روستای گرمه وجود چشمه ماهی در آن است. این چشمه‌ی کوچک که اکنون بسیار معروف است در دل خود ماهی‌های کوچکی دارد که نوعی درمان‌گر محسوب می‌شوند. این ماهی‌های بی‌دندان با جویدن پوست بیمار باعث از بین رفتن برخی بیماری‌های پوستی می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید