۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 55439878

گرمه از دیدنی‌ترین و ساده‌ترین روستاهایی است که می‌توان در ایران از آن بازدید کرد، در همین راستا با ما همراه باشید تا بدانید روستای گرمه کجاست.

روستای گرمه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای زیبا و چندین هزار ساله گرمه به‌دلیل داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. نخلستان‌های خرما، بافت روستا، قلعه، امامزاده، چشمه آب معدنی، بیابان‌ها و ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند از مکان‌های دیدنی روستای گرمه به شمار می‌روند

آشنایی با روستای گرمه

در ابتدای ورودتان به روستای گرمه آنچه که نظر شما را به خود جلب می‌کند شیوه‌ی ساخت خانه‌های این روستا است. خانه‌هایی ساده و صمیمی که بر روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند. این خانه‌ها مانند بسیاری از آثار معماری کویری‌اند و برای خنک ماندن فضای داخلی آن‌ها از مصالح و معماری خاصی شکل گرفته‌اند. علاوه بر شکل خانه‌های روستای گرمه ، کوچه‌های این روستا که حالتی قدیمی و رازآلود دارند شما را مجذوب می‌کنند. سابات‌های این روستا نمونه‌ای عالی از معماری کویری هستند که برای لحظاتی عابران را در آغوش سایه‌ها پناه می‌دهند تا نفسی تازه کنید و خنکای خود را بر تن‌تان می‌تاباند. معماری این روستا همچون مردم کویر پر از صمیمیت است.

روستای گرمه کجاست؟

روستای گرمه در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خور در استان اصفهان قرار دارد

مردمان گرمه دارای زبان قدیمی هستند و خور را «هسب» می‌گویند. قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از جمله آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه محسوب می‌شوند. ارتفاع این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است. این روستا دارای نخلستان‌های بسیار زیبا است.

شهرستان خور و بیابانک درست در وسط کویر مرکزی ایران قرار دارد و روستای گرمه از بخش‌های دیدنی این شهرستان است. از دیگر نقاط دیدنی این روستا می‌توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخل‌های بلند محصور شده اشاره کرد. همچنین از دیگر دیدنی‌های روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا قرار دارد. روستای گرمه چند سالی است که میزبان توریست‌های زیادی بوده است. این روستا ۷۰۰ کیلومتر با تهران و ۲۰۰ کیلومتر با یزد فاصله دارد و از دو طریق جاده یزد – طبس یا سمنان- نائین می‌توان به آن رسید.

روستای گرمه کجاست؟

در این روستا حدود ۲۰۰ نفر زندگی می‌کنند که اغلب از طریق کشاورزی و حقوق بازنشستگی امرار معاش می‌کنند. در گرمه دو مدرسه دبستان و راهنمایی وجود دارد و نوجوانان برای ادامه تحصیل باید به خور بروند. صنایع‌دستی گرمه از برگ‌های خرما درست می‌شوند که سبدهای بافته شده از لیف خرما از جمله آن‌ها هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات از گرمه ببرید. علاوه بر آن شیره‌ خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌روند.

دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و گشت‌وگذار در این روستا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرمی دارد.

قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از جمله آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه محسوب می‌شوند. به‌خصوص قلعه ساسانی که در مرکز روستا قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی روستای گرمه خور است. قدمت قلعه و مسجد آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد و دو امامزاده آن بسیار دیدنی هستند.

روستای گرمه کجاست؟

خانه‌های گرمه از همان بدو ورود به روستا نظرتان را به خود جلب می‌کنند؛ خانه‌هایی ساده و صمیمی که روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند و مشرف به نخلستان هستند. این منازل مثل سایر معماری کویری، برای خنک ماندن فضای داخلی آن‌ها از مصالح و معماری خاصی استفاده شده است. کوچه‌های تنگ و پرپیچ گرمه همراه با سابات‌های بسیار زیاد، توجه فیلم‌سازان را به خود جلب کرده است.

محل قرارگیری روستای گرمه

روستای گرمه از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود که در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران و در شمال شرق استان اصفهان قرار دارد. این روستا در بین کوه‌ و دشت با پوششی از درختان خرما و انار واقع شده است.

منطقه‌ای که روستای گرمه در آن جای گرفته پوشیده از باتلاق‌ها، تپه‌های شنی و خاک‌های رس نمکی است. این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر ارتفاع دارد و آب‌وهوای آن در اثر مجاورت کویر گرم و خشک محسوب می‌شود. در اطراف گرمه بیابان‌ها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته‌های شتر به راهپیمایی مشغول هستند. ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند تماشایی هستند.

روستای گرمه کجاست؟

مردمان گرمه به زبان پهلوی صحبت می‌کنند که اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان است. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند. گرمه منطقه‌ای ادیب‌پرور است و افراد گران‌قدری چون یغما جندقی، شاعر عالی‌قدر و حبیب یغمایی، سراینده شعر روباه و زاغ، برخاسته از این منطقه هستند.

آدرس: استان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شهرستان شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک، روستای گرمه

مسیر دسترسی روستای گرمه از دو طریق امکان‌پذیر است:

مسیر اول: مسیر شهر خور به‌سمت مهرنجان و یزد است که پس از طی مسافتی در حدود ۲۷ کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می‌رسید. پس از طی هشت کیلومتر، تابلوی نخلستان گرمه می‌بینید.

مسیر دوم: مسیر شهر خور به‌سمت یزد است. پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به جاده خاکی می‌رسید که در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر وارد روستای گرمه خواهید شد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید