میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی از تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی خبر داد.

خبرخوش رییس جمهور از حقوق بازنشستگان در خردادماه

به گزارش سلام نو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.حقوق بازنشستگان۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.
میثم لطیفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است و صحبت‌هایی در این زمینه شده بود.

وی افزود: البته روش منطقی و درست آن این است که متوسط ۳۰ سال حقوق یا دستمزد مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته بر مبنای نرخ روز باشد. در گذشته به دلیل اینکه محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان از نظر فنی سخت و دشوار بود متوسط دو یا سه سال آخر در نظر گرفته می‌شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد که البته باید دید قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و در برنامه هفتم نیز آورده شود.

در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شد، آمده است: «میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.»

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شدو البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه می‌شود. این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

آنطور که موسوی خبر داده بود، برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفند ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفته بود که برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد و مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که حقوق پایه کارگران برای سال ۱۴۰۲ در آخرین نشست شورای عالی کار در سال ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن مزایا و بدون سابقه کار حداقل پنج میلیون و ۳۰۸ تومان تعیین شد.

در حالی که در روزهای گذشته سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود که فرایند پرداخت حقوق ماه اردیبهشت‌ بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال معمول و اعلام قبلی، از بیستم اردیبهشت با اعمال افزایش حقوق آغاز شده امروز در خبری پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از ابلاغ افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی توسط معاون اول خبر داده است.

آنطور که اعلام شده، از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است برای دریافت کنندگان حداقل مستمری به میزان چهل و یک میلیون و هفتصد و نود و هفت هزار و پانصد (۴۱.۷۹۷.۵۰۰) ریال و مشمولین از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد. قرار است مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین و با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان پرداخت شود.


مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از اردیبهشت اجرایی و پرداخت می‌شود.

میرهاشم موسوی اظهار کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیأت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه به توصیه ریاست جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود.

وی گفت: به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طیق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان عزیز قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

موسوی پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان را از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: از سال گذشته ۳۵ هزار نفر متقاضی وام قرض‌الحسنه باقی مانده بودند که طی چند روز گذشته وام این عزیزان پرداخت شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز فرآیند پرداخت وام طی روزهای آینده تکمیل می‌شود و پیشنهاد افزایش مبلغ وام در سال جاری نیز به هیأت‌مدیره و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه ارائه شده که در صورت تصویب این پیشنهاد، مبلغ وام قرض الحسنه پرداختی به بازنشستگان از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

کد خبرنگار: ۱۵
۲۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • مویع مزخوری IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    1
  • رصا IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    س خسته نباشید خدارا شکر منبازنشته خانواده هفت نفره زندگی سخت شد خداوند نگهدار کسانی به کارگر کمک میکنند من برای سلامتی انها دعای خیر دارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید