معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هشدار داد که سالانه در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف مواد دخانی فوت می‌کنند.

آمار هولناک از مصرف دخانیات در ایران/ سالانه ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات می میرند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، محمد جعفرزاده، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل چهارم خرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از تاریخ چهارم الی دهم خردادماه تحت عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده، اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده سلامت، گسترش استعمال دخانیات در جامعه می باشد که این خود بعنوان یکی از شایع ترین عوامل مرگ ومیر در جهان شناخته شده است، چرا که مصرف این مواد، عامل ۲۵ بیماری کشنده از جمله سرطان ها و بیماریهای قلبی و عروقی است و پیش بینی می شود در سال های آتی، بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد.

وی گفت: طی سالهای اخیر سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات فوت می کنند و مصرف انواع مختلف مواد دخانی مانند قلیان به طور گسترده در جامعه خصوصاً در بین جوانان و نوجوانان شایع شده است که می‌بایست این گروه از افراد جامعه را در زمینه عدم مصرف مواد دخانی با توجه به زیانهای این مواد آگاه ساخت.

جعفرزاده افزود: کارشناسان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت، در زمینه پیشگیری و ارائه خدمات اولیه در حوزه مواد دخانی و اعتیاد، آماده خدمت رسانی به عموم مردم عزیز می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به آمار مصرف دخانیات در ایران در بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ گفت: ۱۴/۰۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال ایران مواد دخانی مصرف می‌کنند که سهم مردان ۲۵/۸۸ درصد و سهم زنان ۴/۴۴ درصد است. همچنین در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران، رشد ۲۸ درصدی داشته است و این رشد برای زنان ۵۷/۶ درصد و برای مردان ۱۷/۸ درصد گزارش شده است و متاسفانه عوارض هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند و چنانچه این روند افزایشی کنترل نشود، در ۱۰ سال آینده، ۲۰۰ هزار ایرانی در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست خواهند داد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل اظهار کرد: سالانه در کشور چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌شود و در بین ۱۲۱ کشور در جهان، ایران رتبه ۶۷ مصرف دخانیات را دارد. این در حالیست که ایران کمترین مالیات بر دخانیات را در کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بیش از یک میلیارد سیگاری در جهان وجود دارند که از این تعداد حدود ۸ میلیون نفر از آنها در ایران سیگاری هستند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید