وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به لفاطی دولت طالبان گفت: ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم.

 امیرعبداللهیان: ایران طالبان به رسمیت نمی‌شناسد
به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل که ظهر امروز در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: سمینار سفرای ما در سال جاری با شعار تحول در نظم جهانی و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه با فرمایشات حکیمانه رهبری آغاز شد.

وی افزود: با توجه به شعار گردهمایی ما که تحول در نظام جهانی را هدف قرار داده، لازم است تاکید کنم که امام راحل سال‌ها پیش موضوع تحول در نظم جهانی را در عمل به منصه ظهور رساندند.

استقلال سیاسی و نفی وابستگی یکی از درس‌های بزرگ امام راحل بود

وزیر امور خارجه ابراز کرد: تحولی که با پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری حکیمانه امام در فضای بین المللی آن مقطع اقدامی را رقم زد که امروز ما تداوم آن را در تحول در نظم جهانی به عنوان واقعینی که پیشگام آن امام راحل بودند، شاهدیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به شعار نه شرقی و نه غربی گفت: این شعار دکترین سیاست خارجی امام را شامل می‌شد که ما امروز نیز حساسیت و دقت نظر مردم را در پایبندی به این شعار می‌بینیم، این شعاری است که در سر در وزارت امور خارجه به خوبی به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: نظریه نه شرقی و نه غربی امام راحل با گذشت بیش از سه دهه همچنان پررنگ و در صدر اولویت‌های مردم و افکار عمومی در کشور ما قابل رصد است.

وزیر امور خارجه افزود: استقلال سیاسی و نفی وابستگی یکی دیگر از درس‌های بزرگی بود که از امام راحل آموختیم و نسل‌های پس از انقلاب نیز در این مسیر به خوبی گام بر می‌دارند.

حمایت از فلسطین و آزادسازی قدس شریف در صدر اولویت‌های سیاست خارجی

امیرعبداللهیان در مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از مظلومان جهان تصریح کرد: توجه به مظلوم و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان یکی دیگر از آثار برجسته موجود در سیاست خارجی در نگاه امام راحل است که بحث حمایت از فلسطین و آزادسازی قدس شریف به عنوان یک دستور کار در حوزه سیاست خارجی، همچنان مورد پیگیری و در صدر اولویت‌های ما در سیاست خارجی است.

وی با بیان اینکه باور به مردم و پشتوانه مردمی یکی از بزرگترین سرمایه‌های دستگاه سیاست خارجی است، ادامه داد: اتکای به خداوند سبحان یکی دیگر از کلیدواژه‌های مورد تاکید امام راحل بود، امام راحل زمانی در حوزه اخلاق در سیاست خطاب به سیاستمداران در ایران فرمایشی داشتند، ایشان فرمودند همه هیاهوهای این دنیا رفتنی است، کاری کنید که در آن دنیا راهتان بدهند.

وزیر امور خارجه تشریح کرد: مقام معظم رهبری در صیانت از اصول و ارزش‌ها و اندیشه‌های بلند امام راحل در بیش از سه دهه گذشته گام‌های بسیار محکمی را برداشتند، ما دکترین و نظریه سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت را از ایشان آموختیم و تاکید ایشان بر اینکه عزت یعنی نفی دیپلماسی التماسی، حکمت یعنی عمل خردمدانه در عرصه سیاست خارجی و مصلحت یعنی انعطاف، اما در جهت نیل به اهداف و نه فاصله گرفتن از اهداف را در دستگاه دیپلماسی سرلوحه کار خود قرار دادیم.

دکترین سیاست خارجی دولت؛ دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند

امیرعبداللهیان در خصوص دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: وقتی دکترین سیاست خارجی دولت جدید را مورد توجه قرار دادیم، ذیل نگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری و در چارچوب قانون اساسی به دکترین مبتنی بر سیاست خارجی متوازن یعنی تعامل با همه بخش‌های جهان، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند دست یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب تعامل با همه بخش‌های جهان با اولویت نگاه به آسیا و همسایگان، توجه به دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی و نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور مورد توجه است و ما امروز به طور رسمی و اعلام شده، ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی در خارج از کشور داریم.

تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی

وزیر امور خارجه گفت: نکته دیگر آن است که همه می‌دانیم که تحت تاثیر آثار و پیامدهای نزدیک به سه سال ویروس مرگبار کرونا بر اقتصاد، تحت تاثیر جنگ اکراین و تحریم‌های دشمنان قرار داریم و ما در موضوع اقتصاد و معیشت مردم همچنان نیازمند کار و تلاش هستیم، به همین منظور تمرکز ما بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امروز توقع مردم از ما و دولت، ارتقای معیشت مردم است و در این چارچوب همه همکاران ما مصمم هستند که از قابلیت سیاست خارجی کمک گیرند، در همین رابطه تلاش دستگاه دیپلماسی و دولت برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها است.

تحریم‌ها به یک نوع رفتار اعتیادگونه تبدیل شده است

وی با بیان اینکه تحریم‌ها به یک نوع رفتار اعتیادگونه تبدیل شده است، افزود: ما در حالی که در وسط مذاکره هستیم و برای لغو تحریم‌ها غیر مستقیم با آمریکا و مستقیم با طرف‌های دیگر توافق می‌کنیم، همزمان شاهدیم که افراد یا مؤسساتی در ایران تحریم می‌شوند.

وزیر امور خارجه در مورد وضعیت برجام گفت: گاهی برخی می‌پرسند که برجام تمام شد، موضوع را کنار بگذارید، من به آن عزیزان عرض می‌کنم که برجام خوب یا بد یا دارای نقاط ضعف و قوت، اما امروز سندی بین‌المللی است که در مقابل ما قرار دارد، ما امروز برای لغو تحریم‌ها این سند را در مقابل داریم، ماه‌ها مذاکره کردیم نه برای مذاکره، تصمیم دولت ما و برنامه کار ما این است که هر مقداری که بازگشت همه طرف‌ها و پایبندی‌شان به برجام می‌تواند تاثیر داشته باشد، چنانچه طرف‌های مقابل به نقطه پایانی جمعبندی برسند، تلاش‌ها را ادامه دهیم.

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است/ مسأله حقابه با بیانیه سیاسی حل نمی‌شود

امیرعبداللهیان در مرود چالش‌های منطقه‌ای تشریح کرد: در حوزه سیاست خارجی ما در منطقه همچنان با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم، به موازات فروکش کردن جنگ در یمن در سودان جنگ آغاز شد، افغانستان همچنان یک موضوع مهم در منطقه و جهان است، از اینکه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشده است، ناخرسند هستیم، به صراحت به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم و گفتیم که باید با مشارکت همه اقوام در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل شود، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است.

وی گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران از تحصیل در افغانستان به شدت ناخرسندیم و این رفتار را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر نور و رحمت می‌دانیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما در موضوع حقآبه جمهوری اسلامی ایران گفتگوهایی را با افغانستان داریم و معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار گیرد، به مقامات حاکم بر افغانستان به صراحت گفته‌ایم که حل مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی نیست، بلکه از طریق اقدام حقوقی در چارچوب عهدنامه ۱۳۵۱ است.

امیرعبداللهیان ابراز کرد: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، یک عامل نگرانی است، به صراحت به حاکمان افغانستان اعلام کردیم که در کنار همسایگی با داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز درحالیکه ما در حوزه اقتصاد و تجارت مرزی و نواع حمایت‌ها از مردم افغانستان و تنظیم مناسبات با هییت حاکمه‌ای که آن را به لحاظ حقوقی و سیاسی به رسمیت نشناختیم، در مسیر تعامل هستیم.

وی در مورد تعامل با افغانستان گفت: راهی جز تعامل و همکاری در افغانستان وجود ندارد، امیدواریم مشکلاتی که در افغانستان هم برای مردم آن و هم برای حاکمان فعلی ایجاد شده، از مسیر گفتگو، همکاری و توجه به واقعیات‌ها در چارچوب نگاه به قوانین و شرعیات اسلام و نگاه به تعالیم پیامبر اسلام (ص) در مسیر درست خود مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم خاطره تلخ مزار شریف تکرار شود، بلکه می‌خواهیم به روند صلح و امنیت و توسعه افغانستان کمک کنیم و انتظار متقابلی از حاکمان افغانستان داریم.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ر_ا_ر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    درودبرشما،آقای وزیر عزیز ودوست داشتنی هستی همین که باتدبیر عمل میکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید