۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 55439432

رشت جاذبه‌های درخورتوجهی بسیاری دارد، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره چند کاروانسرای جالب در رشت بیشتر بدانید.

چند کاروانسرای جالب در رشت

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار رشت دارای موارد مختلفی می باشد که می توان به کاروانسرا ها، میادین بزرگ و کوچک، چهارسوق ها اشاره نمود. معماری به کار برده شده در کاروانسراها و طاق های موجود در بازار حتما شما را جذب خواهد کرد. هم چنین شما می توانید در هر نقطه از این بازار بخش های مختلفی را ببینید که هر کدام از آن ها جذابیت های فرهنگ این منطقه را نشان می دهند. طاقی های بزرگ و کوچک و دوازده عدد کاروانسرای دیگر همگی در بافت ۲۴ هکتاری جای گرفته اند و با راسته های مختلف به یکدیگر مرتبط می باشند. تمامی این موارد در زمان قاجار و ابتدای پهلوی تاسیس شده اند.

بازار رشت؛ خاص و مهیج

در گوشه‌وکنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ بومی مردم گیلان را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر کاروانسراها، طاقی‌ها و... تشکیل می‌شود. در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارند که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

چند کاروانسرای جالب در رشت

خرید از بازار بزرگ رشت با مشکلات عبوری روبرو است؛ اما از جذاب‌ترین دیدنی های استان گیلان و جالب‌ترین تجربه‌های سفر به رشت محسوب می‌شود. در میان تنوع اجناس بازار رشت، از محصولات کشاورزی گرفته تا انواع ماهی و خوراکی‌های خوشمزه، خریدی هیجان‌انگیز انتظار شما را می‌کشد. همچنین در کنار خرید، لذت بازدید از کاروانسراهای قدیمی رشت و طاقی‌های بزرگ و کوچک آن را نباید فراموش کرد.

در بازار بزرگ رشت بوها و رنگ‌ها در هم آمیخته‌اند. انواع و اقسام مواد خوراکی محلی را می‌توان در بازار مشاهده کرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین رستوران‌ها و دکه‌های متعدد در سراسر بازار در حال فروش خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر کلوچه فومن، رشته خشکار و باقالی تازه هستند. اگر علاقه‌ای به خرید خوراکی ندارید و اهل خرید صنایع دستی هستید، این بازار گزینه‌هایی برای شما نیز دارد.

بازار بزرگ رشت کار خود را از ساعت ۸ صبح آغاز می‌کند و مغازه‌های آن تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت ۱۲ شب کار می‌کنند. البته روزهای جمعه ممکن است مغازه‌ها دیرتر کار خود را آغاز کنند.

چند کاروانسرای جالب در رشت

کاروانسراهای جالب و دیدنی رشت

با رفتن به بازار سنتی رشت متوجه خواهید شد که این بازار از بخش های مختلفی تشکیل شده که تماشا و خرید از هر کدام از این قسمت ها بسیار جذاب می باشد. در این بازار می توانید انواع مواد غذایی تازه را خریداری کرده و یا از طی کردن مسیر لذت ببرید. کاروانسرا های بازار بزرگ رشت از مواردی است که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. ما در این جا به معرفی برخی از کاروانسرا های موجود در بازار رشت می پردازیم تا در هنگام ورود به بازار اطلاعات کافی درباره رشت و کاروانسراهایش داشته باشید.

کاروانسرای محتشم: قدمت این بنا به سال ۱۳۰۰ برمی گردد و در جنوب شرق کاروانسرای گلشن بازار رشت قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا مروبط به دوران قاجار می باشد. کاروانسرای محتشم در سال ۱۳۸۴ در مجموعه آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کاروانسرای چینی چیان: این کاروانسرا در بخش شمال غربی بازار در نزدیکی چهار سوق واقع شده و از قسمت غربی بعد از حلبی سازها در کنار سرای سعادت می باشد. کاروانسرای چینی چیان در سال ۱۳۰۸ به واسطه برادران چینی چیان در بازار رشت تاسیس شد.

چند کاروانسرای جالب در رشت

کاروانسرای ملک: این بخش نیز در زمان قاجاریه در بازار سنتی رشت احداث شد و به عنوان مرکز صادرات برنج به روسیه و ابریشم به شهر کاشان و یزد استفاده می شده.

طاقی سعادت: اگر به بازار رشت بروید می توانید در اطراف میدان بزرگ، طاقی سعادت را ببینید. این طاقی همانند کاروانسرای ملک در زمان قاجاریه ساخته شده. این طاقی در گذشته به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری شناخته میشد.

طاقی کوچک: اگر به قسمت شمالی بازار بروید می توانید کاروانسرای طاقی بزرگ را ببینید که در کنار مسجد حاج مجتهد واقع شده است. این کاروانسرا از راه یک دالان به کاروانسرای طاقی بزرگ و کاروانسرای ملک متصل شده.

طاقی بزرگ: این کاروانسرا در جنوب طاقی کوچک و در غرب پلاستیک فروش ها در بازار رشت واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به سال ۱۳۲۱ برمی گردد.

از آن جا که رشت یکی از شهر های شمالی بوده احتمال بارندگی های زیاد در زمان هایی از سال را در این منطقه باید داشته باشید. این قضیه برای بازار گردی مناسب نیست و امکان دارد دچار مشکل شوید.

چند کاروانسرای جالب در رشت

هم چنین بهتر است زمانی به این شهر سفر کنید که با آب و هوای خوب بتوانید دیگر جاذبه ها همانند باغ محتشم رشت را تماشا کنید. این شهر دارای تابستان هایی گرم و شرجی می باشد و دمای هوا در این فصل به بیش از مثبت ۳۸ درجه می رسد. طبق آن چه گفته شد مرداد گرم ترین ماه برای سفر به رشت است و در این ماه هوا به شدت شرجی بوده و تحمل آن کمی سخت می باشد. در زمستان نیز به دلیل سرد بودن هوا امکان دارد برف آمده و تحمل آب و هوا برای گشت و گذار در بازار مناسب نباشد.

لذا اگر می خواهید بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های آن را مد نظر قرار دهید، اوایل بهار و ابتدای پاییز فرصت مناسبی برای شماست. چرا که از اواسط مهر تا آبان ماه این شهر بارانی و مه آلود است و زیاد مناسب برای قدم زدن در بازار نمی باشد پس بهتر است برای دیدن بازار رشت در این ماه ها اقدام نکنید.

چند کاروانسرای جالب در رشت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید