۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 55439431

رشت یکی از مقاصد شگفت‌انگیز برای سفر یک یا چند روزه به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بازار بزرگ رشت کجاست.

بازار بزرگ رشت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: رشت به عنوان یکی از شهرهای پر بازدید استان گیلان می باشد که در بین مردم بسیار شناخته شده است. این شهر با داشتن مناطق دیدنی فراوان و زیبایی های درونش توانسته افراد زیادی را در طول سال به خود جذب کند. یکی از مواردی که این شهر را بسیار زنده و جذاب کرده بازار های آن بوده است که در ادامه به محل قرارگیری بازار بزرگ رشت می‌پردازیم.

بازار رشت؛ مهیج و جذاب

بازار بزرگ رشت از بخش‌های زیادی تشکیل شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

طاقی بزرگ: این کاروانسرا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است و در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها، ضلع غربی سرای قیصریه فخر و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها قرار دارد.

طاقی کوچک: این کاروانسرا در ضلع شمالی بازار رشت، جنب مسجد حاج مجتهد قرار دارد و از طریق دالان جنوبی و شرقی به کاروانسرای طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای ملک مرتبط است. همچنین از طریق دالان شمالی، طاقی کوچک به مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی راه دارد.

بازار بزرگ رشت کجاست؟

طاقی سعادت: طاقی سعادت در محدوده میدان بزرگ واقع شده است و در بافت بازار درون‌شهری نقش مهمی دارد. قدمت طاقی سعادت به دوره قاجاریه می‌رسد و در گذشته یکی از قطب‌های تجاری مهم محسوب می‌شد.

کاروانسرای محتشم:‌ کاروانسرای محتشم همانند دیگر کاروانسراها در سال ۱۳۰۰ ساخته شده است و در ضلع شمال غربی، آن کاروانسرای گلشن و ضلع غربی آن، بازارچه عطاران قرار دارد.

کاروانسرای چینی‌چیان: کاروانسرای چینی‌چیان نیز در قسمت شمال غرب بازار رشت نزدیک چهار سوق قرار دارد و در قسمت شرق، با سرای حاجی حسن خان و از غرب۷ بعد از راسته حلبی‌سازها، با سرای سعادت همجوار است. این بنا در سال ۱۳۰۸ توسط برادران چینی‌چیان ساخته شده است.

کاروانسرای ملک: کاروانسرای ملک دارای بافت بازار درون شهری است و در دوران قاجاریه ساخته شده است. این کاروانسرا برای صادرات برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از آن جا که رشت یکی از شهر های شمالی بوده احتمال بارندگی های زیاد در زمان هایی از سال را در این منطقه باید داشته باشید.

بازار بزرگ رشت کجاست؟

این قضیه برای بازار گردی مناسب نیست و امکان دارد دچار مشکل شوید. هم چنین بهتر است زمانی به این شهر سفر کنید که با آب و هوای خوب بتوانید دیگر جاذبه ها همانند باغ محتشم رشت را تماشا کنید. این شهر دارای تابستان هایی گرم و شرجی می باشد و دمای هوا در این فصل به بیش از مثبت ۳۸ درجه می رسد. طبق آن چه گفته شد مرداد گرم ترین ماه برای سفر به رشت است و در این ماه هوا به شدت شرجی بوده و تحمل آن کمی سخت می باشد. در زمستان نیز به دلیل سرد بودن هوا امکان دارد برف آمده و تحمل آب و هوا برای گشت و گذار در بازار مناسب نباشد.

لذا اگر می خواهید بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های آن را مد نظر قرار دهید، اوایل بهار و ابتدای پاییز فرصت مناسبی برای شماست. چرا که از اواسط مهر تا آبان ماه این شهر بارانی و مه آلود است و زیاد مناسب برای قدم زدن در بازار نمی باشد پس بهتر است برای دیدن بازار رشت در این ماه ها اقدام نکنید.

بازار بزرگ رشت کجاست؟

محل قرارگیری بازار جالب رشت

در بازار بزرگ رشت بوها و رنگ‌ها در هم آمیخته‌اند. انواع و اقسام مواد خوراکی محلی را می‌توان در بازار مشاهده کرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین رستوران‌ها و دکه‌های متعدد در سراسر بازار در حال فروش خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر کلوچه فومن، رشته خشکار و باقالی تازه هستند. اگر علاقه‌ای به خرید خوراکی ندارید و اهل خرید صنایع دستی هستید، این بازار گزینه‌هایی برای شما نیز دارد.

در گوشه‌وکنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ بومی مردم گیلان را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر کاروانسراها، طاقی‌ها و... تشکیل می‌شود. در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارند که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

اگر بخواهید به بازار سنتی رشت برسید مسیر های مختلفی پیش روی شماست. یکی از این مسیر ها خیابان های پرستار و امام می باشد. کافیست بعد از رسیدن به رشت به سمت جنوب شرقی رفته و در خیابان پرستار به طرف بلوار نامجو بروید.

بازار بزرگ رشت کجاست؟

در میدان فرهنگ از خروجی سوم به خیابان امام بروید و بعد از عبور از شرکت بیمه سرمد، کمی جلوتر در میدان، راهتان را مستقیم ادامه دهید و از خیابان امام تا مقصدتان از این راه خارج نشوید. این یک مسیر ۱۰ دقیقه ای می باشد که اگر بخواهید پیاده آن را طی کنید تنها ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید تا به بازار سنتی رشت برسید.

تهران تا بازار رشت ۳۲۴ کیلومتر مسافت دارد و می توانید از آزادراه قزوین- رشت به طرف جاده قزوین-رشت در گیلان بروید. با ادامه دادن همین جاده به سمت خیابان امام رفته و تا رسیدن به مقصد در همین مسیر بمانید.

بازار بزرگ رشت‌ در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی و تاکسی استفاده کنید. البته شلوغی منطقه را، به‌خصوص در ایام تعطیلات، در نظر داشته باشید.

آدرس بازار بزرگ رشت: گیلان، رشت، بلوار مطهری

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    من این بازار رو خیلی دوست دارم خرید دراین بازار روح انسان رو جلا میده و نیازهای خود را براحتی میتوان پیدا کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید