دکتر علی خورسندیان مدیرعامل بانک صنعت و معدن با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب و با اشاره به اهمیت صنعت کاغذ و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ارزان‌ نمودن کاغذ و تولید کاغذ داخلی مرغوب اعلام داشت: این بانک بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش به طرح های صنعت کاغذ پرداخت کرده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن از تامین مالی بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریالی طرح های کاغذ توسط این بانک خبر داد

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بانک صنعت معدن، دکتر علی خورسندیان عنوان کرد: این تسهیلات ۶۱ هزار میلیارد ریالی از محل منابعی همچون حساب ذخیره ارزی، منابع ارزی صندوق توسعه ملی، منابع داخلی ریالی بانک، وجوه اداره شده و منابع ریالی صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

دکتر خورسندیان بیان داشت: بنابر گفته دست اندرکاران صنعت تولید کاغذ و مقوا در کشور، نخستین مسئله لزوم حمایت از کارخانجات تولید کاغذ برای به روزرسانی ماشین آلات و تکنولوژی تولید است که با توجه به نوسانات نرخ ارز و اینکه عمده ماشین آلات تولید در این زمینه وارداتی است، نیاز به توجه و حمایت بیشتری برای تامین نقدینگی مورد نیاز دارند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: مساله دیگر این است که با عنایت به اینکه در کشور ما نواحی جنگلی زیادی برای بهره برداری وجود ندارد، باید به صنعت بازیافت و یا تولید کاغذ از منابع و مواد اولیه دیگری روی بیاوریم و در این خصوص مطالعات و امکان سنجی داشته باشیم؛ مثال خوبی برای این موضوع، تولید کاغذ سنگی است که در فرآیند تولید آن از آب استفاده نمی‌شود، به دلیل سفید بودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها در تولید آن نیست و به اصطلاح یک صنعت سبز به حساب می آید و در واقع می توانیم با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، زمینه‌ را برای رسیدن به تکنولوژی ماشین آلات تولید کاغذ و همچنین استفاده از مواد اولیه جایگزین، فراهم نماییم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تاکید کرد: عمده وابستگی کشور در زمینه کاغذ مربوط به کاغذ تحریر می باشد که در حدود ۳۰۰ هزار تن می باشد در حالی که تولید واقعی را در حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار تن اعلام می شود البته در سال های اخیر با حمایت های صورت گرفته و به خصوص تغییر در نرخ ارز حمایتی تا حدودی میزان تولید کاغذ تحریر بهبود یافته با این حال این صنعت نیاز به حمایت های بیشتری دارد.

دکتر خورسندیان ادامه داد: مشکل اصلی در مورد کاغذ تحریر، مواد اولیه است که عمدتاً وارداتی می باشد و در سال های اخیر بانک صنعت و معدن با حمایت از طرح هایی که از مواد اولیه ای مثل باگاس و ... به عنوان ماده اولیه در فرایند تولید استفاده می کنند یا تولید کاغذ سنگی از آهک سعی کرده است تا حدودی این معضل را مرتفع سازد. این نوع کاغذها در بسیاری موارد مانند کاغذ دیواری، ساک های خرید، تراکت های تبلیغاتی و غیره می توانند جایگزین کاغذ شوند که در مقایسه با مواد پلاستیکی و پتروشیمی زیان بسیار کمتری برای محیط زیست دارند.

وی در پایان یادآور شد: بانک صنعت و معدن حمایت از طرح های فناور و دانش بنیان در صنایع مختلف را رسالت خود می داند و صنعت کاغذ نیز با کاربردهای بسیاری که در صنایع دیگری مانند صنعت بسته بندی، چاپ و نشر و غیره دارد یک صنعت حیاتی برای کشور است و باید از هر طریقی که می توانیم با حفظ و ارتقای کیفیت، قیمت تمام شده تولید آن را کاهش دهیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید