ارسباران از دیدنی‌ترین جنگل‌های غرب ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران بدانید.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه‌ ارسباران دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که مسافران و گردشگران برای بازدید آن به این منطقه‌ گردشگری و تفریحی سفر می‌کنند که از جمله این بناهای تاریخی و کهن می‌توان به «دژ طوماسیاش»، «کلیسای نازینی» و «قلعه بابک»، اشاره کرد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های ارسباران

در منطقه‌ کوهستانی ارسباران، ییلاق‌های فراوانی وجود دارد که از ویژگی‌ها و خصوصیات ارزنده در این ناحیه به شمار می‌رود. حضور این ییلاق‌ها نه‌تنها این منطقه را برخوردار از مناظری زیبا، چشم‌نواز و تماشایی ساخته است، بلکه بستری مناسب و ایده‌آل برای آشنایی با فرهنگ مردم عشایر در این سرزمین ایجاد کرده است. «ییلاق ایل بسطاملو» یکی از این ییلاقات است که در حد فاصل مراتع روستاهای شجاع‌آباد و قلعه‌ بابک یا قلعه بذ قرار دارد.

همچنین از دیگر ییلاقات می‌توان به کوه‌های روستای علی‌آباد یا کلیبر، چپرلی و آقداش اشاره کرد که بسیار تماشایی و زیبا است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری در منطقه‌ ارسباران، چشمه‌های آب معدنی گرم و چشمه‌های سرد است که خوشبختانه محبوبیت بسیاری در بین گردشگران و مسافران کسب کرده است.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران

«تاسیسات آب‌درمانی کلیبر»، یکی از مشهورترین مجتمع‌ آب درمانی در کشور است که در فاصله‌ی کمی از روستای متاللی قرار دارد.

ییلاقات ارسباران

ییلاق‌های نسبتا زیادی در منطقه ارسباران وجود دارند که در این بین می‌توان به‌ییلاق ایل بسطاملو اشاره کرد. در این منطقه حدود ۲۳۵۰۰ کوچ‌نشین زندگی می‌کنند و گفتنی است که به‌دلیل ارتفاع زیادی که این منطقه دارد در روزهای گرم تابستانی نیز هوای منطقه تاحدودی خنک است و شب‌ها باید از لباس گرم و پتو در جنگل های ارسباران استفاده کرد و گردشگران پیش از سفر به‌این منطقه باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و تجهیزات مناسبی را باخود به‌همراه بیاورند.

قلعه بابک

بابک خرمدین یکی از سرداران منطقه آذربایجان در زمان خلافت معتصم عباسی بود که توانست حدود ۲۰ سال در مقابل دستگاه حکومتی مبارزه و مقاومت کند. قلعه بابک مرکز فرماندهی و مبارزه گروهی معروف به خرمدینان بود. این قلعه در نوک قله‌ای مرتفع در حدود ۳ کیلومتری شهر کلیبر قرار دارد. این قلعه از نظر معماری یک سازه کم نظیر در ایران است چون ساخت آن بدون ابزارهای امروزی و بالای کوهی تمام سنگی غیرقابل تصور است.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران

مکان قلعه طوری انتخاب شده که به تمام راه‌های ورودی مسلط است و برای ورود به قلعه فقط راهی باریک که در انتها به یک دالان می‌رسد وجود دارد. ساختار جالب قلعه بابک مثل یک مانع بزرگ در مقابل مهاجمان بود؛ طوری که در تمام سال‌های حضور بابک خرمدین در قلعه هیچ ارتش و مهاجمی نتوانست قلعه را فتح کند. در نهایت، در اثر خیانت افشین، بابک به نیروهای معتصم تحویل داده شد و او را اعدام کردند.

با این که از زمان فعال بودن قلعه صدها سال گذشته است اما دیوارهای اصلی قلعه همچنان سالم هستند و مردم منطقه به رشادت‌های بابک افتخار می‌کنند. عاشیق‌های آذری زبان از جنگ‌ها و سلحشوری بابک شعر می‌خوانند و داستان‌های او در میان لالایی‌های مادران شنیده می‌شود.

البته اختلاف بر سر روایات تاریخی که به بابک نسبت می‌دهند خیلی زیاد است و حتی برخی افراد او را دشمن ایرانیان می‌دانند. نظر قطعی دادن درباره بخش‌هایی از تاریخ که اختلاف در آن زیاد است کار سختی است و ما هم اینجا فقط قلعه‌ای تاریخی را که حالا یک جاذبه گردشگری است را معرف می‌کنیم.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران

جاذبه‌های تماشایی‌تر جنگل ارسباران

دره و پارک جنگلی مکیدی

بعد از بازدید از قلعه بابک می‌توانید جاده قلعه را به سمت «قلعه دره‌سی» و بعد از آن علی آباد و جنگل مکیدی ادامه دهید. جنگل مکیدی در کنار روستایی به همین نام است و به واسطه زیبایی و بکر بودن منطقه تبدیل به تفرجگاهی تابستانی برای مسافران شده است. در سال‌های اخیر امکانات اولیه مثل آلاچیق و آب آشامیدنی در مکیدی فراهم شده و به آن پارک جنگلی مکیدی می‌گویند.

مکیدی برای آنهایی که عاشق جمع و خشک کردن گیاهان دارویی هستند یک فرصت ویژه است، چون انواع گیاهان مثل بومادران، بابونه، شیرین بیان و آویشن را می‌توانید در این منطقه پیدا کنید. پس توصیه می‌کنیم در اواسط بهار و اواسل تابستان به ارسباران سفر کنید تا زودتر از دیگران بتوانید گیاهان دارویی تازه جمع کنید.

روستا و منطقه حفاظت شده آینالو

آینالو نام منطقه‌ای حفاظت شده است که روستایی به همین نام در مرکز آن قرار دارد. آینالو یعنی «آینه‌ای» و طبق گفته‌های اهالی به سقف فلزی عمارتی قدیمی اشاره دارد که مثل آینه نور را منعکس می‌کرد.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل ارسباران

دیوارهای این عمارت قدیمی که متعلق به یک تاجر ارمنی بود پابرجاست و مرمت‌هایی هم روی آن انجام شده است. آینالو در دسترس‌ترین بخش بکر و زیبای جنگل های ارسباران است. کافی است مسیر جاده کلیبر به قلعه بابک که در انتها به عاشقلو می‌رسد را دنبال کنید. آسنالو تقریبا در وسط این جاده است و بیشتر بخش‌های مسیر آسفالت مناسبی دارد.

با این که خود آینالو زیباست و جاده‌ای پر از بالا و پایین رفتن در شیب کوهستان دارد، دو جاذبه اصلی آن یکی محل نگهداری و تکثیر گوزن‌های بومی منطقه معروف به مرال و دیگری کلیسا خرابه آینالو است. کلیسای خرابه آینالو جزو کلیساهایی است که در زمان حضور ارامنه در این منطقه ساخته شده و مطابق سنت‌های ارامنه، کلیساها چون دارای صومعه هم بودند، بیرون از شهرها و دور از محل زندگی مردم ساخته می‌شد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید