جنگل ارسباران جاذبه‌ای خاص و تماشایی است و بسیاری از گردشگران تمایل دارند بدانند فاصله جنگل ارسباران تا تبریز چقدر است، همراه باشید و بدانید.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای اینکه به ارسباران برسید می توانید مسیر هوایی را انتخاب کنید که با خرید بلیط هواپیما به مقصد تبریز ممکن می شود. بعد از رسیدن به تبریز، باید ادامه ی راه از جاده ی تبریز به اهر را به صورت زمینی بپیمایید. بعد از آن وارد مسیر بسیار زیبایی از اهر به کلیبر با کوه هایی سبز و پر درخت ، رودخانه های پر آب و پر جوش و خروش و روستاهای بسیار دیدنی می شوید.

جنگل‌های ارسباران؛ جاذبه‌ای منحصربه فرد

ارسباران در حال حاضر به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود و تنوع جانوری زیادی نیز در آن وجود دارد. اما باید توجه داشت که این منطقه به‌دلیل شکنندگی و چشم‌اندازهای بکر در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ به‌عنوان ‌منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند که از پستانداران جنگل ارسباران می‌توان به کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ اشاره کرد.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

مرغ قفقازی سیاه یا همان قره خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول، پرندگان شکاری مختلف و تعداد بی‌شماری پرنده آبزی و خشکی‌زی از جمله پرندگان این منطقه هستند. یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های پارک ملی ارسباران حفاظت و احیای نسل مارال (نوعی آهو) است. در همین جهت چندی پیش هفت راس مارال از پارک ملی گلستان به‌این منطقه انتقال یافت و در زمینی به‌وسعت هفت هکتار در مرکز تحقیقاتی اینالو رها شدند.

در کنار تنوع جانوری منطقه ارسباران، این منطقه از تنوع گیاهی زیادی نیز بهره می‌برد. از درختان این منطقه می‌توان به بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته اشاره کرد. میوه بومی این جنگل نیز قره‌قات نام دارد که میوه‌ای ترش‌مزه است و هر بوته آن در سال ۳ تا ۴ کیلو میوه می‌دهد و میوه‌های آن نیز در اواسط تابستان می‌رسند. در کنار درختان مختلف، ارسباران دارای تنوع گیاهی و قارچی بالایی است و گفتنی می‌شود که از ۲ هزار و ۴۰۰ گونه‌ای گیاهی که در آذربایجان یافت شده، حدود هزار و ۴۰۰ گونه آن مربوط به جنگل های ارسباران هستند.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

تنوع قارچ‌های شناسایی‌شده در این منطقه نیز ۲۵۰ گونه بوده است. قارچ دنبلان که نوع سیاه و سفید آن قیمت بالایی دارند، به‌ وفور در بیشه‌های ارسباران و به‌خصوص در نزدیکی روستای دریلو یافت می‌شود. گفتنی است که قارچ دنبلان نوعی قارچ زیرزمینی است و واژه دنبلان نیز در ترکی به‌معنای «متورم» یا «بالا آمده» است و از آن‌جایی که این قارچ در زمان رشد، خاک روی خود را بالا می‌برد، افراد از این نشانه قارچ مذکور را پیدا می‌کنند. این نام برای این نوع از قارچ حکایت از قدمت استفاده غذایی آن دارد.

در این منطقه ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی کشور وجود دارد و ۴۶ درصد از آن‌ها کاربرد دارویی دارند و ۲۰ درصد آن‌ها زینتی و ۱۷ درصد تغذیه‌ای هستند. در این بین ۲۸ درصد از گیاهان این منطقه را علوفه تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد از این میزان گیاهان حفاظت‌شده را شامل می‌شوند و ۵ درصد نیز گیاهان صنعتی هستند.

مسافت بین ارسباران و تبریز

وقتی صحبت از جنگل و سرسبزی می‌شود ذهن‌ها فقط سمت شمال کشور می‌رود؛ غافل از این که در سایر مناطق ایران هم جنگل‌هایی داریم بسیار سرسبز و تماشایی.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

حتی برای رفتن به این جنگل‌های زیبا نیازی نیست ساعت‌ها در ترافیک باشید. ارسباران منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در آذربایجان شرقی است و یکی از دیدنی‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال غرب ایران محسوب می‌شود.

جنگل‌های ارسباران در نزدیکی شهر کلیبر قرار دارد و فاصله آن تا تبریز نیز حدود ۲۲۰ کیلومتر است. از طرفی دیگر این منطقه کوهستانی و جنگلی در مرز ارمنستان و آذربایجان واقع شده و از کوه قوشاداغ در جنوب شهر اهر تا رود ارس گسترده شده است.

ارسباران که در قدیم با نام‌های (قره‌داغ)، (ارازبار) و (قراچه‌داغ) شناخته می‌شد، در شمال‌ غرب کشور و شمال استان زیبای آذربایجان‌ شرقی قرار دارد. این جنگل‌ها از سرمایه‌های ملی و طبیعی کشور است که ۷۰ هزار هکتار از اراضی آن، به‌عنوان (ذخیره‌گاه زیست‌کره) در یونسکو ثبت شده است.

جنگل‌های ارسباران از مناطق بسیار زیبا و دیدنی شمال‌ غرب کشورمان است. این جنگل‌ها به جنگل‌های شمال کشور شباهت دارد که هیرکانی هستند، اما در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارند که تا چند سال اخیر زیاد شناخته نشده بودند. امروزه با افزایش روش‌های اطلاع‌رسانی، شناخت مردم از این مناطق بیش‌تر شده و تمایل برای سفر به ارسباران افزایش‌یافته است.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

ارسباران که در قدیم با نام‌های (قره‌داغ)، (ارازبار) و (قراچه‌داغ) شناخته می‌شد، در شمال‌ غرب کشور و شمال استان زیبای آذربایجان‌ شرقی قرار دارد. این جنگل‌ها از سرمایه‌های ملی و طبیعی کشور است که ۷۰ هزار هکتار از اراضی آن، به‌عنوان (ذخیره‌گاه زیست‌کره) در یونسکو ثبت شده است.

وسعت این جنگل‌ها تا ۱۳۰ هزار هکتار بوده و در قسمت جنوبی رود مرزی و خروشان ارس قرار دارد که به‌جرئت می‌توان گفت که از زیباترین مناطق دیدنی شمال‌ غرب کشور است. در گذشته‌های نه‌چندان دور، جنگل‌های ارسبارن محدوده وسیعی را از کنار رود ارس از شهرستان جلفا تا مغان، قسمتی از کوه‌های سهند، سبلان و بزقوش و شهرستان‌های کلیبر، اهر و ورزقان را شامل می‌شد. اما باگذشت سال‌ها و تخریب جنگل‌ها براثر عوامل مختلف، این جنگل‌ها فقط به شهرهای کلیبر، اهر و ورزقان محدود شده و حتی در اهر و ورزقان هم آثار کمی از آن باقی‌مانده است. برای سفر به دل جنگل ابتدا به شهرستان کلیبر بروید و از آنجا مسیر قلعه بابک را پیش بگیرید.

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز

در نهایت از آنجا می‌توانید به بهترین مسیرهای ورود به دل جنگل که بیش‌تر مسافران و گردشگران و افراد محلی به آنجا می‌روند و خطری برای شما ندارد، دست‌یابید. مکان‌هایی مانند قلعه‌دره‌ سی (کوهپایه‌های جنگلی اطراف قلعه بابک)، مکیدی دره‌ سی، مناطق حفاظت شده آینالو و خیلی جاهای دیگر درون جنگل قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • اکبر IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    سلام برای ورود به این جنگلها راه های زیادی هست و یکی از این راه ها از طریق روستای سابق سونگون و معدن مس سونگون فعلی هست که محیط زیست توان مقابله با جنگل خواری توسط معدن نیست و این مناطق بکر هر روز توسط معدن از بین می رود
  • حسن IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    سلام.حیف که راه درست حسابی نداره دولت یه کمی توجه کنه،فقط یک کم...میتونه اونجا راه بزنه از ورزقان راحت تر میشه اونجا رفت..در حالی که ما میریم اهر،بعد کلیبر،بعد آینالو... در حالی که از ورزقان که از تبریز یک ساعت راهه..تا اونجا هم نیم ساعت راه میشه..یعنی نصف راه رو میتونن کاهش بدن
  • بدبخت IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    بادرودوسپاس وتشکرازبابت شناسان جنگل های ارسباران اگرخودروی کمک دار داریدمی توانید مسیری زیبا وخلوت ورزقان جاده سونکون ؛خوی ناری؛هفت چشمه،ذی گاه تابرسیدبه قلب جنگال ها(داشتن راه نماتوصیه می شود)ازطبیعت بکروچشمه های زلال وخنک ومیوه های جنگلی مخصوصا تمشک(ماه‌های تیرومرداد)وانواع گیاهان خوراکی ودارای و.‌..لذت ببرید
  • ابراهیم IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    عالی بود واقعا بکر و دیدنی
  • اشجع IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    انبوه ترین وجذابترین قسمتهای جنگل ارسباران در شهرستان ورزقان قرار دارد که تا تبریز 75 کیلومتر هست و 45 دقیقه زمان میبرد تا به جنگل های پیر داود. چیچکلی. گولموش. کرینگان. علی بلاغی که بهشت روی زمین نامیده میشود برسید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید