با توجه به آخرین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت می توان تخمین زد که نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۴۹.۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم اردیبهشت به ۴۹.۱ درصد رسید

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، پس از تاخیر ۴۸ روزه در اعلام تورم اسفند ماه سال گذشته و تاخیر ۱۷ روزه در انتشار تورم فروردین ماه، به نظر می‌رسد که حالا دیگر عقب انداختن زمان اعلام آمار رسمی تورم از سوی مرکز آمار به یک رویه ثابت تبدیل شده است. چرا که با گذشت سه روز از خرداد ماه، نرخ تورم اردیبهشت ماه منتشر نشده است. این در حالیست که پیش از این، نرخ‌های تورم هر ماه، در نخستین روز ماه بعد منتشر می‌شد.

با این وجود، با بررسی آخرین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت درباره نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ می‌توان گفت که این رقم در مقایسه با شهریور ماه با کاهش یک درصدی همراه شده است.

وزیر اقتصاد از کاهش یک درصدی تورم خبر داد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، روز گذشته اعلام کرد که تورم در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با کاهش یک درصدی مواجه شده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی با تفاوت‌های چشمگیر همراه بوده، اما بر اساس اینکه دولت در روزهای گذشته اعلام کرده که از تورم اعلامی از سوی مرکز آمار تبعیت می‌کند، می‌توان چنین برداشت کرد که معیار خاندوزی از کاهش یک درصدی تورم در اردیبهشت ماه، تورم رسمی بانک مرکزی بوده است.

تورم در اردیبهشت ماه چقدر شد؟

بر این اساس می‌توان تخمین زد که رقم تورم ماهانه در اردیبهشت ماه به ۲.۷ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه معادل ۵۴.۵ درصد بوده و متوسط تورم ۱۲ ماهه نیز به ۴۹.۱ درصد رسیده است.

با وجود اینکه طبق گفته وزیر اقتصاد، تورم سالانه و نقطه به نقطه در دومین ماه سال کاهشی بوده اما این رقم همچنان در بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته قرار دارد و نگران‌کننده است.

چرا مرکز آمار تورم ادریبهشت را اعلام نمی‌کند؟

نکته دیگری که پیرامون تاخیر در انتشار آمار رسمی تورم وجود دارد، علت این تاخیرهاست. مرکز آمار پس از تاخیر در انتشار آمار تورم اسفند ماه اعلام کرده بود که این تاخیر به منظور تغییر سال پایه محاسبات از سال ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ بوده است. موضوعی که به زعم کارشناسان، بیشتر به یک بهانه شبیه بوده تا علت؛ زیرا حتی اگر مرکز آمار در نظر داشته که سال پایه را عوض کند، می‌توانسته برای این اقدام به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در انتشار به موقع آمار خللی ایجاد نشود.

با این وجود، اکنون مرکز آمار علتی را برای منتشر نکردن آمار تورم خرداد ماه اعلام نکرده و حال که سال پایه نیز عوض شده است، مشخص نیست که علت این تاخیر چیست!

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید