کارتن مقوایی به آن دسته از جعبه‌ها گفته می‌شود که برای ساخت آن‌ها از مقوا استفاده می‌شود.

جعبه مقوایی بهتر است یا جعبه لمینتی؟ چه تفاوتی دارند؟

همه ما می‌دانیم که امروزه بسته‌بندی کالاها و چاپ جعبه مقوایی و لمینتی نقش مؤثر و چشم‌گیری در عرضه و فروش کالاها دارد. یکی از روش‌های بسیار به‌صرفه برای بسته‌بندی کالاها استفاده از کارتن مقوایی است. درواقع کالاها زمانی که فروخته می‌شوند در بسته‌بندی قرار داده شده و به دست مشتری می‌رسند که در اینجا دو نوع جعبه وجود دارد جعبه مقوایی و لمینتی که بسته‌بندی لمینتی یکی از خاص‌ترین و لوکس‌ترین نوع بسته‌بندی محسوب می‌شود. جعبه لمینتی با چاپ‌های رنگارنگ نقش مؤثری در افزایش فروش کالا دارد و مشتری بیشتر مشتاق خرید می‌شود. در ادامه سعی داریم نگاهی به جعبه مقوایی و لمینتی و تفاوت آن‌ها بیندازیم.

کارتن لمینتی چیست؟

در اصطلاح لمینت عبارتند از قرار دادن یک سطح بر روی سطحی دیگر، اما در صنعت کارتن‌سازی لمینت یعنی چسباندن یک‌لایه مقوا به روی کارتن است. درواقع چسباندن دولایه مقوا که لایه رویی آن مقوای طوسی و لایه زیرین آن از جنس کارتن است. معمولاً کارتن لمینتی برای مصارف بالای۷۰۰ گرم استفاده می‌شود. دنیای بسته‌بندی کالاها امروزه آن‌قدر گسترش‌یافته که اغلب تولیدکنندگان بسته‌بندی محصولاتشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند و در این رابطه با بخشی از رقبای خود به رقابت می‌پردازند. به‌طوری‌که سعی می‌کنند با بسته‌بندی جذاب و زیبا سهم بیشتری از بازار را برای فروش محصولات از آن خود می‌کنند. امروزه انتخاب پاکت و جعبه برای کارخانه‌های تولیدی به موضوعی حساس تبدیل‌شده و با بررسی و دقت زیادی انجام می‌شود. علاوه بر جعبه‌های مقوایی ساده، چاپ جعبه لمینتی از نوع بسته‌بندی‌های لوکس محسوب می‌شود، به‌طوری‌که برای بسته‌بندی محصولات مختلف از این نوع مقوا استفاده می‌شود.

انواع لمینت بر اساس جنس و نوع

جعبه‌ها و کارتن‌های لمینتی در جنس‌های مختلفی وجود دارند که متناسب با نوع بسته‌بندی و همچنین نیاز مصرف‌کننده چاپ و تولید می‌شوند. انواع مختلف لمینت عبارتنداز:

  • لمینت براق:

همان‌طور که از نامش پیداست، لمینت براق پوششی درخشان روی کارتن یا جعبه است و به همین دلیل توجه اغلب مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. در صورت بازتاب نور این نوع لمینت درخشندگی زیادی بر روی سطح چاپی دارد.

  • لمینت مات:

لمینت مات، پوششی تخت و مات بر روی جعبه می‌باشد و به همین علت به‌هیچ‌عنوان نور را بازتاب نمی‌دهد. این نوع لمینت اغلب برای ساخت جعبه‌های بسته‌بندی کارت ویزیت، بروشور و بسته‌بندی‌های لوکس استفاده می‌شود.

  • لمینت ضد خش:

این نوع لمینت همانند یک محافظ روی لمینت مات عمل می‌کند و از خط و خش و ضربه جلوگیری می‌کند.

  • لمینت مخملی:

این نوع لمینت بسیار منحصربه‌فرد و خاص است، به همین علت بسته‌بندی محصولات را بسیار شیک و زیبا نشان می‌دهد. به‌طوری‌که می‌توان گفت محصولات در این نوع بسته‌بندی نسبت به انواع دیگر فروش بیشتر و درنهایت تأثیرگذاری بیشتری دارند.

جعبه مقوایی چیست؟

کارتن مقوایی به آن دسته از جعبه‌ها گفته می‌شود که برای ساخت آن‌ها از مقوا استفاده می‌شود. اما نمی‌توان از هر نوع مقوایی استفاده کرد! بلکه نوع مقوا که برای ساخت جعبه‌ها به‌کاربرده می‌شود از چوب‌های سختی مثل کاج و صنوبر تهیه می‌شود و گرماژهای بالای ۲۵۰ را دارا می‌باشند. علاوه بر این تراکم و وزن جعبه‌های مقوایی به نوع استفاده بستگی دارد. درواقع می‌توان گفت کارتن‌های مقوایی برای اهداف مختلفی ازجمله جابه‌جایی و بسته‌بندی استفاده می‌شوند و هریک از آن‌ها ضخامت و انواع مختلفی دارند.

جعبه مقوایی بهتر است یا جعبه لمینتی؟ چه تفاوتی دارند؟

ویژگی‌ها و مزایای جعبه مقوایی

جعبه‌های مقوایی ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به:

  • استاندارد و مناسب برای حمل و جابه‌جایی انواع کالاهای سنگین
  • قابلیت چاپ تبلیغات بر روی کارتن‌های مقوایی
  • قابل‌استفاده برای انواع کالاهای حساس
  • گزینه‌ای مناسب برای آرشیو و انبار کردن کالاها
  • جلوگیری از ورود ضربه و محافظت از محتویات داخل کارتن
  • مناسب برای اسباب‌کشی و جابه‌جایی کردن
  • گزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه
  • موجود در سایز و ابعاد مختلف
  • سازگار با محیط‌زیست و قابل بازیافت

انواع جعبه‌های مقوایی

  • کارتن‌های شیاردار معمولی:

این نوع از جعبه‌های مقوایی یکی از متداول‌ترین نوع جعبه به شمار می‌روند. به‌طوری‌که تمامی فلاپ ها از مرکز تا لبه دارای طول یکسانی هستند. معمولاً از این نوع جعبه برای ارسال و حمل ارقام بسیار کوچک مثل لیوان، فنجان و کتاب استفاده می‌شود.

  • کارتن‌های نیمه شیاردار:

این جعبه‌ای مقوایی بسیار شبیه به جعبه‌های شیاردار معمولی هستند.  تنها تفاوتی که در این دو نوع جعبه وجود دارد، این است که یک سری فلاپ در این جعبه به‌کاررفته است. یک سمت از جعبه باز بوده و می‌توانید کالاهای مختلف را به‌راحتی در داخل آن قرار دهید. جعبه مقوایی نیمه شیاردار در اغلب موارد برای بسته‌بندی اشیا بزرگ و سنگین مثل: ماشین لباسشویی، یخچال و... استفاده می‌شود.

  • جعبه مقوایی با برش اختصاصی:

این کارتن‌ها مطابق با نیاز و خواسته مشتری ساخته می‌شوند. به‌طوری‌که طرح نهایی آن‌ها کاملاً سفارشی و اختصاصی است. معمولاً برای بسته‌بندی محصولات و کالاهای آرایشی/بهداشتی، جعبه کادویی و اسباب‌بازی استفاده می‌شوند.

جعبه مقوایی بهتر است یا جعبه لمینتی؟ چه تفاوتی دارند؟

انواع جعبه مقوایی

همان‌طور که در ابتدا بیان کردیم جعبه‌های مقوایی به دلیل استفاده مختلفی که از آن‌ها می‌شود، انواع گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی چند نمونه از جعبه‌های مقوایی خواهیم پرداخت.

  • جعبه کفش

مطمئناً جعبه‌هایی که در فروشگاه‌ها می‌بینید بانام جعبه کفش شناخته می‌شوند. معمولاً در مغازه‌ها برای نمایش کفش‌ها از این جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود. جعبه‌ها ساختار خاصی دارند و به همین علت موردتوجه فروشندگان قرار می‌گیرند. در صورت استفاده از این جعبه‌ها فضای فروشگاه مرتب‌تر شده و در فضا صرفه‌جویی می‌شود.

  • جعبه بسته‌بندی برای مواد غذایی

در این بخش قصد داریم چند نکته بسیار مهم در رابطه با خرید این جعبه را به شما بگوییم. همه می‌دانیم که در مواد غذایی مختلف امکان فاسدشدن وجود دارد و انتخاب یک جعبه برای بسته‌بندی مواد غذایی که دارای استاندارد باشد از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر قصد خرید و تهیه جعبه مقوایی را دارید می‌توانید سری به سایت افرا گرافیک به نشانی https://afragraphic.com/ سر بزنید.

تفاوت کارتن مقوایی و لمینتی

فرآیند طراحی و تولید کارتن لمینتی با مقوایی با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارد و کارتن لمینتی به‌گونه‌ای تولید می‌شود که مراحل چاپ آن به‌طور جداگانه انجام می‌شود. تولید جعبه‌های لمینتی به‌گونه‌ای است که تولیدکننده ابتدا باید طرح مدنظر خودش را روی مقوا اجرا و چاپ کند و در مرحله بعدی اقدام به لمینت چاپ‌شده روی کارتن کند و پس‌ازآن ساخت جعبه را آغاز کند. در فرایند ساخت کارتن مقوایی شرایط کمی متفاوت‌تر است، به‌طوری‌که دستگاه چاپ فلکسو با مراحل دایکات و لب چسب هم‌زمان انجام می‌شود و طرح بر روی ورق کارتن چاپ می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت کیفیت چاپ جعبه لمینتی بالاتر از کیفیت چاپ کارتن مقوایی است.

سخن پایانی

شرکت‌های تولیدکننده چاپ جعبه زیادی وجود دارند که محصولاتشان را به بازار ارائه می‌دهند تا به دست مشتری برسد. نکته مهم این است که شما چه نوع کارتنی برای کارتان نیاز دارید و برای حمل چه وسیله‌ای می‌خواهید از جعبه‌های کارتنی استفاده کنید. ابتدا نوع نیاز، بسته‌بندی و... را در نظر بگیرید و در مرحله بعدی اقدام به خرید جعبه کارتنی کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید