حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس گفت: نوع انتصابی که در شورای امنیت ملی شکل گرفت معنایش کوچ پرونده های سیاست خارجی از شورای امنیت به وزارت خارجه است.

رفتن شمخانی از شورای عالی امنیت ملی به معنای بایگانی شدن برجام است

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه ستاره صبح طرف سعودی وقتی با شش دور مذاکره در بغداد نتوانست با وزارت خارجه ایران به توافق برسد با شورای عالی امنیت ملی در پکن به توافق رسید.

متاسفانه در وزارت خارجه هم به حدی بار کارشناسی تضعیف شد که علاوه بر داخل کشور که خیلی از پرونده ها از وزارت خارجه به شورای امنیت منتقل شد حتی طرف خارجی هم خواست که با شورای امنیت به توافق برسد زیرا برای کشوری مانند عربستان بعد امنیتی توافق مهمتر از ابعاد سیاسی و اقتصادی است.

نوع انتصابی که در شورای امنیت ملی شکل گرفت معنایش کوچ پرونده های سیاست خارجی از شورای امنیت به وزارت خارجه است. به نظر می رسد احتمالا پرونده های سیاست خارجی از شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل شود و یا معنای دیگر آن بایگانی شدن پرونده‌های کلان مانند برجام است.

برجامی پرونده ای است که بین دو درگاه وزارت خارجه و دبیرخانه شورای امنیت رد و بدل می شد.امیدوارم همزمان با این موضوع وزارت خارجه یک طیف کارشناسی قوی را در مجموعه وزارت خانه تشکیل دهد.

در دوران سردار احمدیان اولویت های شورای عالی امنیت ملی در حوزه های دفاعی تعریف خواهد شد.

شمخانی سعی کرد یک روند تعادلی را در شورای عالی امنیت ملی شکل دهد. معتقدم هرچند زحمات کارشناسان وزارت خارجه و وزارت اطلاعات را نباید نادیده گرفت ولی اصل توافقی که با عربستان شکل گرفت جزو عملکردهای قابل دفاع شمخانی بود اما به هر حال در خیلی از موارد مانند رفع مسائل کلان سیاست خارجی،موضوع رابطه با آمریکا،تنش زدایی با غرب و ... آقای شمخانی دچار محافظه کاری حاکم بر سیاست خارجی کشور شد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید