بهمن ربیعی مخترع ایرانی در زمینه دارو مدال نقره مسابقات جهانی مخترعین در سال ۲۰۲۳ را کسب کرد.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی ژنو سوئیس توسط دکتر بهمن ربیعی

به گزارش سلام نو، موفقیت یکی دیگر از مخترعین ایرانی آقای بهمن ربیعی در چهل و هشتمین دوره نمایشگاه و مسابقات ژنو سوئیس که ۵۵ سال قدمت دارد در زمینه دارو در سال ۲۰۲۳ نشان از تلاش علمی کشور در زمینه های علمی و صنعتی دارد

با آقاربیعی مخترع و داروساز کشور در زمینه اختراع و فعالیت های پژوهشی ایشان گپ و گفت طولانی داشتیم که دغدغه توولید داخلی داروها بر پایه گیاهی داشت .

۱. لطفا مختصری از خودتون توضیح بدید ؟
من بهمن ربیعی هستم ۵۴ ساله. دارای مدرک دکتری داروسازی و فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. بیش از ۲۶ سال سابقه کار در حرفه داروسازی دارم که از این مدت ۱۵سال در صنعت داروسازی و در زمینه تولید دارو بوده. از ابتدای کار همزمان در داروخانه هم فعالیت کرده ام تا به امروز روی خیلی از پزوهش های پوستی و درمانی فعالیت داشته ام .

۲. لطفا در رابطه با نوآوری و اختراعتون هم برامون توضیح بدید
شروع ایده این اختراع از داروخانه و بیمارانی بوده که بخاطر مشکلات پوستی در زمینه جوش صورت ، لکه های پوستی در اثرآفتاب سوختگی یا بارداری و حتی چروکهای روی صورت و اطراف بینی و لب به داروخانه مراجعه میکردند و از من به عنوان یک دکتر داروساز تقاضای ساخت یک داروی ترکیبی را داشتند که بتواند مشکلات آنها را حل کند. چون تعداد این بیماران و دفعات مراجعه آنها به داروخانه خیلی زیاد بود تصمیم گرفتم در این زمینه بیشتر مطالعه و تحقیق کنم. داروهایی که توسط من ساخته میشد و مورد استفاده بیماران قرار میگرفت اغلب به اندازه کافی موثر بود ولی بخاطر عوارض جانبی، بیماران نمی توانستند درمان ان را ادامه دهند. به همین خاطر بارها فرمولاسیون را اصلاح کردم بلخره توانستم با استفاده از یک پایه آبی محتوی جلبک دریایی به آن هدفی که داشتم برسم. اینجا بود که مرحله اول ساخت یک فراورده جدید رسیدم و چون مطمئن بودم این محصول هیچ جای دیگری ساخته نشده است برای ثبت اختراع اقدام کردم.

۳. چی شد که به سمت اختراع کردن و ثبت اختراع رفتید ؟
همانطور که گفتم در اول فقط به فکر ساخت یک دارویی بودم که بتواند مشکلات بیمارانم را حل کند و در این مسیر نسبتا طولانی با مطالعه منابع مختلف و پیاده کردن آن اطلاعات روی محلول ساخت خودم در نهایت به فراورده ای دست پیدا کردم که در واقع یک اختراع محسوب می شد. بعد از آن تصمیم گرفتم محلول ساخته شده را بعنوان یک اختراع بین المللی معرفی کنم.

۴. با چه هدفی در مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات شرکت کردید ؟
با این هدف که اولا می خواستم اختراع را محک بزنم یعنی ببینم این اختراع در سطح بین المللی چه جایگاهی دارد. آیا میتوانم رتبه و مقامی کسب کنم؟ بعد هم میخاستم ببینم آیا میتوانم برای تولیدش سرمایه گذار مناسب جذب کنم؟ پس بهمین خاطر در مسابقات شرکت کردم.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی ژنو سوئیس توسط دکتر بهمن ربیعی

۵. نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو رو چطور بود ؟
همانطور که می دانید این نمایشگاه یکی از قدیمی ترین نمایشگاه ها و اتفاقات علمی دنیاست و بهمین خاطر بسیار سختگیرانه است. یعنی پارامتر های ارزیابی بسیار زیاد و سختی دارند بنابراین شرکت کردن در این نمایشگاه تجربه بسیار خوبی بود و آنهایی که با این نمایشگاه آشنا هستن یا در آن شرکت کرده اند از شرایط و دشوار بودن کسب مدال در نمایشگاه ژنو آگاه هستند و شاید به همین خاطر هست که سرمایه گذاری های زیادی هم در این نمایشگاه شرکت میکنند چون بر این باورند که ایده های ناب و تکنولوژی های روز دنیا در این نمایشگاه عرضه می شود. خوشبختانه ما هم در حال مذاکره با چند شرکت سرمایه گذاری بین المللی هستیم.

۶. در آینده چه اهدافی رو دنبال خواهید کرد ؟

البته توضیح اینکه اختراع بنده زمینه کار و توسعه فراوان دارد و نیاز داریم تا در این زمینه بیشتر مطالعه و کار کنیم و تا جایی که بتوانیم محصولات را به مرحله تولید برسانیم . سعی بنده این است که با یکی از شرکت های سرمایه کذاری داخلی یا خارجی به توافق برسم و تولید محصولات را شروع کنم.

۷. برای کسانی میخوان این مسیر رو طی کنن و تازه اول راه هستند سخنی دارید؟
توصیه ام به آنها این است که اولا سخت کوش باشند. هدفشان تنها گرفتن یک عن.ان یا یک مدرک تحصیلی نباشد بلکه اهداف عالی تر برای خود تعریف کنند یعنی همیشه سعی کنند از وقت و تخصصشلن برای حل مشکلات انسان های اطراف شان و اگر در توانشان بود برای تمام انسان ها استفاده کنند. اگر به این شکل تلاش و کوشش کنند و در ضمن بلند پرواز باشند می توانند امیدوار باشند که انشالله به اهداف متعالی برسند و قطعا در جهان صاحب نام و عنوان خواهند شد.

۸. آیا انتظارات حمایتی دارید ؟
همانطور که گفته شد هدف این اختراع این است که به مرحله تولید برسد البته چون این محصول بسیار کاربردی و مصرفی است خوشبختانه تا به امروز با چندین سرمایه گذار مذاکره شده بنابراین فکر نمیکنم به حمایت مالی آنچنانی احتیاج داشته باشد اما حمایت معنوی اطراف همیشه مشوق خوبیست و باعث دلگرمی می شود.

۹. حرفی سخنی دارید که خود ما نپرسیده باشیم ؟
راستش دلم می خواهد در این مرحله از همسرم که مشوق اصلی من در این راه بود تشکر ویژه داشته باشم چون اگر بخاطر ایشان نبود من هیچوت به این موفقیت بزرگ دست پیدا نمیکردم . بعد هم از مدیرعامل محترم مجموعه نیکان تشکر میکنم که با برنامه ریزی صحیح و دقیق نه تنها وقت و انرژی بنده را تلف نکردند بلکه باعث شدند من در مدت کوتاه و منطقی بهترین نتیجه ای که ممکن بود را به دست بیاورم. در واقع بهره مندی از راهنمایی ها و برنامه ریزی های منظم و حساب شده مجموعه نیکان بنده را در یک مسیر صاف و هموار و روان به سمت ثبت اختراع بین المللی و بعد هم شرکت در مسابقات و در نهایت کسب مقام ثرار داد و انشالله با همین مجموعه در چند مسابقات بین المللی دیگر هم شرکت خواهم کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید