محسن هاشمی نوشت: باید کاری انجام دهیم تا ضایتمندی در کشور بیشتر شود و در نتیجه انقلاب اسلامی جایگاه خود را در میان مردم مجددا پیدا ‌کند.

در سالی که مهار تورم و تولید نام گرفته، می‌بینیم که اتفاق جدید و امیدوارکننده‌ای نمی‌افتد 
به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، «رضایتمندی مشت نمونه خروار است» عنوان یادداشت محسن هاشمی است که در آن آمده: این ضرب‌المثل پرکاربرد، بیان می‌دارد بخشی از هر چیز نشان‌دهنده کیفیت و خصوصیت کل آن چیز است. در کشور ما فعالیت‌های زیادی از طرف حاکمیت، قوا، نهادها و البته طرفداران موفقیت انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد که متاسفانه بعضی از ابتدا نمی‌تواند رضایت مردم را جلب کند و بعضی علی‌رغم سرمایه‌گذاری زیاد و جذب رضایت مردم کم‌کم با سوءمدیریت دچار ایجاد نارضایتی می‌گردد. لذا براساس این ضرب‌المثل کل نظام و حاکمیت و مدیریت کشور زیر سوال می‌رود.

مثال‌های زیادی را می‌توان زد که مبنای آن ضرب‌المثل مشت نمونه خروار باشد. بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کم‌کم در مسیری افتاده‌ایم، اکثر تلاش‌ها از نظر عده کثیری منفی تفسیر گردیده و درجه محبوبیت نظام رو به کاهش و نارضایتی رو به فزونی است.  یکی از نمونه‌ها می‌تواند متروی تهران باشد که خود دستی در طراحی، اجرا، بهره‌برداری از آن در طول ۳۰ سال گذشته داشته‌ام. پدیده‌ای که می‌توانست و می‌تواند نقش مهمی در رضایتمندی مردم در امر حمل و نقل عمومی، ترافیک، کنترل آلودگی هوای تهران، صرفه‌جویی در وقت مردم و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه بیماری‌ها ایفا نماید.

سال ۱۳۵۲ طرح خیابان-مترو برای حمل و نقل تهران تصویب شد. سال ۱۳۵۴ شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) تاسیس گردید. طراحی جزییات خطوط مترو در سال ۱۳۵۶ به حدی رسید که کلنگ اولین خط زده شد. سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی پیروز شد، ساخت مترو نیز ادامه پیدا کرد، ۲۳۰۰ متر از تونل و بخشی از سه ایستگاه از خط یک ساخته شد. سال ۶۰ دلواپسان وقت از ادامه ساخت پروژه مترو جلوگیری و شرکت مترو را منحل نمودند. با تلاش مجمع نمایندگان تهران از جمله ریاست آن آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با خطبه‌ای در سال ۱۳۶۳ و پیگیری‌های بعدی ساخت مترو مجددا از سال ۶۵ آغاز و سال ۱۳۷۷ اولین خط آن به طول ۳۰ کیلومتر در ابتدای دولت اصلاحات افتتاح گردید. 

از آن به بعد سالانه ۱۰ کیلومتر به خطوط مترو اضافه و به کمک حمل و نقل عمومی تهران آمد. امروز با افتخار ۱۵۰ ایستگاه مترو در ۷ خط فعال است و می‌تواند در صورت تامین واگن حداقل با ۵ میلیون و حداکثر ۷ میلیون سفر در روز مشکل مردم تهران را حل کند، ولی به دلایل مختلف، کمتر از ۲ میلیون سفر را البته همراه با نارضایتی در پیک مسافری به دلیل فاصله طولانی اعزام قطارها در اکثر خطوط به سرانجام می‌رساند. یعنی به جای اعزام هر دو دقیقه یک قطار در زمان پیک مسافری در تمام خطوط، در خطوط ۱ و ۲، فقط ۵ دقیقه یک قطار و در خطوط دیگر ۷ و ۱۵ و ۲۰ دقیقه یک قطار و در خط فرودگاه امام خمینی ۹۰ دقیقه یک قطار اعزام می‌شود.  می‌دانیم که به قیمت امروز برای متروی تهران حداقل نزدیک به ۶ میلیارد دلار هزینه شده است تا رضایت مردم کسب شود. می‌توانستیم با هزینه‌های معادل یک میلیارد دلاری در طول ۱۰ سال گذشته یعنی حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال به اوج رضایتمندی در حمل و نقل عمومی تهران برسیم، متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفت و به‌رغم  ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده، باعث نارضایتی بیش از حد مسافران در ساعت پیک مسافری هستیم، به صورتی که مجبوریم برای جداسازی زن و مرد در مترو نیز آدرس غلط هم بدهیم و مردم نیز فرهنگ مناسب استفاده از مترو در شلوغی با تنه زدن به یکدیگر را از دست بدهند. 

یا شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۱۳۲۱ تاسیس شده و باید هم‌اکنون حداقل ۵ میلیون سفر در روز را به سرانجام برساند، ولی متاسفانه حداکثر  ۲ میلیون سفر مدیریت می‌شود. علت آن عدم تامین اتوبوس کیفی و غیرآلاینده است که باعث نارضایتی مردم شده. جالب اینکه هر روز داد و فریاد می‌زنیم که دنبال رضایتمندی مردم و برخورد با ترک فعل‌ها هستیم. تهران در طول این سال‌ها قدرت حمل و نقل عمومی کیفی و در شأن مردم خود را از دست داده، واگن و اتوبوس برقی یا گازی به اندازه کافی تزریق نشده و بلایی نابخشودنی بر سر مردم تهران در حال نزول است، پس در این مورد هم نارضایتی جدی در قشر ضعیف جامعه تزریق می‌کنیم. لذا باید برای تهران ۹۰۰۰ اتوبوس برقی تامین کنیم. ۱۰ کارخانه اتوبوس و واگن‌سازی در کشور داریم که از بیکاری رنج می‌برند.

سال مهار تورم و تولید هم هست، ولی می‌بینیم که اتفاق جدید و امیدوارکننده‌ای نمی‌افتد.  بزرگراه‌های تهران را که از مرز ۵۰۰ کیلومتر عبور کرده است را با هزینه به قیمت امروز حدود ۵ میلیارد دلار ساختیم، به دلیل چند رمپ و لوپ و پل که ساخته نشده و ایجاد چند ورودی و خروجی بی‌مورد و خارج از استاندارد مهندسی ترافیک در ساعات پیک، ترافیک غیرقابل تحمل باعث نارضایتی جدی شهروندان می‌شود، ولی در صورت سرمایه‌گذاری بهینه در حدود ۵۰ نقطه شبکه بزرگراهی کارایی بزرگراه‌ها به مراتب بیشتر و رضایتمندی واقعی ایجاد می‌کند. حداقل ۳۵ فرهنگسرای زیبا، وسیع و با امکانات در سطح شهر تهران ساخته‌ایم که به دلیل تک صدایی و تنگ نظری، مردم از آن استفاده بهینه نمی‌کنند. با پرداخت هزینه‌های گزاف جاری و هزینه‌های مربوط به برنامه‌ها، رضایتمندی لازم را ایجاد نمی‌کنیم.

احتیاج است که به جد مطلوب‌نگر باشیم و از تمام سرمایه‌گذاری‌ها در سطوح مختلف استفاده حداکثری و بهینه و سطح بالای رضایتمندی را دنبال کنیم.  در اطلاع نگاشت سایت رهبری به ضرب‌المثل مشت نمونه خروار در مقابل القای ناامیدی توسط دشمن اشاره و عنوان شده که ما داریم پیش می‌رویم و اتفاق‌های مهمی را برشمرده‌اند ازجمله روش جدید درمان سرطان، رونمایی از ماهواره‌بر، رونمایی از موشک جدید، رونمایی از پالایشگاه فراسرزمینی، چند نیروگاه برق، بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان، با برچسب پیشرفت الگوی پیشرفت ملت ایران. بله ما در ایران اقدمات مثبتی را به سرانجام می‌رسانیم. هزینه می‌کنیم، ولی با عدم استفاده بهینه و قابل لمس برای مردم، نارضایتی می‌تراشیم که اثر معکوس هم ایجاد می‌کند.  لذا باید سعی شود در برنامه هفتم با بررسی نمونه‌های بارز نارضایتی‌ها در کشور، به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی برای هر یک راه‌حل مناسب آن عرضه و به آن عمل شود تا رضایتمندی در کشور روز به روز بالا رفته و باعث امیدواری شده و انقلاب اسلامی جایگاه خود را در میان مردم مجددا پیدا ‌کند. 

باتوجه به شرایط موجود کشور، متاسفانه قبلی‌ها روحیه کار ندارند و جدیدی‌ها کار بلد نیستند و عجولانه تصمیم می‌گیرند و ابلاغ می‌کنند و بعد معلوم می‌شود یا خلاف قانون است یا قابل اجرا نیست و البته بعضا تصمیم نمی‌گیرند و بلاتکلیف رها می‌کنند. شاید بیشتر از گذشته زحمت می‌کشند ولی پیش نمی‌روند. باید تا دیر نشده فکری اساسی کرد. وگرنه براساس ضرب‌المثل مشت نمونه خروار مردم همه نارضایتی‌ها را از کل حاکمیت می‌بینند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید