درد دندان یکی از امراض شایع است که افراد در سنین مختلف و در ساعات مختلف به آن دچار می شوند و باید قبل از مراجعه به دندانپزشک درد آن را تسکین داد.

اگر در خانه دندان درد گرفتیم چه کار کنیم؟ + روش های فوری برای تسکین دندان درد در منزل

به گزارشس سلام نو به نقل از روزیاتو؛ درد دندان یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر کسی رخ دهد. وضعیت وقتی بدتر و بحرانی‌تر می‌شود که دندان درد داشته باشید به دندان‌پزشک و دارو درمان مناسب هم دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی چه باید بکنید؟ چه درمان‌های خانگی برای درمان دندان درد وجود دارد و این درد استخوان‌سوز را چگونه می‌توان مهار کرد و تسکین داد؟ در این مقاله شما را برخی روش‌های درمان خانگی دندان درد آشنا می‌کنیم.

دندان درد ممکن است به خاطر حساسیت دندان به دما در نتیجه پوسیدگی، ترک خوردن دندان، فساد ریشه، آبسه یا تحت فشار قرار گرفتن دندان رخ بدهد. برای همین در روش‌های درمان خانگی باید تلاش کنید این عوامل ایجاد التهاب و درد را کاهش داده و دندان درد را مهار کنید. در این روش‌ها تلاش می‌کنیم التهاب دهان را کم کنیم، باکتری‌های مضر را از بین ببریم و با ایجاد بی‌حسی موضعی اثر درد را کم کنیم. اما باید بدانید که همه این‌ها با مراجعه هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشکی و همچنین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روزه به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد و شما در وضعیتی بغرنج قرار نمی‌دهد.

بی حسی با یخ

یکی از بهترین روش‌ها برای مهار دندان درد استفاده از کمپرس یخ است. بهتر است هر ۱۵ دقیقه یکبار کمپرس یخ را تکرار کنید تا به بی‌حسی موضع کمک کند. برای کمپرس یخ می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید اما به هیچ وجه سراغ گاز زدن یخ نروید چون این کار ممکن است به دندان‌های دیگرتان آسیب بزند.

استفاده از آب نمک

یکی از روش‌های خانگی کاهش درد و التهاب استفاده از آب نمک است. این ترکیب ساده می‌تواند فعالیت‌های میکروبی در دهان شما را مهار کرده و از التهاب بیشتر بکاهد و همچنین سبب کاهش عفونت و درد شود. بهتر است آب لازم برای آب نمک را قبلا بجوشانید و بعد نمک را در آن حل کنید. محلول را ۳۰ ثانیه در دهان‌تان بچرخانید.

استفاده از مسکن‌ها

اگرچه استفاده بی‌اجازه پزشک کار بسیار ناایمنی است اما در صورت شدت گرفتن درد دندان می‌توندی از برخی مسکن‌ها که بدون نسخه پزشک هم توسط داروخانه‌ها ارائه می‌شود استفاده کنید. مواردی چون آسپیرین و ایبوپروفن می‌توانند التهاب را کاهش دهند. همچنین استامینوفن (Tylenol) و ایبوپروفن (Advil) هم می‌تواند تسکین دهنده خوبی برای درد باشد. در داروخانه‌ها برخی ژل‌ها مخصوص هم وجود دارد که مستقیم روی لثه قرار می‌گیرند و درد را کاهش می‌دهد.

تسکین درد با سیر

علاقه‌مندان به روش‌های طب سنتی می‌دانند که سیر یکی از بهترین مسکن‌های طبیعی است. سیر حاوی آلیسین بوده که با داشتن اثر ضد باکتریایی، می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد. هرچند ممکن است برای از بین بردن بوی سیر از دهان راهکاری بیندیشید.

خمیر دندان

حساسیت‌های گرمایی و سرمایی در هر دندانی به معنی نگرانی از آینده آن است. این حساسیت‌ها وقتی ایجاد می‌شوند که مینای دندان نازک شده و ممکن است در بلند مدت برای دندان شما خسارت‌بار باشد. به محض اینکه متوجه حساسیت دمایی در دندان‌های‌تان شدید باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در یک برنامه بلند مدت به شما کمک کند. در این مدت اما برای مهار درد دندان‌های حساس‌تان باید از یک خمیر دندان ویژه دندان‌های حساس برای مسواک زدن استفاده کنید.

میخک

یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای تسکین درد میخک است. یوجینول موجود در میخک یکی از بهترین تسکین‌دهنده‌هاست که می‌تواند التهاب‌های دهان شما را هم کاهش دهد. یوجینول در واقع یک جور بی‌حسی موضعی ایجاد می‌کند و خیلی‌ها که دندان عقل‌شان را می‌کشند برای مهار درد روی جای خالی دندان میخک می‌گذارند.

پراکسید هیدروژن

شست‌وشو با پراکسید هیدروژن یک روش دیگر برای کاهش درد دندان است. پراکسید هیدروژن برای حمله به التهاب و باکتری‌ها نیز مفید است. هنگام استفاده از شستشوی پراکسید هیدروژن، ۱ قسمت سه درصد پراکسید هیدروژن را با ۲ قسمت آب مخلوط کنید. محلول را قورت ندهید. از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

چای کیسه‌ای

چاه سیاه دارای ماده ای به نام تانین می‌باشد که خواص ضدالتهاب و ضد درد دارد. می‌توانید چای کیسه‌ای را درون مقداری آب قرار دهید تا مرطوب شود. اگر دندان شما به آب سرد حساسیت نشان نمی‌دهد، بهتر است از آب یخ استفاده کنید. شما می‌توانید یک یا دو بار در روز چای کیسه‌ای را روی دندان خود بگذارید.

فرصت را از دست ندهید

این روش‌ها برای این است که اگر نیمه‌شبی یا در میانه سفری دچار درد دندان شدید درد را کاهش دهید. اما خودتان هم حتما بهتر می‌دانید که بهترین روش برای این کار مراجعه به دندان‌پزشک در اسرع وقت است. پس فرصت را از دست ندهید.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید