مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران عنوان کرد: اروپایی‌ها زیاد احساس نیاز به احیای برجام می‌کنند چرا که گرفتاری جنگ اوکراین به آن‌ها فشار می‌آورد.

 اروپایی‌ها به احیای برجام احساس نیاز می کنند
به گزارش سلام نو به نقل از مهر، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در وین با بیان اینکه متن گفت‌وگوهای برجامی آماده است، گفت: اختلافات حیاتی نیست بلکه نیازمند اراده سیاسی آمریکا هستیم.

سید محمد مرندی با اشاره به آخرین وضعیت رایزنی‌های برجامی، اظهار داشت: مذاکرات برجامی انجام شده در وین، نهایتاً به متنی منجر شد که اتحادیه اروپا به مذاکره کنندگان ارائه کرد.

وی افزود: ایران بعد از بازگشت از گفت‌وگوهای وین این متن را بررسی و دو تا سه اصلاح کوچک در آن اعمال کرد و بازگرداند.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در وین با اشاره به اظهارات «جوزف بورل» مبنی بر اینکه خواسته ایران منطقی است، تاکید کرد: در آن مقطع تصورمان این بود که توافق قریب الوقوع است ولی آمریکایی‌ها بخاطر نزدیک بودن انتخابات میان دوره‌ای تعلل کردند. بایدن و تیمش نگران بودند که ترامپ بگوید زیادی امتیاز داده‌اید. سپس آشوب‌ها شروع شد و محاسبات غربی‌ها تغییر کرد و کار عقب افتاد. لابی‌های ضد ایران در آن زمان خیلی فعال شدند.

مرندی ادامه داد: جوزف بورل متحد آمریکاست و در این رابطه حرف بی حساب نمی‌زند. با توجه به این می‌توان گفت ماه‌هاست متن عملاً آماده است، اما باید اراده دولت آمریکا را دید که چیست.

وی عنوان کرد: اروپایی‌ها زیاد احساس نیاز به احیای برجام می‌کنند چرا که گرفتاری جنگ اوکراین به آنها فشار می‌آورد. اما تصمیم گیرنده اصلی رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید است.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به این سوال که شما گفتید که متن تقریباً آماده است، اما به گفته برخی کارشناسان اختلافات حیاتی باقی مانده است، آیا این اختلافات حیاتی رفع شده است؟، تصریح کرد: اگر اختلاف حیاتی بود آقای بورل بعد از وین نمی‌گفت خواسته ایران منطقی است. پس اختلافات حیاتی نیست. بنابراین نیازمند اراده سیاسی آمریکا هستیم. اگر امریکایی‌ها متن را بپذیرند طبیعتاً بحث آژانس راه حل پیچیده‌ای ندارد.

مرندی گفت: وقتی ما در آستانه توافق بودیم و متحد نزدیک آمریکا نسبت به خواسته ایران اظهار نظر مثبتی می‌کند دیگر بهانه‌ای دست غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیست. بورل فردی نیست که در برابر دولت آمریکا حرف خلافی بزند.

وی در پاسخ به این سوال که گروسی با چه هدفی می‌گوید «احتمال احیای برجام در آینده نزدیک بسیار ضعیف است»، گفت: تصمیم گیرنده آقای گروسی نیست بلکه کاخ سفید است. لذا اگر کاخ سفید اراده کند کار انجام می‌شود. گروسی تصمیم گیرنده اصلی نیست. آمریکایی‌ها پیام‌هایی را به ایران می‌فرستد و بنابراین معلوم است تمایل دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید