ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس توضیحاتی پیرامون لایحه دولت و طرح مجلس درباره تعطیلات آخر هفته ارائه کرد و گفت: جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کرده‌اند که طبق آن شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود.

آخرین جزییات از طرح مجلس پیرامون تعطیلات آخر هفته | شنبه‌ها تعطیل می شود یا پنجشنبه؟

به گزارش سلام نو؛ ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ساماندهی تعطیلات آخر هفته، گفت: در این رابطه دولت لایحه‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه) به مجلس ارسال کرده که به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده است.

وی افزود: بر اساس لایحه مذکور ساعت کار کارکنان دولت در هفته ۲ ساعت کاهش می‌یابد و موضوع دیگری که در این طرح آمده این است که با توجه به اینکه تهران در روزهای پنجشنبه تعطیل است و شهرستانهای دیگر تعطیل نیستند، پیشنهاد شده که پنجشنبه‌ها به صورت سراسری در تمام کشور تعطیل باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، گفت: ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم شدن شرایط برای سفرهای کوتاه مدت به منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها است.

اسماعیلی با اشاره به طرح نمایندگان درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کرده‌اند که بر اساس آن شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود چرا که با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و چون پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در کشور ما تعطیل است، لذا با این شرایط عملا ۴ روز ارتباطات اقتصادی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: با طرح نمایندگان در واقع هم آنچه که مد نظر دولت از لحاظ ایجاد اوقات فراغت برای خانواده‌ها است تامین شده و هم ارتباطات تجاری ما برای ۴ روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود.

نماینده گرمی در مجلس با بیان اینکه امکان ادغام این طرح و لایحه با یک دیگر وجود دارد، گفت: ما طبق آیین‌نامه این اختیار را داریم که در لایحه دولت به جای تعطیل پنج‌شنبه تعطیلی شنبه را بیاوریم.

متن لایحه دولت برای تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه به شرح ذیل است:

لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود. / تسنیم

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته کافیه زیادم هست بیشتر از این بازدهی نیروها منفی میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید