کیسینجر اذعان کرد که نظرش درباره عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به این دلیل تغییر داده که پیوستن این کشور به این ائتلاف را به بروز شرایطی که در آن کی‌یف به کشوری بی‌طرف و غیرمتعهد تبدیل شود، ترجیح می‌دهد.

واکنش شدید دولت چین به مصاحبه دیروز کیسینجر

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که حصول اطمینان از امنیت اروپا از طریق گسترش ناتو امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سلام نو به نقل از مهر وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اقدامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف گسترش این ائتلاف نظامی، گفت که تامین امنیت اروپا از این طریق امکان‌پذیر نیست.

ون‌بین در نشست مطبوعاتی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات اخیر هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق و مشاور امنیت ملی دو رئیس جمهور پیشین آمریکا درباره پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، گفت: حصول اطمینان از امنیت منطقه‌ای از طریق تقویت و گسترش ائتلاف‌های نظامی ممکن نیست.

وی افزود: امنیت یک کشور نباید به قیمت به خطر افتادن امنیت دیگر کشورها، تامین شود. چین از تمام طرفین درگیر در جنگ انتظار دارد که به یک درک امنیتی مشترک، جامع و پایدار پایبند باشند و این مهم از طریق گفتمان و مذاکراه براساس احترام متقابل به منافع امنیتی مشروع تمام طرفین حاصل می‌شود.

نشریه اکونومیست دیروز (چهارشنبه) مصاحبه‌ای با کیسینجر منتشر کرد؛ دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که ۲۷ مه (۶ خرداد) ۱۰۰ ساله خواهد شد. وی در این مصاحبه گفت که اوکراین باید به عضویت ناتو درآید. به گفته وی، الحاق اوکراین به ناتو، هم به سود کی‌یف است و هم به نفع مسکو و علاوه بر این، به مثابه یک تضمین، حکومت اوکراین را از هرگونه تلاش آتی در راستای حل و فصل مناقشات ارضی از طرق نظامی، بازخواهد داشت.

کیسینجر اذعان کرد که نظرش درباره عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به این دلیل تغییر داده که پیوستن این کشور به این ائتلاف را به بروز شرایطی که در آن کی‌یف به کشوری بی‌طرف و غیرمتعهد تبدیل شود، ترجیح می‌دهد.

نشریه واشنگتن‌پست به‌تازگی در گزارشی به نقل از منابع نزدیک گفت که کشورهای ناتو تصمیم گرفته‌اند تا در اجلاس آتی این ائتلاف در لیتوانی، برای پیوستن اوکراین به ناتو، دعوتنامه ارسال «نکنند» بلکه درباره احتمال افزایش همکاری با کی‌یف و تعیین جدول زمانی برای ورود این کشور به ناتو، بحث و تبادل نظر کنند. به نوشته این نشریه، اعضای ناتو بر سر این موضوع اجماع داشته و به‌رغم تب و تاب اوکراین، ائتلاف ناتو در اجلاس ۱۱ تا ۱۲ خود در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، دعوتنامه‌ای برای کی‌‎یف ارسال نخواهد کرد.

اعضای ناتو در آوریل ۲۰۰۸ در بیانیه‌ای سیاسی به توافق رسیدند که اوکراین به این ائتلاف ملحق شود اما از ارائه «برنامه اقدام عضویت» که گام نخست در فرآیند حقوقی پیوستن یک کشور به ناتو محسوب می‌شود، خودداری کردند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید