همین حالا دانش آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند؛ آن‌هایی که واقعا زحمت می‌کشند و به موسسات کنکوری هم دسترسی ندارند، با شیوه کنکوری که داریم حق آن‌ها تا حدی ضایع شده است و اگر بخواهیم حق آن‌هایی که حقیقتا برای تحصیل تلاش می‌کنند و به موسسات کنکوری نمی‌روند که آنجا فقط تست زنی یاد بگیرند نه علم، را ضایع نکنیم، باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم.

پیشنهاد عجیب یک نماینده مجلس درباره تغییر روش برگزاری کنکور

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۴۰۲ آزمون با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود که یک بار دیگر هم براساس همین مصوبه برگزار شده و تجربه کنکور نوبت قبلی در این مرحله به برگزارکنندگان کمک خواهد کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، فلاحی در ادامه افزود: اینکه دانش آموزان ما در مدارس متفاوتی درس خوانده‌اند را می‌پذیریم و حرف درستی است، اما اینکه شرط معدل برای ورود به دانشگاه سهم بیشتری از یک آزمون سه‌ساعته تحت عنوان کنکور پیدا می‌کند، اتفاق بدی نیست. از نگاه ما اتفاقا شرط معدل برای ورود به دانشگاه به نفع آن دسته دانش آموزانی است که در مدارس عادی درس خوانده و شاید معلمان خیلی خوبی هم نداشته اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: ارزیابی آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرط معدل در راهیابی به دانشگاه، اثرات مثبتی در رشد مدارس داشته و همچنین کسانی که در این نوع مدارس درس خوانده اند، به این دلیل که دروس عمومی را بهتر می‌خوانند، معدل‌های بهتری هم کسب می‌کنند. ۸۵ درصد کیفیت مدارس به اهمیت یافتن شرط معدل در کنکور بستگی دارد و مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث افزایش کیفیت مدارس می‌شود.

نماینده مردم همدان اظهار کرد: آنچه به کمیسیون آموزش گزارش داده اند، بحث کنکور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در افزایش کیفیت مدرسه‌ها اثر داشته است. آموزش و پرورش هم اصرار دارد به همین شیوه جدید پیش برویم و از سوی دیگر ارزیابی‌های سازمان سنجش نیز در همین مرحله نشان می‌دهد تلاش بیشتر دانش آموزان در مدرسه و اهمیت یافتن کسب معدل بالاتر، یک اقدام مثبت است و در رشد مدارس و کیفیت دانش آموزان اثرات خوبی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یادآور شد: در کمیسیون آموزش نیز ما برگزاری دو نوبت کنکور در سال را تایید می‌کنیم و تصمیم‌گیری در خصوص درصد تاثیر قطعی یا مثبت معدل در کنکور را برعهده شورای سنجش گذاشته‌ایم که دو عضو از وزارت علوم و دو عضو از آموزش و پرورش در این شورا حضور دارند و دبیر آن رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است و آن‌ها در مورد مسئله میزان تاثیر معدل تصمیمی گیری می‌کنند و نظر می‌دهند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به اینکه همه معلمان ما اینطور نیستند که به مدارس بهتری برای تدریس بروند و در پی این اقدام مدارس عادی از معلمان با کیفیت خالی شوند، گفت: بحث اصلی این است که برای رسیدن به اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک خروجی خوب باید چه کار کنیم؟ برای رسیدن به این هدف باید دغدغه رهبر انقلاب را برآورده کنیم؛ به این شکل که کیفیت مدارس دولتی را به معنای واقعی بالا ببریم. این کیفیت باید به شکلی بالا برود که خانواده با خیال راحت فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند نه اینکه نگران باشند درس فرزندانشان در مدارس دولتی ضعیف شود.

فلاحی تصریح کرد: همین حالا دانش آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند؛ آن‌هایی که واقعا زحمت می‌کشند و به موسسات کنکوری هم دسترسی ندارند، با شیوه کنکوری که داریم حق آن‌ها تا حدی ضایع شده است و اگر بخواهیم حق آن‌هایی که حقیقتا برای تحصیل تلاش می‌کنند و به موسسات کنکوری نمی‌روند که آنجا فقط تست زنی یاد بگیرند نه علم، را ضایع نکنیم، باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم.

او در آخر اضافه کرد: لازم است روش کنکور را به قبل از سال ۵۰ برگردانیم؛ در سال ۴۸ سوالات کنکور تستی نبود بلکه به شکل تشریحی بود. ما باید این نوع کنکور را احیا کنیم. در این روش سرآمدان دانش آموزی و استعدادهای برتر نیز در قالب سوالات تشریحی بهتر شناسایی می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۰
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 5
    واقعا همینطوره
  • ندا IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    خدایا نجاتمون بدههههههههههههههههه از این کنکور چقدر بلا سر ما میارن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید