تقریبا ۱۰۰ هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور وجود دارد که در هر کدام از آنها، حداقل چهار نفر نیرو کار می کنند که هر کدام نیز خانواده ای دارند و معیشت آنها، با این روش، به خطر می افتد. در چنین شرایطی محبور می شوند، وارد بازاری کاری شوند که خودش تنظیم بازار را بر هم می زند. 

سامانه جدید ملی املاک و اسکان صد هزار مشاور املاک را بیکار می‌کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت که در بند دوم سامانه ملی املاک و اسکان کشور آمده است که این سامانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال اسناد و مدارک ندارد؛ در صورتی که در سامانه املاک و مستغلات، آمده است که تمام مسئولیت بر عهده مشاور املاک است. این دو جمله را کنار هم بگذاریم تفاوت اصلی سامانه جدید را با سامانه قبلی می بینیم. ممکن است موجر و مستاجر، به خاطر پرداخت نکردن مبلغی برای قرارداد بستن، خودشان را در دردسر بیندازند و راه را برای کلاهبرداران باز کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده و کاهش هزینه‌ها اقدام به راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرد که براساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم شده است.

در این راستا، کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه نگاه دولت، حمایتی است؛ ولی با توجه به ترک فعل هایی که انباشت شده از دولت های قبلی است، اکنون کار سختی در پیش دارد، گفت: در این سامانه جدید که دولت معرفی کرده است، اشخاص حقیقی می توانند خودشان وارد شوند، قرارداد بنویسند و کدرهگیری بگیرند. دولت تلاش می کند تا راهکاری برای این موضوع پیدا کند. وزارت راه و شهرسازی که این سامانه را طراحی کرده، با اتحادیه مشاوران املاک برای این سامانه مشورت نکرده است. اولین مشکلی که این سامانه ایجاد می کند، این است که صنف مشاوران املاک را از مسیر اصلی خودش خارج می کند. مشاوران املاک، مالک و مستاجر را با هم آشنا می کنند، بعد خودشان می روند در این سامانه ثبت قرارداد می کنند! مشاور املاک اینجا کارِ بدون دستمزد انجام می دهد.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور زمینه را برای کلاهبرداری فراهم می کند

وی افزود: از سویی دیگر، در بند دوم سامانه ملی املاک و اسکان کشور آمده است که این سامانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال اسناد و مدارک ندارد؛ در صورتی که در سامانه املاک و مستغلات، آمده است که تمام مسئولیت بر عهده مشاور املاک است. این دو جمله را کنار هم بگذاریم تفاوت اصلی سامانه جدید را با سامانه قبلی می بینیم. ممکن است موجر و مستاجر، به خاطر پرداخت نکردن مبلغی برای قرارداد بستن، خودشان را در دردسر بیندازند و راه را برای کلاهبرداران باز کنند.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با سامانه قدیمی املاک و مستغلات موازی کاری می کند

گودرزی تاکید کرد: در سامانه املاک و مستغلات، کد رهگیری داده می شود و سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز در ارائه کدرهگیری، با این سامانه، موازی کاری می کند. اگر به جای ایجاد این سامانه، سامانه املاک و مستغلات را تقویت و ابزارش را قوی تر می کردند، برای مثال واحدهای بدون پروانه نتوانند کار کنند، ارتباط با تمام دوایری مربوط به حوزه مسکن در سامانه افزایش داده شود، امنیت سامانه بالاتر برود و... شرایط بهتر می شد. حتی سامانه املاک و مستغلات، آمار و اطلاعات قوی تری دارد که مراکز دولتی می توانند با استناد به آنها، از آن برای برنامه ریزی های کلان خود استفاده کنند. در واقع وقتی مسئولیتی در قبال کاری که انجام می شود وجود نداشته باشد، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه با اشاره به اینکه چیزی که حوزه مسکن را آزار می دهد، کمبود بانک اطلاعاتی است، گفت: راه حل مشکل حوزه مسکن، تناسب عرضه و تقاضا، ساخت واحدهای کوچک به عنوان سرپناه، ساخت خانه های اجاره ای توسط انبوه سازان، ساخت خانه های به شرط تملیک و موارد دیگر است که کارشناسان معرفی می کنند. همچنین، دولت نیز با این سامانه ضرر مالی می کند چراکه بنگاه های مشاور املاک، بابت هر قرارداد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می کنند که با این شیوه، این موضوع نیز به خطر می افتد.

کیانوش گودرزی در پایان گفت: تقریبا ۱۰۰ هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور وجود دارد که در هر کدام از آنها، حداقل چهار نفر نیرو کار می کنند که هر کدام نیز خانواده ای دارند و معیشت آنها، با این روش، به خطر می افتد. در چنین شرایطی محبور می شوند، وارد بازاری کاری شوند که خودش تنظیم بازار را بر هم می زند.

کد خبرنگار: ۲۰
۴۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    16 1
    وجود یک سامانه برای مسکن ضروری است که البته تمامی موارد قانونی را در بر گیرد و ضمنا مانع از سفته بازی دلالان در مسکن شود. این کار می بایست سالها پیش انجام شود . در هر صورت باید جلوی قیمت سازی و سفته بازی و معاملات مکرر گرفته شود و مسکن از فهرست کالاهای سرمایه ای خارج شود. حتی اگر به قیمت بیکاری بنگاه داران و پرداخت مالیات منجرشد.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    3 9
    سال 1388 فردی منزلی به مبلغ 15 میلیون تومان که برابر بود با قیمت پژو پارس رهن می کند.مالک جهت تاخیر اجاره به منزل مراجعه می کند با فردی مواجه می شود که رهن گرفته پس از بررسی اسناد و مدارک، مشاور املاک برای قصور در احراز مالکیت محکوم به پرداخت وجه به مستاجر جدید و تحویل منزل به صاحبش گردید.در سامانه جدید چه کسی پاسخگو است؟
    • امیر IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 3
      اگر اسناد و مدارک قرار داد درست باشد که هست چون الکترونیکی میباشد میشود در صورت عدم پرداخت اجاره که خیلی کم اتفاق افتاده حسابهای مستاجر مسدود و منزل تخلیه و اجاره از پول پیش کم شود و بقیه پول پیش بعد از تخلیه به مستاجر پرداخت گردد
  • غلامحسین IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    5 1
    باسلام درهرکاری که نظارت نباشه آخرش میشه این کرایه های بالا ورهن های بالا بلکه باید یک سیستم اطلاعاتی قوی در دولت ایجاد شود تا برعملکرد مشاورین املاک نظارت دقیق داشته باشه غیر از اعضای اتحادیه املاک وقراردادهای رهن و اجاره وخرید وفروش ملک و زمین و خانه باید توسط اداره دارایی در چهاربرک باسرشماره وارم مخصوص چاپ ودراختیار مشاورین املاک قرار گیرد وقتی چهاربرگی باشه یه برگ برای دارایی باشه واسه برگ دیگه هم از مستاجر وصاحب خونه و مشاوراملاک بهترین روش است واگر کد رهگیری نخوره دارایی متوجه خواهد شد وهر۴ما یه با نظارت بشه آمار دقیق بدست میاد واطلاعاتخواسته شده و دیگر این که از کشورهای دیگه الگو برداری بشه که درزمینه مسکن موفق بودند وگرنه با۲۵ درصد اعلامی بعضی میدانم صاحب خونه راضی بشه وقتی میگه اجناس دیگه ۵۰درصد بالا رفته منم کنتراز۵۰درصد نمیدم حرفشم درسته چرادرزمیته خودرو نمیکنه ۲۵درصد پراید ۷ میلیونی به کجا رسیده بازم بگم
  • لیلی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    16 7
    تورو خدا بنگاه ها را جمع کنید اینا به خاطر کمیسیون هزینه اجاره و .... افزایش میدن هیچکدوم هم کارشناس نیستن گاها دیده شده سواد هم ندارند ، صاحب بنگاه ها
  • امیر IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 0
    بهترین راه برای کنترل مسکن محدود کردن مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی که هیچ هزینه ای برای مالک نداشته به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک است تا کسی نتواند با سرمایه اش حق دیگران را به گروگان بگیرد و به دنبال سوداگری باشد مسکن را از گرو سرمایه داران خارج کنید هر کس فقط مجاز باشد به تعداد مشخص سند خانه یا زمین داشته باشد غیر از طبقات و عرضه اولیه
  • امیر اا IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 5
    بولله باعث تمام گرانی ها ی مسکن و اجاره های سنگین این بنگاه‌های املاک هستن دولت بهترین کار رو کرد احسنت
  • سید حسن حسینی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 2
    سلام علیکم آیا تاکنون مشاور املاکی رو مشاهده کرده اید که دلش برای موجر یا مستاجر بسوزد بزرگترین سد و مانع این سامانه خود همین بنگاه ها خواهند بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید