روستای ورکانه از جذاب‌ترین روستاهای همدان است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم.

چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: ورکانه روستایی در استان همدان است که خانه‌هایی سنگی دارد و به روستای سنگی معروف است. لقب روستای رنسانسی ایران را نیز برای این روستا برگزیده‌اند چرا که خانه‌های این روستا به هنگام تابش نور به رنگ قهوه‌ای سوخته درمی‌آیند و گوشه‌ای از اروپا را در دوره رنسانس به تصویر می‌کشند.

ورکانه همدان؛ روستایی جذاب و دیدنی

روستای ورکانه از سنگ، سنگ لاشه (سنگ تراشیده و چکش خورده)، سنگ مالون (سنگ های مربع یا مستطیل)، خشت و آجر و انواع مصالح متعارف ساختمانی ساخته شده است. فراوانی سنگ در روستا، سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و کمبود آجر و خشت از دلایل استفاده از سنگ در ساخت و ساز روستا هستند. بیشترین سنگ مورد استفاده، سنگ‌های لاشه هستند که توسط ملات گِل، روی هم قرار گرفته‌اند.

خانه‌های قدیمی ورکانه دیوارهای قطوری دارند تا از سرما در امان بمانند و پهنای دیوارهای سنگی روستا در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد. خانه‌ها رو به جنوب ساخته شده‌اند تا بیشترین استفاده را از نور آفتاب ببرند و از گرما و نور آن استفاده کنند. پنجره‌های کوچک و مشبک چوبی، جلوه‌ای خاص به خانه‌های روستا داده‌اند.

چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم؟

مانند دیگر روستاهای استان همدان، در روستای ورکانه نیز، ریش‌سفیدان از جایگاه خاصی در میان مردم برخوردارند و در گذشته نظام تصمیم‌ گیری و قدرت، از شیوه ارباب رعیتی پیروی می‌کرده است. از خان‌های قدیمی این روستا می‌توان به مجید خان اشاره کرد که همسر مهری لیلی قراگوزلو، اولین پرورش‌دهنده اسب اصیل ایرانی بوده است.

بیشتر مردم روستا به زبان لری با لهجه ساده و روان، تکلم می‌کنند. ترانه‌‏هایی با اشعار باباطاهر عریان و بایاتی‏های آذری با موسیقی عاشیقی، رایج‌ترین موسیقی و آواز در میان مردم ورکانه است که زینت‌بخش مراسم شادی و عروسی‏‌های آنها می‌شود. به علاوه، نوعی موسیقی محلی به نام سربازی و سه پا نیز در این روستا رواج دارد.

آنچه که بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آیند کاربرد سنگ در ساخت آن است. کوچه‌های سنگفرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم شما قرار می‌دهند. در هر لحظه از روز با نور متفاوت خورشید تصویری تازه در ورکانه خلق می‌شود و نمایشی تازه را به شما نشان می‌دهد.

چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم؟

بازدید از روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و عموما به‌دلیل اقلیم کوهستانی و برخورداری از طبیعت زیبا، از مناطق بسیار بکر به شمار می‌رود. این روستا یکی از ۶ روستای گردشگری همدان به‌حساب می‌آید که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‌عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده است.

مردم روستای ورکانه به زبان‌‏های ترکی، فارسی و کردی سخن می‏‌گویند. این روستا با موسیقی محلی خود شهرت یافته است که شامل ترانه‏‌هایی با اشعار باباطاهر عریان و بیاتی‏‌های ترکی با موسیقی عاشیقی می‌شود که در مراسم شادی و عروسی‏‌ها مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. همچنین نوعی موسیقی محلی به نام سربازی و سه‌پا در میان مردم روستا رواج دارد. غذاهای محلی روستا مشتمل بر آبگوشت، انواع کباب و آش مانند آش اوماج، آش پلته، آش واره، آش جو و ترخینه، از جمله شاخصه‌های ورکانه به شمار می‌روند.

با قرارگیری در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی، آب و هوای روستای ورکانه کوهستانی است. به‌ همین دلیل توصیه می‌کنیم در فصل‌های گرم سال، یعنی بهار و تابستان به ورکانه بروید.

چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم؟

سردی هوا در نیمه دوم سال می‌تواند سفر به ورکانه را برای بسیاری دشوار کند. با این همه پاییز با رنگ‌های جادویی‌اش ورکانه را با چشم‌اندازهای تماشایی می‌آراید و بسیاری را به این روستا جذب می‌کند.

روستای ورکانه دارای امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی است. ایام تعطیل و آخرهفته‌ها، جمعیت بازدیدکنندگان از روستای ورکانه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش می‌یابد. هنگام بازدید از روستای ورکانه، به فرهنگ بومی مردم احترام بگذارید.

اهالی روستای ورکانه بسیار میهمان‌نواز هستند؛ بااین‌حال به‌منظور احترام، پیش از ورود به باغ‌های شخصی حتما کسب اجازه کنید. برای کمک به اقتصاد محلی، از محصولات و صنایع دستی روستای ورکانه خرید کنید. بازدید از روستای ورکانه رایگان است.

روستای ورکانه در حوالی سد اکباتان، یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید. این روستا از شمال شرقی به کوه سردره، از غرب به روستای سیمین، از جنوب غربی به کوه سرخ بلاغ، از شرق به کوه قره داغ و از جنوب و جنوب شرقی به دره بارانی و دره قشلاق محدود می‏‌شود. از روستای ورکانه تا همدان ۲۰ کیلومتر فاصله است.

چگونه از روستای ورکانه در همدان بازدید کنیم؟

برای رسیدن به روستای ورکانه باید به شهر همدان بروید. ابتدا جاده همدان به ملایر را انتخاب کنید و در این محور به فرعی سد اکباتان وارد شوید. پس از عبور از سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس‌آباد و علی‌آباد از طریق جاده ورکانه به روستای ورکانه خواهید رسید. محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی است که می‌تواند به‌عنوان محوری توریستی مطرح شود.

آدرس: استان همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    این روستا کرد و ترکن اسم خود روستا هم یک اسم کردی هست ور در زبان کردی به معنی کنار و کانه به معنی چشمه ،عجیبه که بحثی ازش نکردید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید