۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 55437123

لافت از جذاب‌ترین روستاهای حاشیه خلیج فارس است، از این رو با ما همراه باشید و درباره لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم بدانید.

لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید تا وقت‌های آزادتان به جاذبه های گردشگری بندر لافت سر بزنین. در فاصله‌ی یک کیلومتری ( ۴ دقیقه ) از Bandare-e Laft بام لافت قرار دارد. جایی درست میان بافت ستی و جدید بندر که منظره‌ی جالبی را شکل داده است. جنگل حرا، از عجایب جنوب کشور فقط ۲۹ کیلومتر ( ۲۷ دقیقه ) با بندر لافت قشم فاصله دارد. اگر به دنبال جاذبه‌های تاریخی هستید، قلعه نادری لافت و قلعه‌ی پرتغالی‌ها با ۱.۲ کیلومتر گزینه‌های جالبی هستند. به پیشنهاد ما بازدید از از اکوموزه لافت و چاه‌های تلا را در برنامه قرار بدهید. در ادامه به توضیحاتی درباره روستای خاص و دیدنی لافت در قشم می‌پردازیم.

لافت؛ روستایی خاص در قشم

گردش در روستای لافت و تماشای گذرها و خانه‌های لافت در کنار مناره‌های بلند مساجد، گرم گرفتن با مردم مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی و استراحت زیر نخل‌های بلند از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در این منطقه هستند. از دیگر تفریحات این روستا می‌توان به قایق سواری با قایق موتوری در آب‌های خلیج فارس، جزایر اطراف و جنگل‌های حرا در کنار یک راهنمای محلی و عکاسی از سوژه‌های مختلف از جلوه‌های معماری روستا گرفته تا جاذبه‌های طبیعی یا شیوه زندگی ساکنان و کشتی‌های پهلو گرفته در اسکله اشاره کرد.

لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم

روستای لافت، یکی از جاذبه‌های مشهور جزیره قشم است و هر سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. به همین دلیل این روستا از امکانات رفاهی نسبتا خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به به سوپرمارکت‌ها، نیمکت‌های موجود در اسکله و آلاچیق برای تماشای غروب، آنتن‌دهی تلفن همراه، رستوران، کافه، محل اقامت، برق شهری، آب شرب، خودپرداز بانک و غیره اشاره کرد.

غذاهای سنتی لافت بسیار خوشمزه هستند و شکم‌گردی در این روستا از آن دسته تجریباتی است که نباید آن را از دست داد. در میان لذیذترین غذاهای این منطقه می‌توان به هواری (نوعی خورشت جنوبی)، «زی‌بن» (خوراک مخصوص لافتی)، گلمبا، بریانی، کاتغیا قاتق (یکی از غذاهای چاشت بندری)، ماهی برشته، سور و قلیه ماهی اشاره کرد. البته اگر سری به مغازه‌های لافت بزنید، با خوراکی‌های محلی روبه‌رو می‌شوید که می‌توانند جای یک وعده غذای کامل را پر کنند. پیراشکی محلی با طعم دلپذیر و نان پنیری از جمله این خوراکی‌ها هستند.

در سفر به روستای لافت از خرید سوغات و صنایع دستی غافل نشوید و حتما برای خود و عزیزانتان یادگاری به‌همراه ببرید.

لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم

حصیرهای تزئینی (دم‌کنی‌، ظروف میوه، گلدان‌، سینی‌های گرد و بزرگ)، محصولات گلیم‌بافی و رودوزی‌های سنتی، مصنوعات سوزن‌دوزی، گرگوربافی، توربافی، گلابتون‌دوزی و زری‌بافی، محصولات دریایی از حلزون و صدف و همچنین ماهی، میگو، کیک سنتی هلر، نان تموشی، ادویه‌های جنوبی، رطب و خرما از جمله سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

روستای لافت و مردمان خونگرم آن

مردم در بندر لافت قشم مانند هر شهر و روستای دیگری حامل بخشی از فرهنگ و تاریخ آن منطقه هستند. گویش Bandare-e Laft به شکل بومیان قشم و فارسی بندری است. نکته‌ای که در مکالمات افراد بومی روستای لافت توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، وجود کلمات انگلیسی به ویژه در افراد مسن است. چند دلیل ساده می‌توان برای این اتفاق جالب آورد. جزیره‌ی قشم بیش از ۱۰۰ سال تحت استعمار اروپاییان بود. همچنین به علت موقعیت جغرافیایی بندر لافت قشم و ارتباط با اجناس خارجی چنین اتفاقی بعید نیست.

نوع لباس پوشیدن اهالی بندر لافت نیز تصویر زیبایی در ذهنتان به جای می‌گذارد. بانوان منطقه اکثرا پوشش سنتی داشته و از روبند یا برقع و روسری‌های لیو استفاده می‌کنند.

لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم

بسیاری این پوشش را با حجاب اسلامی اشتباه می‌گیرند. در حالی که این پوشش عربی نبوده و برای گرمای زیاد و حفاظت از پوست انتخاب شده است. مردان بندر لافت قشم به دو شکل معمولی و سنتی لباس می‌پوشند. از ویژگی‌های لباس سنتی مردان دشداشه و عمامه‌ی سفید است.

زندگی مردم در بندر لافت قشم از چندین راه می‌گذرد. مشاغلی مانند صنایع دستی، ماهی‌گیری، لنج داری، لنج سازی، باغدارری و کشاورزی و دامداری در این روستا رایج هستند. دو کارگاه لنج سازی در Bandare-e Laft وجود دارد که باوجود همه‌ی کم و کاستی‌ها و کاهش تقاضا همچنان کار می‌کند. لنج داری به دلیل ارتباط با چند کشور دیگر به نسبت رونق بیش‌تری دارد. طبیعی ماهی‌گیری یکی از شغل‌های اصلی در بندر لافت قشم باشد. صید ماهی و میگو علاوه‌بر ایجاد چرخش مالی برای بومیان، بخش از فرهنگ و غذای روزانه‌ی آن‌ها هم است. از جمله صنایع دستی روستای لافت مواردی مانند حصیربافی و زری دوزی هستند.

به علت وجود نخلستان‌های خرما و زمین‌های سیب زمینی و پیاز، بخشی از مردم به کشاورزی روی آورده‌اند. برخی نیز دامداری کرده و عده‌ای برای آن‌ها علوفه جمع می‌کنند.

لافت، از خاص‌ترین روستاهای قشم

گذشته از نوع شغل‌هایی که در بندر لافت قشم وجود دارد، بخشی از وجود این مردم و منطقه توسط آداب و رسومشان تعریف می‌شد. مولودی خوانی که یکی از رسوم دیرینه‌ی اهالی بندر لافت به ویژه سنیان منطقه است. مولودی خوانی ۴ بار در سال و در روزهای تولد پیامبر، معراج پیامبر، عید قربان و فطر اجرا می‌شود. مردم روستا رسم دارند در اعیاد فطر و قربان عید نوروز را تکرار کنند. برای مثال خانه تکانی کرده و لباس نو می‌خرند. رقص ازوا هم یک رسم کهن بوده و در اعیاد و عروسی‌ها اجرا می‌شود. در این مراسم گروهی از مردان شروع به نواختن طبل پایکوبی می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید