بغزیان با اشاره به وضع بازار بورس گفت: بهترین مطلع بورس، رییس بورس است، آنچان که بهترین مطلع بازار ارزش رییس بانک مرکزی و بهترین مطلع یک پرونده قضایی شاکی و متشاکی آن هستند.

احتمال دستکاری بورس وجود دارد / ظاهرا مدیران بورس نیز با این جریان همراه هستند

سلام نو-سرویس اقتصادی: شاخص کل بورس تهران پس از آنکه روز گذشته با ریزش ۳.۷۵ درصدی مواجه شد، امروز با شدت بیشتری به نزول ادامه داد و در حال حاضر پس از گذشت ساعتی از آغاز داد و ستدها ۵ درصد  معادل ۱۲۲ سقوط کرد تا دومین سقوط تاریخ بورس رخ دهد.

در چند روز گذشته هیچ عنصر بنیادین خاصی در اقتصاد ایران تغییر نکرده، هیچ خبر بدی در حوزه اقتصاد و سیاست منتشر نشده و دولت قانون جدیدی وضع نکرده، اما ۹۲ درصد نمادهای تابلوی بورس سرخ هستند و بیش از ۱۰ همت صف فروش در ۵۲۷ سهم تشکیل شده است. سرمایه‌گذاران حقیقی نیز تا این لحظه ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه را خارج کرده‌اند.

در این میان بسیاری معتقدند دستکاری‌های ناظر دلیل شکل‌گیری سومین سقوط تاریخی شاخص کل بورس تهران است. صادق الحسینی، اقتصاددان شناخته شده رخدادهای امروز بورس را متوجه رییس سازمان بورس می‌داند و می‌نویسد:

نتیجه مدیریت #عشقی امام‌ صادقی‌ها در #بورس: بازارگردانها و شرکتها را مجبور کرده‌اند فقط فروشنده باشند!

این مصداق بارز دستکاری و در تاریخ بورس بی سابقه است. این تضییع حقوق ملت بدست مافیای امام‌صادقی‌هاست.

هم حباب ۹۹ با فساد دولتی اتفاق افتاد هم این ریزش. عشقی باید برکنار شود.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به وضع بحرانی بورس به سلام نو گفت: نباید گفت این اصلاح است. شما می‌بینید بعد از چند روز مثبت بودن بورس و بدون اینکه اتفاقی رخ دهد یکشنبه و دوشنبه ناگهان بورس منفی و صف فروش تشکیل می‌شود. این جای نگرانی ندارد؟ رییس بورس نباید نگران شود؟

احتمال دستکاری بورس وجود دارد / ظاهرا مدیران بورس نیز با این جریان همراه هستند

این استاد دانشگاه در واکنش به برخی تحلیل‌ها و اخبار مبنی بر نقش مدیران سازمان بورس در وضعیت فعلی و دستکاری بازار، گفت: من چنین احتمالی را بعید نمی‌بینم. شما بروید نگاه کنید ببینید چه کسانی صف فروش را درست کردند؟ چه کسانی مردم را به وحشت انداختند تا صف فروش شکل بگیرد؟

وی ادامه داد: بورس ما که بورس آمریکا نیست که نشود با صف فروش و خرید آن را دستکاری کرد. کل ارزش بورس ما به اندازه ارزش یکی از شرکت‌های حوزه آی‌تی بورس آمریکا است؛ در نتیجه این بورس کوچک و قابل مدیریت است و راحت دستکاری می‌شود. اگر قرار بر دستور و دستوری بودن است که دیگر نباید اسمش را «بورس» یا همان بازار گذاشت.

بغزیان در ادامه گفت: بهترین مطلع بورس، رییس بورس است، آنچان که بهترین مطلع بازار ارزش رییس بانک مرکزی و بهترین مطلع یک پرونده قضایی شاکی و متشاکی آن هستند. امروز به اصطلاح می‌توان ویدئو چک کرد و دید چه کسی این صف‌ها را درست کرد و اول صف ایستاد. اگر رییس بورس مسئول این اتفاق باشد باید به حال این بورس گریست. امروز همه بازارها مثل مسکن و طلا رشد کرده‌اند، چرا بازار بورس نباید رشد کند و به نقطه امن و مشخص برسد؟

این استاد دانشگاه ضمن ابراز تاسف از وضعیت بورس گفت: من واقعا ناراحتم. ما به عنوان اقتصاددان وظیفه خود را هدایت مردم به سمت مصالح مملکت می‌دانیم و به همین جهت مردم را به بورس هدایت می‌کنیم، اما در این وضعیت این سوال را از خود می‌پرسیم که کار ما درست است؟

این اقتصاددان انگیزه چنین دستکاری‌هایی در بورس را سود جویی دانست و گفت: چون عده‌ای مطلقا دنبال سود هستند و کاری به سفره مردم ندارند. ذات تجارت این است که تاجر دنبال سود بیشتر باشد. نظارت و تنظیم‌گری با دولت، بانک مرکزی و مدیران بورس است، اما متاسفانه ما امروز می‌بینیم منافع بخشی از سهامداران بزرگ ایجاد چنین نوسانی‌هایی است و ظاهرا مدیران بورس نیز با این جریان همراه هستند.

کد خبرنگار: ۹
۴۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 35
  • محمدی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    47 2
    دقیقا دستکاری بورسی بوده ومتاسفانه این اتفاق از محصولات اقتصادبیماراست.
  • محمد CA ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    36 1
    سازمان بورس بایستی جوابگو باشد .
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    33 3
    اقای رئیسی چرابورس ریزش کرد
  • مریم IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    28 1
    متاسفم
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 0
    تهمت زدن کار آسانی است بورس بدون اصلاح بشدت صعودی شده بود همه انتظار اصلاح را داشتند اما هیجان زدگی افراد که می خواهند سهام خودرا که صد در صد رشد کرده اند بفروشند تا هم سودهایشان نپرد وهم در قیمت های پایین‌تر حجم بیشتری بخرند به آن شدت بخشید
  • US ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 0
    صندوق تثبیت بازار سرمایه هم باید جوابگو باشه. اصلا هدف از تاسیس این صندوق ثبات بازار بوده و همچنین در شرایط بحرانی بتونه بازار رو کنترل کنه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید