وی برنامه‌های هفته شیراز را شامل برگزاری نشست علمی شیراز شناسی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن آزادی، سه جشن بزرگ شبانه و مردمی در تاریخ ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در باغ عفیف آباد، اجرای برنامه مشاعره تحت عنوان اردیبهشت غزل با حضور دکتر آذر در سالن گلستان آرامگاه سعدی در ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۶تا ۱۸ ، شب شعر شیراز در تاریخ ۲۱ در باغ جهان نما ساعت ۲۰تا ۲۲ اردیبهشت ماه عنوان کرد.

شیراز؛ میراثی تاریخی و موهبتی الهی است

ترکیب اردیبهشت با شیراز این ماه بهشتی با شهر فرهنگ و ادب چنان تصویری حیرت‌انگیزی خلق می کند که یک روز از تقویم را از آن خود کرده‌ است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، تقویم اردیبهشت را که ورق بزنید ۱۵ اردیبهشت ماه به نام شهر شیراز نام‌گذاری شده است.

در ۱۵ اردیبهشت به هر کجای شهر که قدم بگذارید نشانی از جشن و سرور برپاست. گویا که تک تک جاذبه‌های این شهر از اینکه سهمی در ثبت روز شیراز در تاریخ دارند به خود می‌بالند.

در سال ۱۳۸۱ بود که شورای شهر شیراز پیشنهاد ثبت یک روز در تقویم را به نام شیراز به مجلس ارائه داد و پس از مدتی کوتاه با این طرح موافقت شد و ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز در تقویم ایران به ثبت رسید. شهر شیراز در ماه اردیبهشت هوایی دلپذیر و بهشتی به خود می‌گیرد.

عطر بهرنارنج‌ها تمام شهر را جادو کرده و سرسبزی باغ‌ها و درختان به نهایت زیبایی و شکوه خود می‌رسد.

+ (3)

در هفته شیراز از چه جاذبه‌هایی می‌توانیم بازدید کنیم؟

در هفته شیراز که معمولا از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۲ اردیبهشت ادامه دارد برنامه‌های متنوعی در برخی از جاذبه‌های تاریخی شهر برگزار می‌شود.

ارگ کریم خان زند یکی از آثار تاریخی ارزشمند شیراز است که از دوره زندیه به یادگار مانده و شکوه و عظمت آن بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بنای خارق‌العاده از دیوارهای بلند آجری کنگره‌دار، ۴ برج، حوض‌های آب، شاه نشین و اتاق‌هایی با نقاشی‌های زیبا تشکیل شده است. سالانه گردشگران زیادی از این جاذبه‌ی تاریخی بازدید می‌کنند. اما ارگ کریم خان در روز شیراز حال و هوایی دیگر دارد.

تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که به شیراز سفر کند و بدون دریافت هدیه‌ای از حافظ شیرازی به خانه برگردد. آرامگاه این شاعر گران‌قدر هم سهمی به سزا در بزرگداشت شهری دارد که عاشقانه‌هایش را در آن سروده است.

مراسم رسمی روز نکوداشت شیراز در ۱۶ اردیبهشت ماه شنبه در باغ جهان نما ساعت ۱۹ برگزار می‌شودو طی سه روز از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت ماه کارگاه های مختلف نقاشی در سطح شهر برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: جشنواره ورزشی میدانی در مقابل میدان ارگ کریم خان از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۲۲ برگزار می‌شود.

+ (4)

چوبینی با اشاره به آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع دستی در باغ جهان نما گفت: همچنین فراخوان نذر هنر برای اهدا آثار هنری جهت ازادی زندانیان جرائم غیر عمد نیز در این هفته خواهیم داشت.

وی دیگر برنامه‌های هفته شیراز را شامل برگزاری نشست علمی شیراز شناسی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن آزادی، سه جشن بزرگ شبانه و مردمی در تاریخ ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در باغ عفیف آباد، اجرای برنامه مشاعره تحت عنوان اردیبهشت غزل با حضور دکتر آذر در سالن گلستان آرامگاه سعدی در ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۶تا ۱۸ ، شب شعر شیراز در تاریخ ۲۱ در باغ جهان نما ساعت ۲۰تا ۲۲ اردیبهشت ماه عنوان کرد.

++

شیراز میراثی تاریخی و موهبتی الهی است

شهردار شیراز گفت: این کلان‌شهر، میراثی تاریخی و موهبتی الهی است که در دستان ما به ودیعه گذاشته شده تا آن را حفظ کنیم و زیبایی‌هایش را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

محمدحسن اسدی با تبریک ۱۵ اردیبهشت روز شیراز اظهار کرد: امسال نیز در نیمه اردیبهشت که به لطف رایحه شکوفه‌های بهار نارنج، شهر آکنده از احساس آرامش گشته، زیبایی شیراز بی‌بدیلمان را پاس می‌داریم.

بنا به اظهار شهردار شیراز؛ این کلان‌شهر تلفیقی هنرمندانه از رنگ، عطر و ذوق است که از هر سو بدان بنگریم منظری نیکو، چشم را نوازش خواهد داد.

او ادامه داد: در این بهشت زمینی خنکای نسیم، مقبره شاعران شهیری همچون لسان‌الغیب حافظ شیرازی، استاد سخن سعدی و خواجوی کرمانی، بلندای دروازه قرآن، باغ‌های نقش‌بندی شده با سرونازهای قامت برافراشته، ابهت تاریخ در مجموعه زندیه و جان‌نوازی کاشی‌کاری‌ها در مسجد نصیرالملک، همه به سان نگاره‌ای بی بدیل در کنار هم خوش نشسته‌اند تا شکوه فرهنگ، هنر و تاریخ را یکجا جمع کنند.

اسدی تصریح کرد: این اعجاز بی‌بدیل با افتخار میزبانی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) به اوج رسیده و صاحب‌کمالی مردمان آن نیز در طول تاریخ این گوهر ارزشمند را حفظ کرده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز، این کلان‌شهر را میراثی تاریخی و موهبتی الهی دانست که در دستان ما به ودیعه گذاشته شده تا آن را حفظ کنیم و زیبایی‌هایش را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

شهردار کلان‌شهر شیراز اظهار کرد: از درگاه ایزد منان توفیق خدمت بیش از پیش به این کلانشهر و شهروندان را طلب می‌کنم.

اسدی با خوانش این بیت از غزل لسان‌الغیب حافظ شیرازی "رواقِ منظرِ چشمِ من آشیانه توست، کَرَم نما و فرود آ که خانه خانه توست"، این روز را به همه همشهریان عزیز، شیرازدوستان و همه کسانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند، تبریک و همگان را به دیدار از شهر راز دعوت کرد.

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز تصریح کرد: پایداری و پیشرفت بیش‌ازپیش شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) و مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی را آرزو می‌کنم.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 0
    درود با سپاس مسولین میراث فرهنگی و گردشگری از تمامی کسانیکه در حفظ نگهداری آثار باستانی تاریخی فرهنگی کشورمان زحمتها ی بسیاری می کشند موفقیعت و سلامتی از خدا یگانه برایتان دارم با تشکر فراوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید