۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 55433547

پمدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام کرد: در تلاش هستیم با توسعه فناوری‌های، گردشگری هوشمند در کشور را راه اندازی کنیم.

راه اندازی گردشگری هوشمند در کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یحیی نقی‌زاده در نشست با فعالان حوزه گردشگری گفت: توسعه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری در بستر فناوری اطلاعات اجتناب ناپذیر است و بنا داریم گردشگری کشور به سمت هوشمند سازی حرکت کند.

وی اضافه کرد: درباره بهره مندی آژانس‌ها و تورهای گردشگری از هوش مصنوعی و گردشگری هوشمند اقدامات خوبی در وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته و کمیته‌ای هم در این باره تحت عنوان کمیته ویژه گردشگری الکترونیکی راه اندازی شده که می‌توان از این ظرفیت برای گردشگری هوشمند استفاده کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: علاوه براین سامانه ای هم در وزارت میراث فرهنگی در حوزه همکاری با تشکل‌های جامعه گردشگری در ارتباط با کیفی کردن موسسات گردشگری و پرداخت بیمه کارت گردشگری راه اندازی شده که با این روند، گردشگری هوشمند و تبلیغات گردشگری در شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین در حال تحقق است.

نقی زاده با تاکید بر لزوم حمایت و صیانت از حقوق گردشگران گفت: بنا داریم نظارت بر حوزه گردشگری را هوشمند کنیم و امکانات جامعی از طریق سامانه‌های هوشمند برای مردم فراهم کنیم.

تصدی‌گری دولت در بخش گردشگری باید کاهش یابد

وی با بیان اینکه تحول در نگرش آحاد جامعه نسبت به صنعت گردشگری باید نهادینه شود، افزود: اگر صنعت گردشگری بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شود و تحقق این امر مستلزم واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در بخش گردشگری است که از سالیان گذشته این موارد مورد پیگیری قرار گرفته است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: زمینه ایجاد تغییر و تحول در صنعت گردشگری در قانون برنامه ششم توسعه فراهم شد تا امور مربوط به بخش گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود و علاوه بر آن شکل گیری تشکل‌های حرفه ای گردشگری هم با مشارکت فعالان گردشگری مورد پیگیری قرار گرفته است.

نقی‌زاده با بیان اینکه دولت حمایت از صنعت گردشگری را مورد توجه قرار داده است، افزود: تغییر و تحول در صنعت گردشگری یک شبه در کشور اتفاق نمی‌افتد و این فرایند با مشارکت همگانی و فعالان صنعت گردشگری قابل تحقق است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره برطرف شدن مشکلات جوایز صادراتی بخش گردشگری افزود: این مشکل بعد از ۱۳ سال با پیگیرهای مستمر برطرف شد.

رشد ۱۰ برابری تسهیلات حوزه گردشگری

نقی زاده درباره ارایه تسهیلات لازم از سوی دولت به شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری اظهار کرد: در ارتباط با تسهیلات تبصره ۱۸ اقدامات خوبی صورت گرفته بطوری که میزان تسهیلات پرداختی نسبت به سال‌های گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی همچنین درباره بیمه راهنمایان حوزه گردشگری گفت: سال گذشته بیمه راهنمایان از محل تبصره هفت قانون بودجه مورد پیگیری قرار گرفت که در مقطعی با چالش مواجه شد ولی امسال دوباره مراحل آن پیگیری و ردیف بودجه هم برای آن تعریف شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مشکلات مالیاتی هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری افزود: در این باره هم مقدمات اولیه فراهم شده و مقرر است موضوع مربوط به مالیات برای هتل‌های سه و چهار ستاره بازنگری شود.

نقی‌زاده اظهار کرد: افزایش تعاملات بین‌بخشی از برنامه‌های مهم پیش رو خواهد بود و همچنین با بخش خصوصی نیز مانند گذشته در امور گردشگری و پیشبرد بهتر آن در تعامل هستیم.

خسارت ۲۳ هزار میلیاردی هتلداری کشور در ایام کرونا

رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور هم در این نشست گفت: کرونا بزرگ‌ترین ضربه را به صنعت گردشگری وارد کرد که برآورد این خسارت فقط در بخش اقامتی و هتلداری بیش از 230 هزار میلیارد ریال است.

جمشید حمزه‌زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: در شرایط کنونی نیز همچنان ورودی گردشگران خارجی به شدت کاهش یافته و ما نتوانسته‌ایم در جذب گردشگران خارجی مطلوب و مناسب عمل کنیم.

رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور بیان کرد: انتظار ما این است دولت سیزدهم با اعتقاد راسخ به گردشگری و باور عمیق به تحولات این حوزه که می‌تواند نجات‌بخش کشور و جایگزین درآمدهای نفتی باشد، موانع و مشکلات را از سر راه صنعت گردشگری برداشته و فضای تنفسی مناسبی را برای فعالان این بخش مهیا کند.

حمزه‌زاده ادامه داد: مجمع نیز با برگزاری جلسات منظم با حضور تشکل‌های حوزه گردشگری تلاش می‌کند تا مشکلات و گرفتاری‌های متعدد این حوزه را مورد رصد و پیگیری قرار دهد که در بخش‌های مختلف برخی از نارسایی‌ها با همراهی مسئولان رفع شده است.

وی ضرورت توسعه صنعت گردشگری و رفع موانع را در این حوزه یادآور شد و افزود: با اعزام گروه‌های گردشگری مختلف برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و رویدادهای منطقه‌ای و جهانی سعی بر این است تا فعالان این حوزه بیشتر با تحولات شکل گرفته در این حوزه آشنا شوند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید