۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 55431523

قزوین نه تنها جاذبه‌های گردشگری پرشماری دارد بلکه سوغات درجه یکی نیز دارد، از این رو با ما همراه باشید تا از سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین بدانیم.

سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین که مرکز استان قزوین است یکی از شهرهای تاریخی ایران و حتی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های متمرکز بشری در دشت قزوین بوده است. ازاین‌رو صنایع دستی و محصولات فراوانی که ریشه در تاریخ کهن این شهر دارد در این شهر زیبا وجود دارد، علاوه بر این قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در زمینه شیرینی‌های سنتی از زمان های دور است، زنان هنرمند این مرز و بوم در مناسبت‌های مختلف شیرینی‌های خوشمزه‌ای می‌پزند. امروزه روال سنتی آن همچنان پا برجاست اما به‌صورت کارگاهی هم نیز درست می‌شود.

جذاب‌ترین صنایع‌دستی‌های قزوین

مشبک فلز قزوین

مشبک کاری فلز که یکی از زیباترین صنایع دستی ایران است متعلق به قزوین است. مشبک کاری روی فلز در حقیقت نوعی قلمزنی است که طرح ها و اشیاء گوناگونی را شامل می‌شود که در آن فضاهای طرح (فضاهای منفی) درآورده می‌شود. این هنر در دوره سلجوقیان از رونق خوبی برخوردار بوده است. هنرمندان طرح ها را روی فلز انداخته و بوسیله اره مویی یا سمبه های تیز آن را برش می زنند.

سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین

در گذشته از این هنر فقط برای آینه و شمعدان استفاده می شد و رفته رفته به آن گلدان ها و ظروف افزوده شد امّا امروزه هر نوع شی یا وسیله‌ای را با این هنر می سازند.

نم نم دوزی اشیاء

نوعی از رودوزی‌های سنتی که با استفاده از انواع دوخت و گره‌های دستی و به‌کارگیری منجوق های فلزی در تزیین پارچه‌ها، جای شانه و آیینه و مهر مورد استفاده قرار می‌گرفت مختلف تهیه می‌کردند اشیائی مانند کیسه پول، جای قیچی، جای شانه، سرمه دان، جای مهر و …. این مهره ها با ظرافت و دقت کنار هم چیده می‌شوند.

گلابتون دوزی

یکی از صنایع دستی جالب توجه استان قزوین که به عنوان سوغات قزوین می‌توانید با خود به خانه‌هایتان ببرید، خرید پارچه یا دیگر وسایل گلابتون‌ دوزی شده است. گلابتون به نخ‌های ابریشمی گفته می‌شود که دارای روکش طلا یا نقره باشند و در زری بافی و نقده کوبی به کار می‌رود. معمولا مقدار طلای این رشته‌ها دو تا سه درصد است؛ اما در گلابتون بعضی از زری‌های عصر صفویه تا پنجاه درصد طلا به کار رفته است.

سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین

در حال حاضر گلابتون دوزی در ایران با نخ‌هایی با روکش فلزی زرد یا سفید که عمدتا در کشور پاکستان تولید می‌گردد انجام می‌گیرد. تاریخچه گلابتون دوزی بسیار طولانی است. بافت پارچه‌هایی که در متن و نقوش آن‌ها، نخ‌های گلابتون به کار گرفته شده بنا به روایات تاریخی به هفت هزار سال پیش می‌رسد. در تاریخ هرودوت اشاره شده است که رومیان به خاطر زیبائی و اشتهار زربفت‌های سنتی ایران همه ساله مبالغ هنگفتی می‌پرداختند. در حقیقت گلابتون دوزی از جمله هنرهایی است که در طول تاریخ از ایران به دیگر نقاط جهان صادر می‌شده است. امروزه گلابتون دوزی بیشتر خاص استان هرمزگان یا مردمان بلوچ است. اما قزوین نیز در زمینه بافت پارچه‌های زرباف و گلابتون دوزی شده فعال بوده است. به همین خاطر در زمره صنایع دستی این استان قرار دارد.

جذاب‌ترین سوغات خوراکی قزوین

باقلوا

بر سر اینکه باقلوا محصول کدام کشور است همچنان بحث‌هایی هست. اما چه اهمیتی دارد؟ چیزی که مهم است طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده این شیرینی خوشمزه است که از کشورهای همسایه و بخش‌های غربی آسیا به ایران رسیده و در شهرهای مختلف کشور به شیوه‌های مختلف پخت می‌شود.

سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین

در قزوین یکی از خوشمزه‌ترین انواع باقلوا پخته می‌شود و شما از خوردنش سیر نخواهید شد. باقلوا نوعی شیرینی بسیار بسیار شیرین است که از لایه‌های فیلو (به‌طور سنتی با خمیر خانگی) پر شده از آجیل خرد شده یا ساییده شده تشکیل شده و با شربت یا عسل شیرین می‌شود. این غذا مشخصه غذاهای امپراتوری عثمانی سابق، شامل ترکیه و یونان و غذاهای بخش غربی خاورمیانه است.

در ایران، باقلوا را در روند پخت به برش‌های کوچکتر الماسی یا لوزی شکل (هرچه کوچک‌تر و ظریف‌تر) درمی‌آورند و با شربت گلاب مزه دار می‌کنند. شهرهای یزد و قزوین به خاطر باقلواهایشان شهرت خاصی دارند. برخی از باقلواهای پخته شده در ایران سفارشی هستند و فقط از پسته تهیه می‌شوند. در حالت معمولی، به دلیل قیمت بالای پسته، استفاده از بادام رایج‌تر است.

با این حال، پسته همیشه برای تزئین استفاده می‌شود. برای درست کردن باقلوا، بادام (یا پسته) آسیاب شده را با شکر مخلوط می‌کنند و برای چاشنی به آن هل را اضافه می‌کنند. سپس خمیر را در ورقه‌های خمیر ساندویچ می‌کنند و پس از پخته شدن، با شربت معطر گلاب سرو می‌کنند. این شیرینی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد.

سوغاتی‌های جذاب‌تر قزوین

نان چرخی

در قزوین نان‌ها و شیرینی‌های متنوعی پخته می‌شود و گزینه‌های بسیاری برای شما جهت خرید سوغات شیرین وجود دارد. از شیرینی‌های جالب توجه شهر قزوین که شاید شبیه آن در جای دیگری پخت نشود، نان چرخی است. به این دلیل این شیرینی لذیذ را نان چرخی می‌نامند که پس از ترکیب تمامی مواد اولیه‌، مواد را با چرخ گوشت، چرخ می‌کنند تا کاملا خرد و یکدست شود.

برای پخت نان چرخی از آرد برنج، آرد سفید، روغن جامد، پودر قند، تخم‌مرغ، ماست، بکینگ‌پودر، پودر هل و پودر پسته استفاده می‌شود. نان چرخی شیرینی ملایمی دارد و برای افرادی که در معرض دیابت هستند بسیار مناسب است. پس از پخته شدن، معمولا روی این نان را با پودر پسته یا خرفه تزئین می‌کنند. به طبع پودر پسته در کنار زیبایی به طعم بهتر شیرینی کمک خواهد کرد. از نکات مهم این شیرینی، ماندگاری زیاد آن پس از طبخ است و شما می‌توانید به مقدار زیادتری درست کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید