قزوین سوغات متنوع و جذابی دارد، اگر مسافر این دیار دیدنی هستید و می‌خواهید بدانید رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست، با ما همراه باشید.

رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی صحبت از سفر به یک شهر و خرید سوغاتی می‌شود، صنایع دستی جز اولین پیشنهادات مردم محلی به شما خواهد بود. زیرا صنایع دستی هم ماندگاری بیشتری خواهند داشت و می‌توان سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد، هم امکان فاسد شدن آن‌ها وجود ندارد و هم حمل و نقل آن به شهر محل زندگی خودتان راحت‌تر است. به همین خاطر اگر در تور قزوین قصد خرید سوغاتی قزوین برای عزیزانتان را داشتید، صنایع دستی را در اولویت قرار دهید. جالب است بدانید در سال ۱۳۹۹ صادرات صنایع دستی به ارزش چهار میلیون دلار از استان قزوین گزارش شد. سوغات قزوین همانند جاذبه های گردشگری قزوین از تنوع زیادی برخوردار است، می توانیم سوغاتی های این شهر را به سه دسته : نان و شیرینی های سنتی قزوین (که طعم فوق العاده ای دارند) ، خشکبار و میوه های تازه و صنایع دستی قزوین تقسیم کنیم.

رایج‌ترین صنایع‌دستی‌های قزوین برای سوغات

تابلوهای خوشنویسی

کمتر کسی است که اطلاع نداشته باشد قزوین مهد خوشنویسی ایران است.

رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست؟

تنها شنیدن نام افرادی چون میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، ملک محمد قزوینی، میرزا محمدعلی خیارجی قزوینی، میر محمدامین حسنی سیفی قزوینی، گوهرشاد حسنی سیفی، میر ابراهیم قزوینی، یحیی قزوینی و یا زنده‌یاد ابوالحسن محصص کافی است تا بر گزاره بالا صحه بگذارد. درباره تاریخچه خوشنویسی در ایران حرف بسیار است. تا جایی که کار به افسانه‌ها و میتولوژی‌ها می‌کشد و آن را به تهمورس پیشدادی نسبت می‌دهند.

اما خوش‌نویسی در ایران پس از ورود اسلام رونق یافت. از قرن ششم و هفتم سه خط تعلیق، نستعلیق و شکسته¬ نستعلیق توسط ایرانیان ابداع شد، در قرن‌های هشتم و نهم به پختگی رسید و در قرن دهم و یازدهم کمال و توسعه پیدا کرد. در دوره معاصر دو خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به رونق و اعتبار خود باقی ماندند.

در قزوین با توجه به استادان به نامی که در طی سال‌ها به خونویسی مشغول بودند، تابلوهای خوشنویسی شده بسیاری وجود دارد که می‌توانند برای زیباتر ساختن خانه‌هایتان بسیار مناسب باشند. این تابلوها از معروف‌ترین سوغات‌های قزوین به شمار می‌آیند.

رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست؟

موج بافی

از هنرهایی که نرم‌نرمک در حال فراموشی است، می‌توان به موج‌بافی اشاره کرد. موج بافی هنری است که بیشتر در میان مردم کرد کوچ‌نشین رواج داشته است. موج‌ها پارچه‌هایی هستند که از پشم گوسفند بافته می‌شدند و از آن‌ها به عنوان رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر استفاده می‌کردند. به خاطر جنس این موج‌ها و ضخامتی که داشتند، در ماه‌های سرد از آن‌ها به عنوان روانداز استفاده می‌شد.

به طور مثال آن را به عنوان یک پوشش تزئینی روی کرسی‌ها می‌انداختند که هم جلوه زیبایی داشت و هم گرما را نگه

می‌داشت. تاریخچه موج بافی مثل بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی به زمان صفویه و حدود ۳۰۰ سال پیش در قزوین برمی‌گردد. بیشتر بافندگان موج درگذشته آقایان بودند که از پشم‌هایی که توسط خانم‌ها ریسیده می‌شد برای تولید این دست بافته استفاده می‌کردند. با وجود اینکه این هنر در سال‌های اخیر بسیار کم رونق شده است، اما موج‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی استان قزوین همچنان مطرح است.

رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست؟

علت این کم شدن رونق موج‌بافی، سختی کار و عدم وجود بازار مناسب فروش است که باعث می‌شود علاقه‌مندان کمی برای یادگیری هنر موج بافی وجود داشته باشد.

چند سوغات خوراکی رایج‌تر در قزوین

باقلوای قزوین

شیرنی باقلوا در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران درست می‌شود، اما هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارند و هیچ یک را نمی‌توان بر دیگر برتری داد بلکه این ذائقه است که می‌تواند باقلوای شهری را بر شهر دیگری ترجیح دهد. ازاین‌رو باقلوای قزوین با باقلوای شهرهایی چون یزد، تبریز و شیراز رقابت می‌کند و به‌دلیل تنوع در طعم و طرز تهیه جذاب‌تر است و بر اساس شکل ظاهری می‌توان باقلوای قزوین را به باقلوا پیچ، گل رز، پرچمیتقسیم بندی کرد.

نان نازک قزوین

این نان نیز همچنین در بین مردم قزوین طرفداران زیادی دارد. نان نازک بسیار ترد است و با توجه به مغزهایی که داخل آن ریخته می‌شود به شیرینی نازک پسته‌ای، نازک گردوئی و نازک بادامی تقسیم می‌شود و شما با توجه به علاقه خود آن را انتخاب کنید.

نان چایی

نان چایی قزوین شیرینی خشک و سنتی است که بانوان هنرمند قزوین آن را برای عید نوروز و دیگر مراسم خود درست می‌کنند، روی نان را با کنجد یا مغز پسته می پوشانند.

رایج‌ترین سوغاتی‌های قزوین چیست؟

میوه‌ها و خشکبار قزوین؛ ممتاز و خوشمزه

در میان میوه های خوب قزوین که به انار سنگان و انگور و سیب و زردآلو می‌توان اشاره کرد، زغال اخته مهمترین و بیشترین رنگ و لعاب را به میوه فروشی ها می‌دهد در حدی که در روستای هیر برای آن جشن شکرگذاری می‌گیرند. جالب است بدانید که مرغوب ترین زغال اخته کشور از روستای هیر بالغ بر ۲۰۰ تن محصول تأمین می‌شود.

از خشکبار آن نیز می‌توان به گردو بادام، فندق، پسته، کشمش اشاره کرد. چراکه قزوین استان پر نعمت ایران است که هر ساله چندین تن محصول گردو، بادام، فندق، پسته و کشمش تولید می‌کند. بهتر است گردوی تازه روستای هیر را نیز امتحان کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید