قزوین خوراکی‌های کم‌نظیری به عنوان سوغاتی دارد، همراه باشید و از چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد، بیشتر بدانید.

چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین، یکی از شهرهای باستانی کشور ایران به شمار می‌رود که به دلیل دارا بودن مکان های تاریخی زیبا و دیدنی هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند. بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قزوین بیشترین تعداد آثار تاریخی را در دل خود جای داده است. همچنین این شهر در مسیر راه اهی مواصلاتی و پرترددی قرار گرفته است و همواره توقفگاه مناسبی برای مسافران بوده است. مسافران و گردشگران در سفرشان به فکر دوستان و آشنایان خود نیز هستند و به رسم ما ایرانیان برای آن ها هدیه و یا سوغاتی هایی را به عنوان تحفه ای به یادگار می برند.

درباره سوغاتی‌های شیرین قزوین

شیرینی‌ و نان های سنتی قزوین بسیار متنوع هستند و هرکدام دارای طعمی بسیار خوشمزه و منحصر بفرد هستند که با دیدن آن ها پشت ویترین قنادی های قزوین به راحتی نمیتوان از آن ها گذشت و آن ها را نخرید. یادتان نرود از این شیرینی ها حتما به عنوان سوغات با خود ببرید.

چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد!

در صنعت تولید خوراکی های سنتی مثل شیرینی معروف باقلوا ، قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در ایران به شمار می رود، که کدبانوهای هنرمند این شهر با پخت و تهیه این خوراکی های خوشمزه در مناسبت ها مختلف هنر خود را به نمایش می‌گذارند.

پختن شیرینی با حفظ آداب قدیمی هنوز در میان برخی خانواده ها رایج است، ولی با توجه به گرفتاری ها و مشغله های جدید زندگی امروز تهیه این خوراکی ها ، به صورت کارگاهی و مدرن نیز انجام می شود. تنوع شیرینی های سنتی قزوین، برگرفته از فرهنگ مردم این مرز و بوم است که از طعم بسیار خاص و بوی بسیار دلپذیری برخوردار است.

از جمله شیرینی و نان های خاص و خوش طعم این استان میتوان به باقلوای لوزی یا سه رنگ، باقلوای گل رز (پیچ)، شیرینی نخودی(نان نخودی)، شیرینی برنجی(نان برنجی)، شیرینی اتابکی(شیرینی ولیعهدی)، نان نازک (نان پسته ای)، نان چرخی، شیرینی پادرازی، شیرینی قطاب، شیرینی بهشتی، شیرینی قرابیه، شیرینی نان نارگیلی، شیرینی نان گردویی، نان چایی و تعدادی دیگر از این شیرینی ها اشاره کرد.

چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد!

نان سنتی اگردک نیز یکی دیگر از سوغات قزوین است که با ترکیب آرد، تخم مرغ، شیر، شکر و دارچین تهیه می شود.

پرطرفدارترین سوغاتی‌های شیرین قزوین

نان نازک قزوین

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه قزوین، نان نازک قزوینی است. یک شیرینی ترد و خوشمزه که مزه آن به‌خاطر مغزهایی است که داخل آن ریخته می‌شود. این شیرینی را احتمالاً با نام‌های شیرینی نازک پسته‌ای، نازک گردویی یا نازک بادامی نیز پیدا کنید که هرکدام طعم خوشمزه خودش را دارد.

نان چرخی قزوین

این شیرینی شبیه به نان چایی است. آن را با چرخ‌دستی مخصوصی، چرخ کرده و روی آن تخم خرفه یا پسته می‌ریزند. برای یک عصر دل‌انگیز به همراه چایی حسابی می‌چسبد.

باقلوای قزوین

شیرینی باقلوا در همه جای ایران یکی از شیرینی‌های محبوب است. کمتر کسی است که با گذاشتن یک باقلوای خوشمزه، هوس چایی نکند تا بار دیگر طعم آن را با چای تجربه کند. از بین باقلواهایی که در همه جای ایران می‌بینید، احتمالاً باقلوای قزوین نوع دیگر و متفاوت‌تری در طعم و طرز تهیه رقم می‌زند. انواع باقلوای قزوینی را می‌توان به باقلوا پیچ، گل رز و پرچمی تقسیم کرد.

چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد!

شیرینی اتابکی قزوین

این شیرینی را با نام شیرینی ولیعهدی هم می‌شناسند. از اسمش نیز مشخص است که یکی از شیرینی‌های اصیل قزوینی بوده که مخصوص ولیعهد درست می‌شده است. این شیرینی شکر کمی دارد، بنابراین اگر رژیم هستید یا برای فرد دیابتی سوغات می‌برید، گزینه مناسبی است.

شیرینی لب پیچ قزوینی

اگر از طعم باقلوا خوشتان می‌آید و دوست دارید دوباره آن طعم را امتحان کنید می‌توانید شیرینی لب پیچ قزوینی را امتحان کنید. این شیرینی نوعی دیگر از باقوا در شکل و اندازه متفاوت است. عطر گلاب و شکل پیچ‌درپیچ این باقلوا باعث شده تا مردم این خوراکی را باقلوا پیچ یا باقلوا گل صدا کنند. با امتحان این سوغات قزوین متوجه وجود پسته و زعفران می‌شوید. واقعاً که خوراکی‌های سنتی مغذی هستند.

شیرینی قطاب قزوین

قطاب از دیگر شیرینی‌های مشهور ایرانی است. این شیرینی در شهرهای دیگر هم پخته می‌شود. مردم هر شهر با خلاقیت خاص خود تغیراتی در این خوراکی ایجاد کرده‌اند که باعث ایجاد تنوع در مزه آن شده است. قطاب سوغات قزوین با قطاب تبریز طعم و مزه متفاوت دارد. ماده اصلی این شیرینی سفید آرد و مغز بادام است.

چند سوغات پرطرفدار و شیرین قزوین که باید امتحان کرد!

پادرازی

نوعی شیرینی در سه رنگ است که با استفاده از پودر قند، روغن، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه می‌شود.

شیرینی بادامی

این شیرینی را با نام قرابیه قزوین هم می‌شناسند و پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن مواد اولیه آن هستند. مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، ثبت شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید