۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
کد خبر: 55431179

قزوین سوغات متنوعی دارد و سوغاتی‌های خوراکی آن مثال‌زدنی است، از این رو با ما همراه باشید و درباره خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین بدانید.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در زمینه شیرینی‌های سنتی از زمان های دور است، زنان هنرمند این مرز و بوم در مناسبت‌های مختلف شیرینی‌های خوشمزه‌ای می‌پزند. امروزه روال سنتی آن همچنان پا برجاست اما به‌صورت کارگاهی هم نیز درست می‌شود. شیرینی‌های سنتی و باقلوای قزوین که بسیار متنوع هستند و هرکدام طعم فوق‌العاده و منحصر بفردی را دارند و خشکبار و میوه های تازه قزوین نیز بخش مهمی از سوغات قزوین را به خود اختصاص می‌دهند. هر چند که شاید میوه در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد اما میوه‌های قزوین به‌دلیل آب و هوای بسیار خوب از ویژگی خاصی برخوردار است اما آنچه که در سوغات قزوین بیشتر و بسیار اختصاصی تر به چشم می‌خورد شیرینی‌ها و نان‌های قزوین است. که از تنوع بسیار زیاد و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

شیرینی های قزوین؛ سوغات خوشمزه و درجه یک

شیرینی‌های قزوین متداول‌ترین و مهم‌ترین سوغاتی‌های این دیار هستند که انواع بسیاری دارند:

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

قطاب قزوین: قطاب به عنوان یکی از سوغاتی های یزد شناخته می‌شود اما در قزوین می‌توانید نوع متفاوتی از آن را بیابید. این شیرینی در قزوین با ماست، تخم مرغ، کره، شکر، آرد، بیکینگ پودر، بادام، هل و دارچین تهیه می‌شود و از پودر پسته برای تزیین آن استفاده می‌کنند.

نان برنجی قزوین: این شیرینی در شهرهای مختلف با تفاوت‌های جزیی در دستور طبخ، تهیه می‌شود. آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، تخم مرغ، پودر هل و گلاب مواد مورد نیاز برای تهیه این شیرینی هستند.

نان چرخی: این شیرینی با مواد اولیه‌ای مشابه نان چای درست می‌شود. خمیر این شیرینی را با چرخ دستی مخصوص، چرخ می‌کنند تا شکل خاصی بگیرد و روی آن را با پودر پسته یا خُرفه تزیین می‌کنند.

نان قندی: آرد، پودر شکر، روغن جامد، پودر هل، بکینگ پودر مواد اولیه این شیرینی هستند.

پادرازی: نوعی شیرینی در سه رنگ است که با استفاده از پودر قند، روغن، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه می‌شود.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

شیرینی بادامی: این شیرینی را با نام قرابیه قزوین هم می‌شناسند و پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن مواد اولیه آن هستند. مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، ثبت شده است.

شیرینی نخودی: نون نخودی یا شیرینی نخودی مخصوص قزوین از آرد نخود، روغن، پودر قند، آرد، پودر هل، زرده تخم مرغ تهیه می‌شود.

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی: این شیرینی را معمولا به دو رنگ کرم و قهوه ای درست می‌کنند و آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ مواد اولیه آن هستند.

شیرینی شربتی: کیک لطیف و خوش طعمی است که به صورت لوزی شکل برش داده می‌شود و با پسته و نارگیل روی آن را تزیین می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این نوع کیک یا شیرینی عبارت است از آرد، شکر، ماست، هل، روغن، تخم مرغ.

نان سنتی اَگِردَک: از نان‌های شیرین و سنتی قزوین که با آرد، تخم مرغ، شیر،شکر، دارچین، زردچوبه تهیه می‌شود.

شیرینی نارگیلی: این شیرینی خوشمزه را همه می‌شناسیم؛ اما در قزوین محبوبیت و شهرت خاصی دارد.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

نان نازک قزوینی: برای تهیه این شیرینی، خمیری از آرد، تخم‌مرغ و خمیر مایه تهیه و به صورت لایه‌ای نازک پهن می‌کنند. مغز پسته، بادام یا گردو را روی خمیر پهن شده ریخته و پس از رول کردن برش می‌زنند. بر اساس نوع مغز، این شیرینی با نام‌های نازک پسته‌ای، نازک گردویی یا نازک بادامی به فروش می‌رسد.

نان چای: نوعی شیرینی خشک که از آرد، شکر، تخم مرغ، ماست و کره درست می‌شود و رویش را با کنجد و پسته تزیین می‌کنند.

باقلوای قزوین: شاید همه باقلوا را سوغات تبریز بدانند اما نوع قزوینی آن هم وجود دارد. شیرینی خوشمزه و پرطرفداری که از آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ تخم‌مرغ، شیر، پسته، بادام، خاک قند و پودر هل و در انواع باقلوای گل یا پیچ و باقلوای سه رنگ درست می‌شود.

چند سوغات خوشمزه‌تر از قزوین

میوه‌ها و خشکبار قزوین

در میان میوه های خوب قزوین که به انار سنگان و انگور و سیب و زردآلو می‌توان اشاره کرد، زغال اخته مهمترین و بیشترین رنگ و لعاب را به میوه فروشی ها می‌دهد در حدی که در روستای هیر برای آن جشن شکرگذاری می‌گیرند.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

جالب است بدانید که مرغوب ترین زغال اخته کشور از روستای هیر بالغ بر ۲۰۰ تن محصول تأمین می‌شود و از خشکبار آن نیز می‌توان به گردو بادام، فندق، پسته، کشمش اشاره کرد. چراکه قزوین استان پر نعمت ایران است که هر ساله چندین تن محصول گردو، بادام، فندق، پسته و کشمش تولید می‌کند. بهتر است گردوی تازه روستای هیر را نیز امتحان کنید.

پنیر کوزه ای قزوین

از دیگر سوغات بسیار ویژه قزوین پنیر کوزه ای است که شاید در هیچ جای دیگر از ایران به چشم نخورد پنیر با طعم زیره است که در کوزه درست می‌شود. البته امکان دارد این پنیر به‌صورت ساده بدون طعم یا با طعم سبزی معطر دیگری باشد. در گذشته برای تهیه پنیر آن را بهمراه آب در کوزه ای میریختند و پس از آن در زیر خاک نگه داری می‌کردند و بعد از مدت ها آن را برای مصرف بیرون می آوردند. حال اگر علاقه به این پنیر دارید می‌توانید آن را از بازار قزوین تهیه کنید، این پنیر میتواند برای صبحانه، در کنار نان داغ و چای طعم بیاد ماندنی را ایجاد کند.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های قزوین

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید