علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه، از پاسخ مثبت رئیس جمهور به دعوت پادشان عربستان برای سفر به این کشور خبر داد و گفت: همکاری ایران و عربستان تحقق‌بخش مفهومی به نام خلیج‌فارس واحد است.

پاسخ مثبت رئیسی به دعوت ملک سلمان برای سفر به عربستان / زمان بازگشایی سفارت خانه‌های تهران و ریاض

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه گفت:براساس توافق قرار است که ظرف دوماه یعنی تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند و وزرای خارجه در این فاصله با یکدیگر دیدار می‌کنند.

علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه درباره زمان راه‌اندازی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و مکان آن اظهار کرد: براساس توافق قرار است که ظرف دوماه یعنی تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند و براساس توافقی که صورت گرفته بود، وزرای خارجه در این فاصله با یکدیگر دیدار کنند.

وی افزود: این موضوع ظرف مدت یک ماه صورت گرفت و وزاری خارجه دو کشور در پکن با یکدیگر دیدار کردند و از آن تاریخ اعلام رسمی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی آغاز شد و متعاقب آن هیات‌های فنی با یکدیگر دیدار کردند.

هیات دیگری از عربستان برای بازگشایی سفارت به تهران می‌آیند

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه عنوان کرد: ما میزبان هیات سعودی بودیم و هستیم، این هیات از سفارتشان در تهران بازدید به عمل آورد که روز جمعه عازم مشهد شدند و از سرکنسولگری خود در این شهر بازدید کردند و حسب آنچه که به اطلاع ما رسیده به ریاض بازمی‌گردند و متعاقبا هیات دیگری از عربستان سعودی برای چگونگی بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان به ایران عزیمت می‌کند.

عنایتی بیان کرد: در طرف ایرانی هم به همین ترتیب اقدام شده است چهارشنبه هفته گذشته دو هیات کامل از جمهوری اسلامی ایران عازم عربستان شد یک هیات در ریاض مستقر شد و یک هیات در جده مورد استقبال احترام‌آمیز مقامات و مسئولان سعودی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: رئیس هیات ما آقای زرنگار با معاون وزیر خارجه عربستان در امور تشریفات ملاقات کرد که دیدار بسیار خوب و سازنده‌ای بود و توافقات اجرایی خوبی در آن دیدار انجام شد. ما بر این اساس، فعالیت خود را در عربستان سعودی در سفارت و سرکنسولگری برای ترمیم و آماده‌سازی برای بازگشایی آغاز کردیم.

تلاش وزارت خارجه برای بازگشایی سفارت قبل از ایام حج

دستیار وزیر امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر از سرگیری روابط اعلام شده و ما به دنبال آغاز فعالیت سفارت هستیم و امیدواریم در زمان پیش‌بینی شده یعنی تا قبل از ۱۹ اردیبهشت که سقف زمانی دو ماهی بود که مورد توجه قرار گرفته است بتوانیم سفارتخانه و سرکنسولگری ایران را بازگشایی کنیم. البته به دلیل مصادف بودن با ایام حج و آغاز ایام حج تلاش ما این است که قبل از آن زمان کار صورت بگیرد زیرا فعالیت سرکنسولگری و سفارت ایران قطعاً برای تسهیل امور حجاج مفید خواهد بود.

عنایتی درباره همزمانی بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و تقدم و تاخر آن گفت: این یک موضوع کاملا تکنیکی است و در حال حاضر درباره آن چندان تصمیم‌گیری نشده است. ممکن است ما در گفت‌وگوهای آتی با عربستان سعودی به توافقی در این خصوص برسیم که آیا این کار به صورت همزمان صورت بگیرد یا اینکه هر یک از سفارتخانه‌ها که آمادگی افتتاح تا قبل از دو ماه را داشتند، فعالیت خود را آغاز کنند.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دستور کار است

وی افزود: دیدار وزرای خارجه در دستور کار دو کشور ایران و عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک این دیدارها صورت بگیرد.

هنوز سفرا معرفی نشده‌اند

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه درباره اینکه آیا هر دو کشور سفرای خود را برای استقرار در پایتخت‌ها معرفی کرده‌اند، گفت: این موضوع یک بحث اساسی است، به این معنا که زمانی که توافق صورت گرفت توافق بر عزیمت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر مورد تاکید طرفین بود و قطعاً این کار انجام خواهد شد اما این موضوع به شکل اجرایی نیازمند طی کردن روندهایی است.

عنایتی خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار دو کشور ایران و عربستان قرار دارد و تعیین، معرفی و آغاز به‌کار آن منوط به طی شدن روندهای اجرایی است و هنوز سفرا به کشور مقابل معرفی نشده‌اند.

تیم‌های فنی سازمان هواپیمایی ایران و عربستان گفت‌وگو می‌کنند/ برقراری پروازها بعد از حج تمتع

وی درباره بازه زمانی راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران و ریاض که پس از دیدار وزرای ایران و عربستان مطرح شد، اینطور گفت: ما یک موافقتنامه حمل و نقل هوایی میان ایران و عربستان داریم که این موافقتنامه نافذ است و مبتنی بر این موافقتنامه بود که پروازهای ایران و عربستان بین جده و تهران و مشهد صورت گرفت.

دستیار وزیر امور خارجه ادامه داد: در این گفت‌وگوها بر آن موافقتنامه تاکید شد و با توجه به اجرایی بودن آن موافقتنامه تیم‌های فنی از سازمان هواپیمایی هر دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر خواهند نشست و درباره برقراری این پروازها گفت‌وگو خواهند کرد. آنچه که من به لحاظ شرایط زمانی تصور می‌کنم ممکن است زمان راه‌اندازی پروازها به بعد از ایام حج تمتع و کاهش ترافیک حجاج موکول شود.

از سرگیری عمره به زمان بعد از حج تمتع موکول شود

عنایتی درباره زمان دقیق اعزام حجاج ایرانی به عربستان برای حج عمره گفت: در بیانیه صادره میان ایران و عربستان به این موضوع اشاره شد که ایرانیان طی سال‌های گذشته یعنی از سال ۱۳۹۴ تاکنون که فقط عزیمت‌شان به عربستان منحصر به ایام حج تمتع بود الان در زمان عمره هم می‌توانند برای عمره مشرف شوند.

وی عنوان کرد: این موضوع نیازمند توافقی خواهد بود که سازمان حج و زیارت با طرف‌های سعودی صورت خواهد داد البته با توجه به زمان باقی مانده و اینکه در آستانه ایام حج قرار داریم از سرگیری حج عمره به زمان بعد از حج تمتع موکول شود.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه درباره زمان دقیق بازدید وزرای خارجه ایران و عربستان از پایتخت‌های یکدیگر بیان کرد: هنوز زمان دقیقی درخصوص این موضوع مشخص نشده است. همچنین هنوز در این زمینه که ابتدا کدامیک از وزاری خارجه دو کشور از کشور مقابل دیدار خواهد کرد هم توافقی صورت نگرفته است اما به نظر می‌رسد این اقدام در دستور کار دو کشور ایران و عربستان قرار دارد و در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

عنایتی درباره برنامه سفر وزیر اقتصاد و دارایی و یا در سطح بالاتر به عربستان اظهار کرد: در بیانیه مشترکی که میان ایران و عربستان صادر شد بر تبادل دیدارهای مسئولان دولتی و بخش خصوصی و اینکه بخش دولتی در برگیرنده همه وزرا و سازمان‌های دولتی خواهد بود تاکید شد و این اقدام در چارچوب فعال‌سازی مناسبات صورت خواهد گرفت.

وی افزود: زمانی که ما درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان صحبت می‌کنیم باید به واقع ترجمه شود و با انجام اینگونه سفرها است که مناسبات تحقق پیدا می‌کند و از حالت اسمی به حالت واقعی تبدیل می‌شود بنابراین ما انجام اینگونه دیدارها را در بخش دولتی و خصوصی تشویق می‌کنیم و از سفر مقامات عربستان سعودی در هر دو بخش دولتی و خصوصی استقبال می‌کنیم.

سفر وزیراقتصاد در چارچوب بانک توسعه اسلامی است/ امکان دیدارهای دو جانبه با طرف سعودی

دستیار وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: سفر وزیر اقتصاد و دارایی در چارچوب بانک توسعه اسلامی صورت می‌گیرد و یک اجلاس منطقه‌ای است و ممکن است در این سفر فرصتی باشد که دیدار دوجانبه یا ملاقات‌های دوجانبه‌ای هم با طرف‌های سعودی انجام دهیم.

برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب دعوتنامه دریافت نکردیم

عنایتی درباره دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب گفت: در این زمینه دعوتنامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه درباره اقدام وزارت خارجه درباره برگزاری جلسه‌ای به ریاست ملک سلمان درباره روابط با ایران عنوان کرد: این موضوع در هیات وزیران عربستان سعودی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است و پیش از آن و بعد از آن هم در نهادهای بالادستی ایران بررسی شده است و وزارت خارجه هم در این چارچوب حرکت کرده است.

عنایتی افزود: در وزارت خارجه جلسات متعددی در زمینه محتوا و شکل‌گیری و اجرای این توافقات در سطح کارشناسی و در سطح شورای معاونین و جلساتی با بخش‌های بیرونی برگزار شده است.

دستیار وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که اکنون توسط وزارت خارجه محقق شده در سقف دو ماهه‌ای که مدنظر بود وزرای خارجه در حدود یک ماه با یکدیگر دیدار کردند که به نظر می‌رسد گام بسیار مهمی بود که ما قبل از فرارسیدن موعد این دیدار صورت گرفت و مبتنی بر آن هیات‌های دو کشور تبادل شدند.

عنایتی خاطرنشان کرد: شاید من از سوی طرف ایرانی بتوانم‌ این را مورد تاکید قرار بدهم که ما قبل از دو ماه بتوانیم سفارت و سرکنسولگری ایران را افتتاح کنیم این موضوع قابل توجهی است که در سقف زمانی و برنامه‌ای که پیش‌بینی شده بتوانیم خودمان را با آن برنامه تطبیق بدهیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن ایام حج ما حتماً تلاش می‌کنیم که این کار انجام شود و شاید در ۱۹ اردیبهشت‌ماه که محدوده زمانی سقف دوماه است این کار صورت بگیرد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه در ارزیابی خود از طرح موضوع برقراری روابط ایران و عربستان در اجلاس جی سون در ژاپن و تاثیر آن در منطقه گفت: ما همواره چارچوبی را طی دهه‌های متمادی مطرح‌ کرده‌ایم و آن این است که امنیت در منطقه امر درون‌زا است و این امنیت باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.

عنایتی افزود: مداخله خارجی نه تنها به امنیت نمی‌انجامد و امنیت‌زا نیست بلکه امنیت‌زدا است. تجربه ما طی دهه‌های متمادی نشان داده است که مداخله بیگانگان به ناامنی در خلیج‌فارس انجامیده است و هزینه‌های امنیتی را در این منطقه فوق‌العاده افزایش داده است.

توافق ایران و عربستان می‌تواند موجب امنیت منطقه شود

وی بیان کرد: ما با خلیج‌فارسی مواجه هستیم که نیروهای خارجی در قالب‌های مختلف از جمله به شکل نیرو، شناور و پایگاه در منطقه حضور دارند. قطعاً همکاری ایران و عربستان می‌تواند مولفه‌ای برای تحقق امنیت درون‌زا و درون‌نگر در منطقه باشد و بر امنیت منطقه، کشورهای منطقه و فرامنطقه تاثیرگذار باشد.

دستیار وزیر امور خارجه اظهار کرد: ما در گذشته با پدیده‌ای مواجه بودیم و شاید این کار از سوی بیگانگان و یا نیروهایی که از خارج منطقه به منطقه نگاه می‌کنند و شاید برای دوقطبی کردن منطقه میان شمال خلیج‌فارس و جنوب خلیج‌فارس تلاش دارند صورت گرفته است.

عنایتی یادآور شد: به اعتقاد من با همکاری ایران و عربستان ما از این دو قطبی که ممکن است در بطن خود یک نوع رقابت غیرسازنده را داشته باشد خارج می‌شویم و به سمت همکاری میان دو کشور حرکت می‌کنیم.

همکاری ایران و عربستان تحقق‌بخش مفهومی به نام خلیج‌فارس واحد است

وی ادامه داد: همکاری ایران و عربستان تحقق‌بخش مفهومی به نام خلیج‌فارس واحد است و اینکه ۸ کشور خلیج‌فارس به شکل واحد، یکسان و در یکجا و با یک هویت واحد بتوانند نقش موثر و سازنده‌ای را در خلیج‌فارس ایفا کنند.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم با آرام شدن شرایط یمن، این منطقه به صورت ۹ کشور بتوانند با یکدیگر نقش موثری به عنوان یکی از مهمترین مناطق ژئوپلتیک جهان ایفا کنند.

همکاری تهران و ریاض در بحث انرژی

عنایتی در ارزیابی خود از تاثیر عادی‌سازی روابط ایران و عربستان در تامین انرژی منطقه به عنوان بزرگترین اعضای اوپک افزود: ایران و عربستان می‌توانند هم در بخش اوپک و هم در بخش غیراوپک یعنی امنیت عبور و مرور انرژی همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش اوپک در گذشته شاهد همکاری بسیار خوبی میان ایران و عربستان بودیم و در مقطعی در سال‌های پایانی ۲۰۰۰ که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده بود تهران و ریاض در همکاری با یکدیگر توانستند در چارچوب اوپک به بازار نفت کمک شایانی کند.

دستیار وزیر امور خارجه یادآور شد: این همکاری میان ایران و عربستان همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند وزرای ما در اوپک با وزرای عربستان سعودی ارتباطات بسیار خوبی دارند و این همکاری می تواند در بخش اوپک از سطح شخصی به سطح سازمانی ارتقا پیدا کند.

عنایتی بیان کرد: ایران و عربستان در بخش غیراوپک به عنوان امنیت انرژی و عبور و مرور انرژی و تامین آزادانه انرژی می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری کنند در سایر صنایع پایین دستی مانند پتروشیمی و غیره هم همکاری تهران و ریاض امر کاملاً انجام‌پذیری است.

پاسخ مثبت رئیس جمهور به دعوت پادشان عربستان برای سفر به این کشور

وی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر رئیس جمهور به امارات و زمان این سفر اظهار کرد: دعوتنامه پادشاه عربستان سعودی دریافت شد آیت‌الله رئیسی پاسخ مثبتی به این دعوتنامه داد و ما امیدواریم براساس زمانی که از سوی دفتر ریاست جمهوری تعیین می‌شود این سفر انجام شود.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه تصریح کرد: قطعا انجام این سفر در ارتقاء سطح کیفی مناسبات ایران و عربستان، تنوع‌بخشی به زمینه‌های همکاری دو کشور و پیشبرد مناسبات دوجانبه سفر بسیار مهم و تاثیرگذاری خواهد بود.

سفر رئیس جمهور به امارات در چارچوب اجلاس تغییرات آب و هوایی صورت میگیرد

عنایتی درباره پاسخ آیت‌الله رئیسی برای سفر به عربستان عنوان کرد: سفر رئیس جمهور به امارات در چارچوب اجلاس تغییرات آب و هوایی صورت می‌گیرد این موضوع بستگی به دفتر ریاست جمهوری دارد که شرکت در این اجلاس را در چه سطحی تعیین کنند.

سفر سلطنت عمان در دستور کار است

وی درباره سفر سلطان عمان به تهران اظهار کرد: قطعاً این سفر در دستور کار قرار دارد. ما با مسئولان سلطنت عمان برای تعیین زمان دقیق انجام این سفر در تماس هستیم. این سفر در پاسخ به سفر آیت‌الله رئیسی به عمان صورت می‌گیرد. قطعاً انجام این سفر مناسبات ایران و عمان را ارتقا خواهد بخشید همانطور که در سفر آیت‌الله رئیسی اسناد متعددی امضا شد و زمینه‌های همکاری مدون گردید امیدواریم این سفر بتواند در جهت تاکید و اجرایی شدن آن زمینه‌ها موثر واقع شود.

دستیار وزیر امور خارجه درباره مناسبات ایران و عربستان گفت: تاکید ما و عربستان سعودی بر این است که مناسبات تهران و ریاض فقط محصور در مناسبات دوجانبه نخواهد بود و این موضوع مورد تاکید عربستان و جمهوری اسلامی ایران است. ایران و عربستان دو کشوری هستند که علاوه بر توسعه همکاری‌های دوجانبه می‌توانند در ابعاد و زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کنند و این همکاری دارای تاثیر و تاثر در محیط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

عنایتی با بیان اینکه ایران و عربستان تاکید دارند که ابعاد همکاری‌های خود را بسیار فرانگر و بیشتر از ابعاد مناسبات دوجانبه ببینند، عنوان کرد: انتظار داریم همکاری دوجانبه تهران و ریاض در ابعاد مختلف به تحکیم صلح و امنیت در منطقه بینجامد و به همکاری دسته‌جمعه تبدیل در منطقه تبدیل شود و توسعه و آبادانی منطقه که مدنظر عربستان، کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی است با ظرفیت‌هایی که دارد بتواند نقش خود را در اقتصاد جهانی، تجارت جهانی، ترانزیت ایفا کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید