رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: این‌که طلا گران شود و مردم هم نتوانند قدرت خرید داشته باشند، خبر خوبی نیست. دلیل این افزایش قیمت‌ها را باید دولت و بانک مرکزی توضیح دهد و این‌که چه سیاست‌ها و رویکردهایی داشتند که این مسایل به وجود آمده است.

چگونه طلای دست دوم و طلای نو را تشخیص دهیم؟

به گزارش سلام نو، افزایش قیمت طلا به بالای هر گرم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه امامی به ۳۰ میلیون تومان، داستان و شرایط خرید و فروش را برای مردم متفاوت کرده است. فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر قدرت خرید در حوزه طلا و سکه به شدت سقوط کرده است؛ به طوری که دیگر طلا جزو سبدهای اصلی خرید مردم نیست.

بنا به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، طلافروشان از شرایط کنونی ناراضی هستند و حتی این موضوع، بخش تولید و فروش مصنوعات طلا را دچار مشکل کرده است. بذرپاش در عین حال، از کاهش خرید طلا توسط عروس و دامادها نسبت به گذشته و نیز فروش طلا و سکه توسط گروهی از مردم برای پرداخت اجاره‌بها می‌گوید. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگو با نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین است.

* با دولتی‌ها که درباره دلایل افزایش قیمت‌ها صحبت می‌شود، از وجود دست‌های پنهان در افزایش قیمت‌ها صحبت می‌کنند، اما در مقابل، برخی از کارشناسان از سوءمدیریت دولت سخن می‌گویند. شما چه عاملی را در نوسان قیمت‌ها در بازار موثر می‌دانید؟

این‌ها بحث‌های داخلی است و ما در جلسات و سیاست‌های داخلی بانک مرکزی یا دولت نیستیم. ما فقط در حوزه کاری خودمان اتحادیه است، فعالیت می‌کنیم. این را هم بگویم که اصلا اعضای صنف طلا و جواهر، از افزایش قیمت‌ها راضی نیستند، چون قدرت خرید مردم پایین آمده است. حالا هر چه افزایش قیمت اتفاق بیفتد، قدرت خرید مردم هم پایین‌تر می‌آید. به عبارتی، شرایط به‌گونه‌ای شده که طلا جزو سبدهای اصلی خرید مردم نیست. حتی بخشی از مردم روی مایحتاج عمومی خود مشکل دارند.

شما امکان دارد که سال‌ها باشد که طلا نخریده باشند، اما قدیم‌ها مردم یک بخشی از درآمد خود را در سال طلا می‌خریدند. الان این‌قدر افزایش قیمت‌ها زیاد بوده که ما در بخش تولید و فروش مصنوعات طلا دچار مشکل شویم. حتی در مقاطعی هم یک‌سری از واحدهای تولیدی و توزیعی صنف ما تعطیل شدند. از این افزایش قیمت، حتی صنف ما نگرانی دارد و راضی نیست، چون مبادلات‌شان در رابطه با فروش مصنوعات طلا و سکه کم شده است.

ما دنبال این هستیم که قیمت‌ها ثبات و حتی کاهش داشته باشد که چرخه و گردش مالی داشته باشیم. این‌که طلا گران شود و مردم هم نتوانند قدرت خرید داشته باشند، خبر خوبی نیست. دلیل این افزایش قیمت‌ها را باید دولت و بانک مرکزی توضیح دهد و این‌که چه سیاست‌ها و رویکردهایی داشتند که این مسایل به وجود آمده است.

* شما عنوان کردید که با توجه به این‌که قدرت خرید مردم کم شده، مردم تقاضای عادی در بازار ندارند و اگر هم خریدی وجود داشته باشد، بیشتر برای سرمایه‌گذاری است.

ببینید، این‌قدر این افزایش قیمت‌ها زیاد شده که اگر مردم قبلا در یک مراسم عروسی ربع‌سکه یا سکه تمام هدیه می‌دانند، اما در حال حاضر کارت هدیه یا سکه‌های پارسیان که مبالغ کمتری دارد، هدیه می‌دهند. دیگر این‌قدر افزایش قیمت اتفاق افتاده که قدرت خرید کم شده که کمتر کسی هدایای نفیس خرید می‌کند. به‌هرحال التهاب‌های قیمتی در اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده است.

* در این شرایط، قدرت خرید عروسی و دامادها چه تغییری کرده است؟

یک‌مقداری کم شده است. حتی ما آمارهایی داریم که برخی عروس و دامادها برای خرید طلا برای عروسی‌شان و نیز سرویس طلای عروسی‌شان، به سمت نقره و یا بدلیجات هم رفتند. البته خیلی درصد کمی دارد، ولی این اتفاق می‌افتد.

* یعنی چقدر؟

فکر می‌کنم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عروس و دامادها به این سمت و سو رفتند. در واقع به دلیل این‌که قدرت خرید کم بوده، به سمت بدلیجات رفته‌اند و یک مواقعی هم نقره خریده‌اند، چون مثل طلای سفید است و همان شکل و ظاهر را دارد.

* یعنی ۱۵ درصد از تقاضای طلای عروس و دامادها کم شده است؟

بله، البته سازندگان طلا سعی کردند که مصنوعاتی تولید کنند که به لحاظ وزنی، پایین باشد.

* در گذشته مردم طلا می‌فروختند تا خانه بخرند. اما الان این موضوع مطرح است که مردم طلا می‌فروشند که اجاره ماهانه خود را پرداخت کنند. این موضوع را شما هم قبول دارید؟

ر شرایط اقتصادی کنونی، به‌هرحال مردم دچار مشکل هستند. بعضا ما می بینیم که بعضی از مردم برای جابه‌جایی ملک و به دلیل تورم و افزایش قیمت رهن و اجاره، طلا می‌فروشند تا بتوانند هزینه رهن و اجاره را پرداخت کنند. هنوز هم این مساله وجود دارد. در نیمه دوم سال گذشته این مساله بیشتر شده بود. گروهی البته طلا می‌فروشند تا در بانک بگذارند و در ماه سود سپرده بانکی بگیرند. این همیشه بوده، اما الان بیشتر شده است.

* شما همیشه نسبت به خرید مردم نسبت به طلای دست دوم هشدار می‌دهید. دلیل این موضوع چیست؟

یک نکته را می‌خواهم بگویم که در رابطه با طلای دست دوم است. در رابطه با طلای دست دوم این موضوع را باید در نظر گرفت که با توجه به این‌که در سال تولید قرار داریم، بارها گفته‌ام که مردم سعی کنند از خرید طلای دست‌دوم خودداری کنند؛ با توجه به این‌که این طلاها اکثرا مال قدیم است و کدهای استاندارد ندارد. خرید سکه هم باید از واحدهای تخصصی سکه‌فروشی اتفاق بیفتد.

نکته دیگر این‌که در فضای مجازی هم نباید خرید طلا و سکه اتفاق بیفتد. حتما خرید مصنوعات طلا و سکه باید به صورت فیزیکی باشد و هیچ‌گاه در فضای مجازی و به صورت آنلاین خرید نکنند، چون دچار مشکل می‌شوند. با توجه به این‌که صنعت طلا و جواهر بعد تخصصی و فنی دارد. اکثر کسانی که در این حوزه آسیب دیده‌اند، کسانی بودند که در فضای مجازی خرید کردند یا بعضا از واحدهایی خرید کردند که دارای پروانه کسب نبودند اصالت آن واحد را بدون این‌که شناسایی کنند، در نظر نگرفتند.

* شما می‌گویید مردم طلای دست دوم نخرند، اما مردم به دلیل نداشتن اجرت، به سمت خرید این طلا می‌روند.

درست است؛ اما استاندارد طلا را هم باید در نظر گرفت. این طلاها اکثرا کدهای شناسایی ندارد و از قدیم دست مردم بوده است و اگر به مشکل بخورند، قابل پیگیری نیست. اما الان استاندارد در صنعت طلا هم ورود کرده و طلاهای جدید کد استاندارد دارد. به این ترتیب، این طلاها قابل پیگیری است. موضوعی که البته وجود دارد، این است که تولیدات با اجرت پایین هم وجود دارد که مردم می‌توانند نسبت به خرید این نوع مصنوعات طلا اقدام کنند. پیشنهاد و توصیه ما این است که مردم به این سمت بیایند تا در درازمدت دچار مشکلات مالی نشوند.

* گاها این ظن و گمانه وجود دارد که برخی فروشندگان، طلایی که به‌عنوان طلای نو به مردم می‌فروشند، دست دوم است. از کجا می‌شود تفاوت طلای نو با دست‌دوم را متوجه شد؟

این موضوع به کد استاندارد برمی‌گردد. به طور معمول طلاهایی که از قدیم بوده، کد استاندارد را ندارد. سازنده موظف است حتما کد را روی طلا حک کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید