۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 55430039

سوغات و صنایع دستی کرمان از انواع بسیار زیادی برخوردار هستند که هر کدام جذابیت فوق العاده‌ای را در بر دارند. بنابراین انتخاب آنها باید بسیار هوشمندانه رقم بخورد.

سوغات و صنایع دستی کرمان

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا سوغات و صنایع دستی کرمان را می‌شناسید؟ قطعا یکی از المان‌هایی که در هر سفر می‌تواند توجه افراد را به سمت خود جلب نماید، سوغاتی آن شهر است. هر شهر به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف، در بردارنده‌‎ی سوغاتی‌های متنوع خواهد بود. همچنین آداب و رسوم مختلف در شهرهای کشور ایران، سبب پدید آمدن صنایع دستی متنوع در آنها شده است. همانطور که می‌دانید استان کرمان یکی از استان‌های تاریخی است که قدمت آن مربوط به دوران هخامنشیان می‌باشد. این استان به سبب برخورداری از شرایط جغرافیایی مختلف و همچنین در برداشتن قدمت تاریخی، دربردارنده‌ی بسیاری از سوغاتی‌ها و صنایع دستی مختلف است.

برخی از سوغاتی‌ها و صنایع دستی این استان به قدری از اهمیت برخوردار هستند که به عنوان محصولات صادراتی نیز شناخته می‌شوند. این محصولات سالانه درآمد بالایی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین دور از ذهن نیست که این محصولات از بازار گرم داخلی نیز برخوردار باشند. برای نمونه یکی از محصولات صادراتی پر رونق در این استان پسته است که نقش پررنگی در اقتصاد کشور را در بر دارد.

سوغات و صنایع دستی کرمان را بشناسید:

برای شناخت سوغات و صنایع دستی کرمان باید به جاهای دیدنی این شهر سفر کنید. هر کدام از نقاط مختلف این استان با در بر داشتن سوغاتی‌ها و صنایع دستی مختلف، می‌توانند شما را شگفت زده کنند. در این استان به سبب شرایط آب و هوایی مختلف در نقاط گوناگون شهر، شاهد تنوع سوغاتی‌ها خواهید بود. از انواع مختلف سوغاتی‌ها در این استان، عبارتند از:

کماچ سهن در کرمان:

یکی از منحصر بفردترین سوغات و صنایع دستی کرمان، کماچ سهن است. اگر به دنبال یک پیشنهاد شگفت انگیز برای چشیدن یک طعم فوق العاده هستید، هرگز این خوراکی را از دست ندهید. این خوراکی بی‌نظیر و فوق العاده از جمله شیرینی‌های سنتی در استان کرمان است که توجه بسیاری از مسافران را به سمت خود جلب نموده است.

در تولید این شیرینی فوق العاده از جوانه گندم، دارچین، زیره، خرما، پسته و گردو استفاده می‌شود. این خوراکی بی‌نظیر یک میان وعده‌ی لذیذ است که می‌تواند برای ادامه‌ی روز، انرژی شما را تامین نماید. این شیرینی به عنوان یک سورپرایز فوق العاده، شناخته شده است.

خوراکی‌های کرمان

خوراکی‌های کرمان

حاجی پسته از سوغات و صنایع دستی کرمان:

در بین لیست سوغات و صنایع دستی کرمان، می‌توان به حاجی پسته نیز اشاره کرد. این محصول فوق العاده نیز یکی از شیرینی‌های سنتی در استان کرمان است که به سبب طعم دلنشین، بسی محبوب و پرطرفدار می‌باشد. این شیرینی خوش عطر و طعم، حتما شما را شگفت زده خواهد کرد.

در ترکیب این شیرینی لذیذ و تکرار نشدنی، می‌توان شاهد هل، پسته، گلاب، پودر قند و ... نیز بود. این شیرینی مقوی یک طعم فوق العاده و شبیه به حاج بادام یزد را نیز در بر خواهد داشت. طعم فوق العاده، عطر دل انگیز، ابعاد کوچک و خصوصیات دیگر، این محصول را به یک سوغات ایده‌آل در کرمان، مبدل نموده است.

قالی کرمان:

حتما شما نیز در ضرب المثل‌ها شاهد نام قالی کرمان بوده‌اید. این موضوع بیانگر ارزش و کیفیت قالی کرمان به عنوان بهترین سوغات و صنایع دستی کرمان، بوده است. از دیرباز تاکنون شاهد افزایش موارد استفاده از این محصول منحصر بفرد، بوده‌ایم. این محصول به اندازه‌ای از شهرت و اعتبار برخوردار است که نقش چشمگیری در بازار صادراتی کشور نیز داشته است.

فرش کرمان به عنوان یکی از مرغوب‌ترین و ایده‌آل‌ترین فرش‌های ایرانی شناخته شده است. در تولید فرش کرمان از نخ پنبه و همچنین پشم بسیار مرغوب، بهره برداری می‌شود. لذا کیفیت و مرغوبیت آن، تکرار نشدنی است.

گبر دوزی استان کرمان

گبر دوزی استان کرمان

سوغات و صنایع دستی کرمان (گبر دوزی):

در بین سوغات و صنایع دستی کرمان، نام گبر دوزی نیز بسی درخشان و پرآوازه بوده است. این هنر مربوط به دوران ساسانیان است که اولین بار توسط زرتشتیان طراحی و تولید شده است. با دیدن این هنر جذاب و منحصر بفرد، حتما شگفت زده خواهید شد. در این هنر می‌توانید شاهد دوخته شدن بسیاری از نقوش جذاب و خیره کننده مانند نقش طاووس، درخت، برگ، گل و ... باشید. تنوع در طرح، رنگ و همچنین پارچه برای بافت، جذابیت این صنایع دستی را دو چندان نموده است.

در زمان‌های گذشته از این طرح خیره کننده و منحصر بفرد برای تزیین لباس عروس استفاده می‌کردند. در حال حاضر می‌توان شاهد این طرح‌های خیره کننده بر روی بسیاری از لباس‌های مختلف، بود. تا جایی که استفاده از این تزئینات خیره کننده بر روی بسیاری از رومیزی‌ها نیز رواج یافته است.

ترمه بافی:

با دیدن این سوغات و صنایع دستی کرمان، حتما حیرت زده خواهید شد. یکی از جذاب‌ترین و بی‌نظیرترین تولیدات این استان، ترمه بافی است. این بافت بر روی پارچه‌های نفیس انجام می‌پذیرد که با نقش‌هایی مانند: گل شاه عباسی و همچنین بته‌جقه، زیبایی بی‌نظیری را در بر دارد.

برخی از اطلاعات تاریخی حاکی از آنند که مهد ترمه‌ی ایران، کرمان است. ترمه‌ها از جمله صنایع دستی پرطرفدار در بازارهای داخلی و خارجی هستند. این محصولات یکی از محصولات محبوب و پرطرفدار برای بازارهای صادراتی به شمار می‌روند.

ظروف مسی استان کرمان

ظروف مسی استان کرمان

سوغات و صنایع دستی کرمان (ظروف مسی):

در بین محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی کرمان، می‌توان به ظروف مسی نیز اشاره نمود. این ظروف از جمله معروف‌ترین سوغات در استان کرمان به شمار می‌رود که از دیرباز در این شهر تولید می‌شود. در بین انواع تولیدات مسی، می‌توان به: کشکول، قابلمه، سینی، تابلوهای مسی، اشیاء مختلف مسی و ... اشاره نمود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید