۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 55430038

جاهای دیدنی سیرجان از جمله جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار و جذاب در استان کرمان هستند که سالانه با گردشگران زیادی مواجه خواهند بود.

جاهای دیدنی سیرجان

سلام نو-سرویس گردشگری: بازدید از جاهای دیدنی سیرجان می‌توانید به تاریخ غنی استان کرمان پی ببرید. سیرجان یکی از شهرهای استان کرمان است که به سبب برخورداری از قنات‌های بسیار زیاد، از شهرت قابل توجهی برخوردار شده است. این شهر با برخورداری از جاهای دیدنی چشم نواز، پر ظرافت و زیبا، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در استان کرمان شناخته شده است. بناهای تاریخی و بسیاری از آثار به جا مانده از دوران کهن، ردی از حضور گشتاسب را در ذهن این شهر گمارده‌اند.

شهرت این شهر به اندازه‌ای است که سالانه باستان شناسان و تاریخ دانان بسیار زیادی به آن مراجعه می‌کنند. بازدید از مکان‌های تاریخی در این شهر بیانگر تاریخ پرشکوه ایران در دوران کهن بوده‌ است. اگر شما نیز طرفدار بازدید از این شهر هستید، بهتر است جاهای دیدنی آن را شناخته و با توجه به آنها اقدام به بازدید از مکان‌های مورد نظر، نمایید. از جمله جاهای دیدنی در این شهر می‌توان عبارتند از:

قلعه سنگ از جاهای دیدنی سیرجان:

اگر بخواهیم به یکی از جاهای دیدنی سیرجان خارق العاده که در فهرست آثار ملی ایران می‌توان شاهد خودنمایی نام آن بود، اشاره کنیم می‌تواند قلعه سنگ سیرجان یاد کرد. این بنا از جمله قلعه‌های تاریخی در استان کرمان است که دارای سه بخش متفاوت می‌باشد. بخش‌های مختلف این قلعه سنگی می‌توان به حصارهای پیرامون و قلعه سنگی میانی اشاره نمود.

متریال به کار برده شده در این سازه تاریخی خشت خام است. در این بنا شاهد یک کتیبه منحصر به فرد بر بدنه منبری سنگ نیز خواهیم بود که به دوره مظفری باز می‌گردد. این قلعه سالانه پذیرای بسیاری از مهمانان خارجی و داخلی می‌باشد.

بادگیر چپقی در سیرجان:

بادگیر چپقی یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی سیرجان منحصربه‌فرد و تکرار نشدنی در این شهر است. این بادگیر در دوران پهلوی ساخته شده است. طرح اصلی این بادگیر از دودکش‌های تعبیه شده در کشتی‌های قدیمی الگوبرداری شده است. عملکرد فوق العاده و طراحی منحصر به فرد این اثر تاریخی، سبب جذابیت تکرار نشدنی آن در کشور ما شده است.

جذابیت فوق العاده‌ی این بنا سبب به ثبت رسیدن آن در فهرست آثار ملی ایران نیز شده است. این بنا در خانه سید علی اصغر رضوی یکی از سرشناسان سیرجان ساخته شده است. متریال به کار برده شده در چپق‌های این بنا، ملات و آجر است.

بادگیر چپقی

بادگیر چپقی

آرامگاه شاه فیروز از جاهای دیدنی سیرجان:

در لیست جاهای دیدنی سیرجان در استان کرمان، می‌توان به آرامگاه شاه فیروز نیز اشاره کرد. در این سازه‌ی بسیار جذاب و قدیمی می‌توان شاهد یک سقف گنبدی شکل با هشت ستون و چهار طاق آجری نیز بود. آجرهایی که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته‌اند به شکل مربع هستند.

این اثر ارزشمند در دهه ۷۰ به ثبت آثار ملی در کشور ما رسیده است. برای رسیدن به این منطقه‌ی جذاب و دیدنی، باید به سمت جنوب شرقی سیرجان در استان کرمان، حرکت نمایید. بسیاری از باستان شناسان و تاریخ دانان، قدمت این بنا و سازه را به دوران ایلخانی نسبت می‌دهند. سنگ قبر در این آرامگاه به طور کامل از بین رفته است.

باغ سنگی:

از دیگر جاهای دیدنی سیرجان می‌توان به باغ سنگی اشاره کرد. با دیدن این باغ حتما به اهمیت نامگذاری آن به عنوان هولناک‌ترین باغ ایران، پی خواهید برد. در این باغ احساس متفاوتی را تجربه می‌کنید که حتی در کویر نیز هرگز آن را تجربه نخواهید کرد. داستان‌های حیرت انگیزی برای این باغ مطرح شده‌اند که شنیدن آنها بسیار شیرین و جذاب خواهد بود.

در این باغ شاهد درختان خشک شده‌ی بسیار زیادی خواهید بود که از آنها سنگ‌های کوچک و بزرگ آویزان است. این باغ از وسعتی برابر با ۱۰۰۰ متر برخوردار است که در آن ۱۸۰ درخت خشک کاشته شده است. از تمامی این درختان، سنگ‌های کوچک و بزرگ به عنوان میوه، آویزان است. این باغ مربوط به درویش خان اسفندیارپور بوده است.

یخدان‌های دوقلو در سیرجان

یخدان‌های دوقلو در سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان؛ یخدان‌های دوقلو:

از دیگر جاهای دیدنی سیرجان می‌توان به یخدان‌های دوقلو اشاره نمود. مردم این شهر در گذشته از تدابیر هوشمندانه‌ای برای گذر از گرمای تابستان استفاده می‌کردند. یکی از راهکارهای هوشمندانه‌ی آنها جهت نگهداری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در فصل تابستان، نگهداری از آنها در یخدان‌ها بود. یخدان‌ها بناهای مخروطی شکلی بودند که توسط پله‌های تعبیه شده در آنها، به چند طبقه در زیر زمین انتقال می‌یافتند. این موضوع سبب می‌شد که شرایط یخچال مانندی را برای مواد غذایی به همراه داشته باشند. این راهکار منحصر به فرد به عنوان آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است. قدمت این بناهای خارق العاده به دوره قاجاریه باز می‌گردد. یکی از خارق العاده‌ترین موارد در ساخت این بنا، معماری به کار برده شده در آن است.

کاروانسرای آقا ابراهیم در سیرجان:

کاروانسرای آقا ابراهیم یکی از جاهای دیدنی سیرجان است که جذابیت منحصر بفردی را در بر دارد. از این کاروانسرا با عنوان کاروانسرای شاه عباسی نیز یاد می‌کنند. در این بنا می‌توانید شاهد:

  • دو درب ورودی
  • حیاط مرکزی
  • حجره‌های اطراف کاروانسرا

باشید. در این کاروانسرا معماری خاصی به کار نرفته است. فقط در نمای برخی از رواق‌های این بنا می‌توان شاهد آجرکاری بسیار ساده‌ای بود. جالب است بدانید که قدمت ساخت این کاروانسرا به دوران شاه عباسی باز می‌گردد. در دو درب ورودی این بنا می‌توان شاهد دو طبقه بود که نمایی خیره کننده را برای کاروانسرا به همراه خواهند داشت.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    اصلا سیرجان کجا هس؟؟؟
    • ناشناس IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      2 0
      داره میگه استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید