۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 55429488

در این مقاله به معرفی طاق بستان کرمانشاه و نکات مهم و مرتبط با آن نظیر سبک معماری بنا، قدمت و ... ان خواهیم پرداخت.

معرفی طاق بستان کرمانشاه

سلام نو-سرویس گردشگری: طاق بستان یک بنای باستانی است که در کرمانشاه، ایران قرار دارد. این بنای تاریخی در واقع یک نقش برجسته صخره ای بزرگ است که قدمت آن به امپراتوری ساسانی می رسد. ساسانیان جزو مشهور ترین و بزرگ ترین حکومت های ایران می باشند از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ پس از میلاد بر ایران حکومت می کردند. طاق بستان کرمانشاه بی شک جزو مکان هایی می باشد که در لیست برترین جاذبه های تاریخی کشور قرار می گیرد. زیرا این مکان باستانی، داستان های بسیار قابل توجهی از تاج گذاری برخی از پادشاهان شناخته شده ی ایرانی را بیان می کند. در ادامه این مقاله شما را با نکات مهم و مرتبط با طاق بستان کرمانشاه آشنا خواهیم کرد.

داستان های تاریخی موجود در طاق بستان کرمانشاه

این بنا از چندین تابلوی حجاری شده بزرگ تشکیل شده است که صحنه هایی از زندگی سلطنتی و اساطیر ساسانی را به تصویر می کشد. بارزترین ویژگی طاق طاق بستان، تابلوی مرکزی است که نقش پادشاه خسرو دوم و همچنین ایزد اهورا مزدا را به تصویر می‌کشد. در این تصویر تاریخی داستان دریافت انگشتر سلطنت روایت شده است. به عبارت بهتر در طاق بستان کرمانشاه شما می توانید پادشاه خسرو ساسانی را در حال دریافت حلقه سلطنت از اهورا مزدا مشاهده فرمایید. لازم به ذکر است که در این تابلو خادمین بالدار در کنار پادشاه خسرو ساسانی قرار دارد. در این پنل تعدادی شخصیت دیگر از جمله درباریان، سربازان و موجودات اساطیری مختلف نیز حضور دارند.

معماری طاق بستان کرمانشاه

طاق طاق بستان به دلیل کنده کاری های پیچیده و دقیق آن که مهارت و هنرمندی صنعتگران ساسانی را به نمایش گذاشته است، قابل توجه است. این بنا علاوه بر تابلوی مرکزی، چندین تابلوی کوچکتر نیز دارد که صحنه های دیگری از تاریخ و اساطیر ساسانی را به تصویر می کشد. با ورود به این مکان تاریخی – توریستی شما می توانید به هنر و مهارت بسیار زیاد ایرانیان در زمینه معماری پی ببرید. طاق بستان کرمانشاه در کنار مکان هایی نظیر تخت جمشید و ... جزو اماکنی می باشند که بیان کننده مهارت بالایی ایرانیان باستان در زمینه معماری و طراحی می باشند.

طاق طاق بستان امروزه یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی مهم کرمانشاه به شمار می رود و مقصدی محبوب برای گردشگران و بازدیدکنندگان است که علاقه مند به کاوش در میراث غنی فرهنگی ایران هستند.

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه

ویژگی های مهم طاق بستان کرمانشاه

موقعیت جغرافیایی

در این بخش از مقاله به معرفی نکات و ویژگی های مهم طاق بستان کرمانشاه نظیر سبک معماری، موقعیت جغرافیایی و ... آن خواهیم پرداخت. موقعیت و اندازه طاق بستان کرمانشاه بر روی صخره ای در نزدیکی شهر کرمانشاه در غرب ایران قرار دارد. این طاق تقریباً ۴.۵ متر ارتفاع و ۳ متر عرض دارد. ساخت مکانی با این ابعاد و اندازه آن هم در زمان حکومت ساسانی، جزو مواردی می باشد که شگفتی این مکان را دو چندان می کند. لازم به ذکر است که طاق بستان کرمانشاه به کوه بیستون بسیار نزدیک می باشد. در نتیجه توریستانی که به طاق بستان مراجعه کرده اند، می توانند به راحتی از بیستون بازدید فرمایند.

سبک حکاکی ها

سبک حکاکی‌های روی طاق بسیار دقیق و پیچیده هستند و ترکیبی از عناصر واقعی و سبک را به نمایش می‌گذارند. صنعتگران ساسانی که طاق را ایجاد کردند، از تکنیک‌های مختلفی برای ایجاد کنده کاری‌های دقیق استفاده کردند، از جمله نقش برجسته، تراشیدن و الگوسازی. تصاویر این طاق دارای چندین تابلوی کنده کاری شده است که صحنه هایی از زندگی سلطنتی و اساطیر ساسانی را به تصویر می کشد. تابلوی مرکزی برجسته ترین آن است که شاه خسرو دوم حلقه سلطنت را از خدای اهورامزدا دریافت می کند. تابلوهای دیگر صحنه های شکار سلطنتی و همچنین موجودات اساطیری مختلف را به تصویر می کشند.

اهمیت تاریخی طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان از آثار تاریخی و فرهنگی مهم ایران است. این مکان در واقع یک کتاب بینش‌های ارزشمندی از هنر، فرهنگ و اساطیر امپراتوری ساسانی را ارائه می‌کند و نمونه‌ای از مهارت و صنعت بالای هنری است که در این دوره زمانی در منطقه وجود داشته است. جاذبه گردشگری طاق بستان، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب کرمانشاه است که بازدیدکنندگانی را از سراسر جهان که علاقه مند به کاوش در میراث فرهنگی و تاریخی ایران هستند را به سوی خود جذب می کند.

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه

بازدید از طاق بستان کرمانشاه در تور های یک روزه

تور های یک روزه گردشگری و توریستی جزو محبوب ترین تور های برگزار در سطح کشور می باشند که در سال های اخیر، علاقه مندان بسیاری پیدا کرده اند. طاق بستان کرمانشاه جزو اماکن تاریخی مشهوری می باشد که در لیست برنامه های تمام تور های یک روزه برگزار شده در کرمانشاه حضور دارد. این مکان توریستی نه تنها از نظر قدمت، جزو برترین مکان های گردشگری استان کرمانشاه می باشد. بلکه از نظر وجود امکانات رفاهی و تفریحی نیز بسیار ایده آل می باشد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به کرمانشاه، تجربه بازدید از طاق بستان را از دست ندهید.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه طاق بستان کرمانشاه به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    دورد به مسولین میراث فرهنگی و گردشگری آثار باستانی تاریخی زحمت های شماها برای حفظ فرهنگ و هویت ملت ایران میباشد سپاسگزارم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    تصویر دو تا طاق خیلی خوب گرفته نشده چون اینقدر کوه کوتاه به نظر می رسد انگار دو متره در حالیکه ۳ ساعت طول می کشد تا به بالای اولین کوه که طاق ها زیرش برسي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید