۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 55429486

آیا میدان معروف کرمان را می‌شناسید؟ اگر شما نیز طرفدار بازدید از مکان‌های دیدنی، شناخته شده و معتبر استان کرمان هستید، حتما نام میدان معروف در کرمان را شنیده‌اید.

میدان معروف کرمان

سلام نو-سرویس گردشگری: با گردشگری در شهر کرمان، حتما با میدان معروف کرمان نیز آشنا خواهید شد. همانطور که می‌دانید جاهای دیدنی کرمان بسیار زیاد و قابل توجه هستند. اغلب آنها از جمله جاهای تاریخی و باستانی به شمار می‌روند که نه تنها محبوبیت داخلی، بلکه محبوبیت خارجی زیادی را نزد مخاطبین در بر خواهند داشت. این بناها از جمله بهترین جاذبه‌های گردشگری در استان کرمان به شمار می‌روند. به طور کلی در این استان می‌توان شاهد بیش از ۶۶۰ اثر ملی بود که هر کدام سخنان بسیار زیادی در دل دارند. بنابراین بازدید از آنها بسیار هوشمندانه تلقی می‌گردد.

در این بین، برخی از آنها از معروفیت بسیار بیشتری برخوردار هستند. از این رو به عنوان بهترین جاهای دیدنی کرمان نیز شناخته شده‌اند. بنابراین بسیاری از توریست‌ها و گردشگران به دنبال بازدید از این مکان‌های گردشگری فوق العاده خواهند بود. لازم به ذکر است که ۵ اثر در استان کرمان به عنوان بهترین آثار شناخته شده و همچنین در لیست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند. از جمله این آثار ارزشمند و پر اهمیت، می‌توان به میدان گنجعلی خان اشاره نمود.

میدان گنجعلی خان؛ میدان معروف کرمان:

بسیاری از گردشگران و توریست‌ها بر این امر مهم واقع هستند که میدان گنجعلی خان، میدان معروف کرمان می‌باشد. این میدان به جهت برخورداری از خصوصیات ویژه به عنوان بزرگ‌ترین و همچنین منحصر به فردترین میدان در استان کرمان شناخته شده است. این میدان علاوه بر اینکه شامل بسیاری از مجموعه‌های کاربردی می‌باشد از قدمت زیادی نیز برخوردار است. این میدان از جمله آثار ارزشمندی است که به ثبت ملی نیز رسیده است.

در این میدان می‌توان شاهد بسیاری از مجموعه‌های ارزشمند بود که هر کدام جذابیت فوق العاده‌ای را در بر دارند. با توجه به ارزش تاریخی این میدان، سالانه بسیاری از گردشگران و توریست‌های خارجی از این مجموعه دیدن می‌کنند. این میدان از جمله آثار باقی مانده از عصر صفوی است که با طراحی خارق العاده‌ی مستطیل شکل، به بهره برداری رسیده است. از جمله خصوصیات مهم در این میدان، عبارتند از:

مجموعه‌های تشکیل دهنده‌ی میدان:

یکی از دلایل بسیار مهم برای محبوبیت میدان معروف کرمان، برخورداری آن از بخش‌های مختلف است. این میدان دارای بخش‌های مختلفی اعم از:

  • بازار گنجعلی خان
  • حمام گنجعلی خان
  • کاوارنسرا
  • مسجد
  • ضرابخانه
  • آب انبار

می‌باشد. هر کدام از این بخش‌ها به نوعی توجه مخاطبین و گردشگران را به سمت خود جلب نموده‌اند. یکی از بخش‌های بسیار مهم و مورد توجه در این میدان، حمام گنجعلی خان است. این حمام از جمله معروف‌ترین بخش میدان تلقی می‌گردد که امروزه از آن به عنوان بخش موزه مردم شناسی، استفاده می‌شود.

بازدید از میدان معروف کرمانز

بازدید از میدان معروف کرمان

معماری خارق العاده در میدان معروف کرمان:

از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده در میدان معروف کرمان می‌توان به معماری خارق العاده و حیرت انگیز آن اشاره نمود. این میدان از جمله میدان‌هایی است که با برخورداری از معماری منحصر به فرد توجه بسیاری از معماران برجسته از اقصی نقاط کشور و جهان را به سمت خود جلب نموده است. از معماری حیرت انگیز این بنا می‌توان به:

  • طاق نماهای آجری
  • حوض آب
  • کاشی کاری‌های خیره کننده
  • ایجاد فضای سبز

و بسیاری از موارد دیگر، اشاره کرد. این بنا از جمله میدان‌هایی است که به شکل مستطیل بنا شده و مجموعه‌ای ارزنده را ایجاد نموده است. اگر بخواهیم به یک تعریف درست و دقیق از میدان اشاره کنیم، قطعا می‌توان اصول طراحی این میدان را به عنوان بهترین و ایده‌آل‌ترین طراحی‌ها، مد نظر قرار داد. در این میدان شاهد به کار بردن عناصر شاخص شهری، اصل تردد و غیره خواهیم بود که به نوبه‌ی خود بسی ارزشمند هستند. این میدان به نحوی طراحی و اجرا شده است که در بخش‌های شمالی، جنوبی و غربی آن می‌توان مشاهده وجود بازار و در بخش جنوبی آن می‌توان شاهد حمام گنجعلی خان بود. وجود مغازه‌های مختلف در این میدان آن را به یک مجموعه بی نظیر مبدل نموده است. توجه داشته باشید که در هر کدام از این عناصر تشکیل دهنده‌ی مجموعه، شاهد به کار بردن معماری‌های خارق العاده و ارزشمندی خواهیم بود. برای نمونه در سردر مدرسه گنجعلی خان می‌توان شاهد کتیبه‌ای منحصر به فرد و خیره کننده بود.

محل قرارگیری میدان معروف کرمان

محل قرارگیری میدان معروف کرمان

موقعیت جغرافیایی میدان:

آیا می‌دانید میدان معروف کرمان در کجا واقع شده است؟ برای اینکه بتوانید از این میدان جذاب و منحصر بفرد دیدن کنید، باید به خیابان شریعتی در شهر کرمان مراجعه نمایید. این میدان در شریعتی ۱۶ و بازار مسگرها واقع شده است. موقع جغرافیایی ایده‌آل این میدان سبب شده است که بسیاری از بازدید کنندگان به راحتی از این مجموعه‌ی بی‌نظیر و چشم نواز، دیدن کنند. این مکان در نزدیکی بسیاری از مکان‌های مهم و با ارزش از جمله:

  • کاروانسرای گنجعلی خان
  • ضرابخانه گنجعلی خان
  • بازار کرمان
  • بازار مسگرها

و بسیاری از موارد دیگر واقع شده است. میدان گنجعلی خان در یک مکان بسیار ایده‌آل واقع شده که گردشگران به راحتی می‌توانند به آن دست یابند. برای رسیدن به این میدان و بازدید از مجموعه‌های شگفت انگیز آن، نیازی به طی کردن مسیرهای پر پیچ و خم نخواهید بود. این میدان همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۲۱ شب پذیرای تمامی بازدیدکنندگان خواهد بود. لازم به ذکر است که با مراجعه به این منطقه، می‌توانید از جاهای دیدنی بسیار زیادی نیز بازدید کنید. با ورود به این مجموعه علاوه بر بازدید از مکان‌های تاریخی، می‌توانید خریدی هوشمندانه را نیز تجربه کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدری IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    سلام وهزاران درود خدمت شما عزیزان از لطف شما و اطلاعات مفید تون بسیااااااااار سپاسگزارم بسیار عالی بود کاش بیشتر از این مکان های مقدس وتاریخی نام برده شود من عاشق این مکان ها هستم .... .سپاس فراوان
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید