۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
کد خبر: 55429476

بازدید از خانه‌های تاریخی لذت بخش است چرا که آدمی در فضایی خاص خود را می‌بیند، با ما همراه باشید تا بدانیم خانه پروین اعتصامی کجاست.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانواده پروین، تا ۶ سالگی پروین در این خانه زندگی می‌کردند و بعد از آن به تهران مهاجرت کردند. امروزه سازمان میراث فرهنگی پس از مرمت بنا، آن را تبدیل به «بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان» کرده است. قدمت این خانه مربوط به دوران پهلوی اول است، البته ناگفته نماند که این خانه قبلاً از دو بخش تشکیل شده بود که یکی از آن‌ها مربوط به دوران قاجار می‌شد که متأسفانه از بین رفته است. موقعیت بنا شمالی است و ابتدا هنگام ورود، وارد حیاط زیبایی می‌شوید که در وسط، یک حوض کوچک و چهار باغچه اطراف آن دارد.

درباره پروین اعتصامی و خانه او

"روزی گذشت پادشهی از گذرگهی ... فریاد شوق بر سر هر کوی بام خاست..."

شعری که متعلق به اختر چرخ ادب، بانو پروین اعتصامی است. بیایید کمی از تصویر تندیس‌هایی که از این بانوی شاعر می‌بینیم، فراتر رفته و سری به خانه کودکی وی بزنیم. پروین اعتصامی از شاعران نامی ایران و اهل تبریز است که در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ شمسی در خانه‌ای در محله‌ ششگلان به دنیا آمد.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

نام اصلی او «رخشنده» بود و پدرش، «یوسف اعتصام‌الملک» که نویسنده، ناشر و مترجم و از خانواده‌های اصیل تبریزی بود، در سن ۷ سالگی پروین، زمانی که او شعر زیبایی سرود، تخلص «پروین» را برای دخترش برگزید. در ۲۵ سالگی با پسر عمویش به نام فضل الله اعتصامی ازدواج کرد. منتها از آن جایی که روحیه حساس و منعطف پروین با روحیه نظامی و خشک پسرعمویش نمی‌خورد، یک سال بعد از همسرش جدا شد.

اگر بیماری حصبه امان می‌داد، شاید بیش از ۳۵ سال عمر می‌کرد اما متاسفانه، جامعه ادبی ایران، در فروردین ۱۳۲۰، پروین ایران را به علت بیماری حصبه از دست داد. اگر از خوانندگان اشعار پروین هستید، شاید برایتان جذاب باشد که بدانید بانویی که تبدیل به بزرگترین شاعر ایران شده است، در چه خانه‌ای زندگی می‌کرده و از کدام فضا الهام گرفته است.

امکان ندارد اهل تبریز باشید و تابلوی خانه پروین اعتصامی به چشم‌تان نخورده باشد. خانه‌ای که پروین، کودکی‌اش را در آن گذراند، در محله ششگلان تبریز قرار دارد. برای بازدید از این خانه تاریخی که روزگاران دور و درازی را به خود دیده، به خیابان عباسی بیایید.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

مسجد میرآقا را می‌بینید. نبش مسجد، کوچه ساوجبلاغی قرار گرفته است و پس از آن دیوارهای بیرون خانه که نقش بانوی شاعر را به خود دارد، شما را به سمت پلاک ۶ راهنمایی می‌کند. دو ورودی به داخل ساختمان وجود دارد و نمای آن آجری است. ورودی زیرزمین نیز از حیاط و در آن، زیر پله‌های ورودی ساختمان است. این خانه که به نام مشهورترین شاعر زن ایرانی مزین شده است، در ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ به شماره‌ ۱۸۶۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محل قرارگیری خانه پروین اعتصامی

رخشنده اعتصامی معروف به «پروین اعتصامی»، مشهورترین شاعر زن ایران است که در اسفند ۱۲۸۵ در خانه‌ای در محله ششگلان تبریز چشم به جهان گشود. امروزه خانه زادگاه وی به یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده است.

خانه پروین اعتصامی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی است و در تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶ قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از چایکنار به کوچه پروین اعتصامی وارد شوید. همچنان ایستگاه اتوبوس اول عباسی در ششگلان در فاصله کمی از خانه واقع شده است.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

پروین اعتصامی تا سن هفت سالگی در این خانه زندگی کرده است. در حال حاضر این بنا در دست سازمان ارشاد اسلامی است؛ اما بازدید برای عموم آزاد است. شاید زمان آن رسیده که به جای تنها تصویری که از پروین در کتاب‌های فارسی دبستان و تندیسی که در برج میلاد تهران در ذهنمان داریم، دل به دریا زده و به پروین بانوی ایران، نزدیک‎‌تر شویم و از خانه‌ای که او دوران کودکی‌اش را در آن گذرانده است، دیدن کنیم. خانه پروین، میزبان شما گردشگران عزیز در ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر است.

خانه پدری پروین اعتصامی در تبریز است که مساحت آن به چیزی حدود هزار و ۳۰۰ مترمربع می‌رسد. مساحت حیاط این خانه به‌تنهایی ۹۲۰ متر است، مگر می‌شود در چنین خانه‌ای زندگی کرد و شاعر نشد. این خانه دل‌باز، دوطبقه و یک زیرزمین دارد و یک هشتی ورودی آن به ساختمان است. در داخل ساختمان دو اتاق و یک سالن با دو ورودی شرقی و غربی وجود دارد که زاویه دید خوبی به حیاط دارد.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

دو بهارخواب و سه اتاق که یکی از آن‌ها به آب‌انبار قدیمی راه دارد و یک تنور پخت نان که طی مرمت از زیرخاک بیرون آمده است، دیگر اجزای تشکیل‌دهنده ساختمان است. در زیرزمین خانه یک حوض‌خانه با سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره‌ای وجود دارد.

برای تهیه بلیط این خانه، اگر در زمان برپایی نمایشگاه باشد، مبلغ ناچیزی می‌پردازید و در عوض در صورتی که خوش شانس باشید، در زمان بازدیدتان، علاوه بر بازدید از حیاط خانه، می‌توانید از داخل خانه نیز دیدن کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید