مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: با توجه به همزمانی جشنواره کوچ عشایر و مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از سفرای کشورهای عضو اکو برای حضور در این جشنواره دعوت شده است.

سفرای کشورهای اکو برای بازدید از جشنواره کوچ عشایر اردبیل دعوت شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حسن محمدی ادیب روز یکشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره کوچ عشایر در شهرستان بیله‌سوار اظهار کرد:طی سالهای اخیر ۹ دوره جشنواره کوچ عشایر در استان برگزار شده است و امسال برای اولین بار شاهد برگزاری بین المللی این رویداد در استان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: با توجه به همزمانی این جشنواره با مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ سفرای حاضر در این مراسم برای بازدید از جشنواره کوچ عشایر دعوت شده‌اند تا از زیبایی‌های زندگی عشایری بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به برگزاری جشنواره کوچ عشایر از ۶ تا هشتم اردیبهشت ماه امسال در جعفرآباد مغان اظهار کرد: این جشنواره ظرفیتی برای نمایش توانمندی‌های عشایر این خطه است و اداره کل میراث‌ فرهنگی استان تلاش می‌کند با همکاری سایر ادارات این جشنواره را به بهترین شکل برگزار کند.

محمدی ادیب ادامه داد: زندگی عشایری جاذبه‌های منحصر به فردی برای گردشگران دارد و این قابلیت در شمال استان پررنگ‌تر است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در معرفی این بخش از گردشگری به ویژه در سطح بین‌المللی موثر باشد و هماهنگی‌های اولیه برای حضور عشایر سایر نقاط کشور هم ر این جشنواره صورت گرفته است.

فرماندار بیله‌سوار نیز در این جلسه با قدردانی از اهتمام اداره کل میراث‌ فرهنگی استان در برگزاری این جشنواره گفت: انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره کمک کنند.

سفرای کشورهای اکو برای بازدید از جشنواره کوچ عشایر اردبیل دعوت شدند

صاحبعلی اصغری افزود: تجربه موفق برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته نشان داده است که قابلیت اجرای آن به صورت بین‌المللی وجود دارد.

وی برپایی چادرهای آلاچیق طوایف عشایری ، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم عشایر ، برگزاری مسابقات ورزشی بومی و محلی، تیراندازی با کمان و اسب سواری، معرفی شتردوکوهانه مغان و قوچ مغانه ، معرفی صنایع دستی ، برپایی موسیقی سنتی ، برپایی کوچ نمادین عشایر ، مراسم عروس بران ، معرفی مفاخر و چهره‌های شاخص جامعه عشایری ، معرفی دستاوردها و محصولات تولیدی و جامعه عشایری در قالب نمایشگاه را از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این جشنواره ذکر کرد.

فرماندار بیله سوار همچنین از تلاش برای حل مشکلات عشایر مغان خبر داد و با اشاره به آبرسانی به 234 روستا و قشلاق این منطقه توسط شرکت اب و فضالاب و بسیج سازندگی اظهار کرد: عملیات احداث شبکه انتقال آبرسانی به ۱۴۶ روستا و قشلاق اردیبهشت ماه امسال تکمیل خواهد شد.

اصغری عملکرد ۲ ساله دولت سیزدهم در این شهرستان را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ ، ۲۴۰ میلیارد ریال و در سال گذشته ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل تملک دارایی به این شهرستان تخصیص یافت و مجموع پروژه‌های اجرایی و در دست اجرا در این شهرستان در ۲ سال اخیر بیش از هشت هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا در نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان شهر اردبیل برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب شد.جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر و همایش آب‌های درمانی و گردشگری سلامت در تقویم سالانه سازمان اکو قرار گرفت.

عشایر استان اردبیل با ۱۵ هزار و ۱۹۲ خانوار و با جمعیت ۸۰ هزار نفری اغلب در منطقه شمال این استان و در منطقه مغان سکونت دارند.

زندگی کوچرو عشایر منطقه مغان که به "شاهسون" معروف هستند، به رغم تحول سبک زندگی در دوران معاصر، کمابیش به شکل سابق و سنتی ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید