استان خوزستان دارای آثار تاریخی بسیار ارزشمندی است. در این مقاله به بررسی پاسخ سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است، می پردازیم.

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است؟

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به دنبال پاسخ سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است؟ می پردازیم. جهت آشنایی با یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان خوزستان در ادامه همراه ما باشید.

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است؟

در این بخش به دنبال پاسخ سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است هستیم. چغازنبیل یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان خوزستان است. همچنین چغازنبیل اولین اثر تاریخی کشور ایران می باشد که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. به همین علت سالانه توریست های بسیاری از سراسر جهان جهت بازدید از اثر تاریخی چغازنبیل به استان خوزستان سفر می کنند. محوطه چغازنبیل از قدمت بسیاری برخوردار است و جزو قدیمی ترین شهر های به جای مانده از دوران حکومت پادشاهان ایلامی می باشد. این شهر تاریخی حدود صد هکتار وسعت دارد. چغازنبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است و جزو آثار تاریخی ارزشمند ایران به حساب می آید. بنابراین نام آن را در فهرست آثار ملی ایران می توانید مشاهده کنید.

یکی از مهم ترین آثار تاریخی این شهر به جای مانده از دوران ایلامی ها، معبد چغازنبیل می باشد. این شهر حدود دو هزار سال پیش از میلاد به فرمان یکی از پادشاهان ایلامی ساخته شده است. سر انجام این شهر به فرمان یکی از پادشاهان آشوری ها به نام آشور بانی پال در جنگ با آخرین پادشاه ایلامی ها ویران شد. در این شهر تاریخی، کتیبه های بسیاری وجود دارد. در ادامه متن یکی از مهم ترین کتیبه های این منطقه را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

( من زیگورات شهر شوش را که از آجر هایی با سنگ لاجورد ساخته شده بود، شکستم. معبد های حکومت ایلامی ها را از بین بردم. از شهر شوش تنها ویرانه ای باقی گذاشتم. صدای شادی و فریاد انسانی توسط من در آن جا از بین رفت. )

علت نام گذاری معبد چغازنبیل

بعد از معرفی اینکه یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است به بررسی نحوه نامگذاری آن می پردازیم. شکل ظاهری چغازنبیل زمانی که کاوشگران و باستان شناسان به بررسی آن پرداختند، یک تپه بزرگ و مانند سبد برگشته ای بود. به همین علت این مکان در بین مردمان محلی با عنوان چغازنبیل معروف شد. چغازنبیل واژه ای لری و از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن یعنی کلمه چغا به معنی تپه و بخش دوم آن یعنی زنبیل به معنی سبر می باشد. کاوشگران با بررسی کتیبه های موجود در این مکان پی به نام اصلی آن برده اند. نام اصلی این شهر آل اونتاش و به زبان ایلامی است. همچنین در این کتیبه ها از سازنده این شهر نام برده شده است. اونتاش ناپیریشا یکی از قدرتمند ترین پادشاهان ایلامی می باشد. دستور ساخت چغازنبیل توسط این شخص صادر شده است. آل اونتاش که نام اصلی این شهر می باشد به معنی قلعه و یا شهر اونتاش است.

اطلاعات بیشتر در خصوص سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است

در ابتدای مقاله به سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است پاسخ داده شد. در این بخش به بررسی داستان این اثر تاریخی ارزشمند می پردازیم. پادشاهان ایلامی قبل از مادها بر ایران حکمرانی می کردند. همان طور که گفته شد شهر چغازنبیل به دستور یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایلامی به نام اونتاش گال ساخته شده است. این شهر را در نزدیکی رودخانه دز که یکی از جاذبه های گردشگری شهر شوش محسوب می شود، ساخته اند. معابد متعددی در این شهر ساخته شد. این معابد برای پرستش دو خدای بزرگ حکومت ایلامی ها اختصاص داده شد.

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است

معماری شهر چغازنبیل

در ابتدای مقاله در خصوص سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است، اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در این بخش به بررسی معماری و ساختار این اثر تاریخی مهم می پردازیم. این شهر دارای سه حصار می باشد که در بین حصار ها می توانید کاخ ها، معابد و بناهای مختلفی را مشاهده کنید. همچنین شهر چغازنبیل از هفت دروازه تشکیل شده است. در ادامه به بررسی کامل محله های این شهر می پردازیم.

محله شاهی: محله شاهی یکی از محله های شهر چغازنبیل است. این محله در بین حصار میانی و حصار بیرونی واقع شده است. در این محله بناهای مختلفی را می توانید مشاهده کنید. کاخ شماره دو، کاخ شماره سه، معبد خشتی نوسکو، آرامگاه و واحد های مسکونی از بناهای ساخته شده در محله شاهی هستند.

محله تمنوس: در فاصله حصار میانی تا حصار درونی می توانید به مشاهده محله تمونس بپردازید. در این محله معابد متعددی ساخته شده است. در این معابد به پرستش خدایان ایلامی، الهه ها و خدایان دیگر فرهنگ ها می پرداختند. محوطه مقدس نام دیگر این محله می باشد. این شهر به علت داشتن معابد فراوان با عنوان محوطه مقدس در بین مردم شناخته می شود. در محله مقدس، ده معبد کشف شده است. در این معابد کتیبه های بسیاری را پیدا کرده اند. بر روی این کتیبه ها، نام خدایانی که معابد را به آنها اهدا کرده اند، هک شده است.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص پاسخ سوال یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است، به دست آورده باشید.

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است

یکی از آثار مهم تمدن ایلام که شهرت جهانی دارد کدام است

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید