در این مطلب به آموزش طرز تهیه غذاهای مخصوص سیزده بدر همانند کباب کوبیده، جوجه کباب، الویه، کاهو سکنجبین و ... پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نحوه درست کردن غذاهای سیزده بدر | از کوبیده و جوجه تا آش رشته و کاهو سکنجبین

به گزارش سلام نو، یشتر غذاهای مخصوص سیزده بدر غذاهایی مثل کباب و جوجه کباب یا غذاهایی سنتی بر پایه گیاهان است. آش رشته و کاهو سکنجبین نیز برای عصرانه سیزده بدر استفاده می‌شود. همچنین پلو گوشت و شوید پلو باقالی از اغلب غذای مخصوص سیزده بدر محسوب می‌شود.اگر به دنبال غذاهای مخصوص سیزده بدر هستید، این مطلب را از دست ندهید.

غذا مخصوص ناهار سیزده بدر

کباب کوبیده برای ناهار سیزده بدر

مواد لازم جهت تهیه کباب کوبیده:

گوشت چرخ کرده: یک کیلوگرم گوشت گوسفندی و یا ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفندی (به نسبت ۵۰%)

پیاز: ۳۰۰ گرم یا یک عدد پیاز بزرگ برای هر کیلو گوشت

زعفران ساییده شده: یک قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل؛ به مقدار کافی

مراحل تهیه کباب کوبیده:

ابتدا کاسه بزرگی آماده کرده و پیازها را پس از پوست کندن و شستن با رنده ریز در آن رنده کنید. مقدار پیاز نباید زیاد باشد چرا که گوشت را آبدار کرده و موجب ریختن آن به هنگام پخت می شود و دیگر اینکه کباب را شیرین و بد مزه می کند.

حتما پیاز رنده شده را با دست بچلانید و آب اضافی آن را خالی کنید. گوشت چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل به پیاز رنده شده اضافه کنید. افزودن فلفل تنها برای گرفتن بوی بد گوشت است و نباید موجب تند شدن غذای شما شود.

زعفران ساییده شده را نیز در کمی آبجوش حل کرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌ تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه کباب حالت چسبنده پیدا کند. همانطور که گفته شد این چسبندگی راز موفقیت شما در پخت این کباب است.

بنابراین گوشت را آنقدر ورز دهید که بتوانید با یک حرکت همه آن را از داخل ظرف بلند کنید و گوشت جدا نشده و نریزد. سپس مخلوط گوشتی را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال و یا بیرون از آن قرار دهید تا اصطلاحا عمل آید.

حالا در این مرحله کباب ها را به سیخ بکشید. اکنون آتش را بر پا کرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. دقت کنید که اگر آتش را توسط ذغال و هیزم دایر کرده اید باید صبر کنید تا شعله آن فروکش کرده و تنها ذغال گداخته در منقل شما وجود داشته باشد.

این برای این است که در صورتی که از مواد اشتعال زایی همچون نفت استفاده کرده باشید، بوی آن از بین رفته و غذای شما بد بو نشود و یا اینکه دوده هیزم و یا ذغال شما به طور کامل سوخته باشد و بر روی غذای شما ننشیند.

سپس سیخ های کباب را روی آتش بچینید. فقط به خاطر داشته باشید که ابتدا باید سیخ ها را مرتب و با دقت به دفعات بچرخانید تا گوشت خودش را بگیرد؛ وگرنه به دلیل خام بودن یک طرف کباب و سفت شده طرف دیگر کباب متلاشی شده و بر روی آتش می ریزد. وقتی گوشت کمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست.

با وجود اینکه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن کباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یکی دو تخم‌مرغ به مایه کباب اضافه کنید.

سیزده بدر

جوجه کباب زعفرانی غذای مخصوص سیزده بدر

مواد لازم جهت تهیه جوجه کباب زعفرانی:

مرغ ۱ عدد

پیاز ۲ عدد

آب لیمو ۱ لیوان

زعفران به میزان لازم

نمک به میزان لازم

طرز تهیه جوجه کباب:

تکه های مرغ را از شب قبل در پیاز رنده شده و آبلیمو و زعفران قرار دهید. موقع به سیخ کشیدن گوشت سعی کنید که تکه های سینه را که پخت کمتری لازم دارد با هم و تکه های ران را جدا و با هم به سیخ بکشید و با حرارت کم مرغ را کباب کنید.

سیزده بدر

آش رشته برای سیزده بدر

مواد لازم جهت تهیه آش رشته:

رشته مخصوص آش ۴۰۰ گرم

سبزی آش (تره، جعفری، اسفناج، شوید و گشنیز ۱ کیلو)

نخود، لوبیا و عدس مجموﻋﺄ به مقدار مساوی ۴۵۰ گرم

نعناع خشک ۴ قاشق یا نعناع تازه ۲۰۰ گرم

پیاز متوسط ۴ عدد

کشک ساییده غلیظ ۲ لیوان

آرد ۲ قاشق

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه آش رشته:

حبوبات را از قبل خیس می کنیم. سپس آنها را با پیاز سرخ کرده (که ممکن است کمی زردچوبه به آن زده باشیم) می گذاریم کاملا بپزد. بعد سبزی را تمیز و خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها هم بپزند.

سپس دو قاشق سوپ خوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم و داخل آش می ریزیم و مرتب هم می زنیم. رشته را در آش می ریزیم و می گذاریم آهسته بپزد، ولی رشته نباید خرد شود.

نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه می کنیم. سعی کنید نمک را با احتیاط در آش بریزید، چون کشک اصولاً شور است. بعد آش را از روی شعله بر می داریم و با کشک مخلوط می کنیم.

سپس در سوپخوری می ریزیم و روی آن را با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ (و در صورت دلخواه سیر داغ) تزیین می کنیم و به عنوان غذای سیزده بدر میل میکنیم.

سیزده بدر

غذا مخصوص سیزده بدر: ساندویچ الویه

مواد لازم جهت تهیه الویه:

سینه مرغ متوسط یک عدد

سیب زمینی ۷۵۰ گرم

خیار شور ۲۰۰ گرم

نخود سبز یک قوطی

تخم مرغ آب پزشده سفت ۴ عدد

هویج آب پز ۲ عدد

پیاز متوسط ۱ عدد

خامه نصف فنجان

سس مایونز ۲ فنجان

سرکه یا آبلیمو ۴ قاشق سوپخوری

روغن زیتون ۲ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل به مقدار دلخواه

طرز تهیه الویه:

سینه مرغ را با پیاز، هویج، ۲ قاشق آبلیمو، کمی نمک و یک لیوان آب می گذاریم که پخته شود و آب آن کاملاً کشیده شود. سیب زمینی را بعد از آب پزشدن پوست گرفته، خیلی ریز خرد می کنیم. استخوان های مرغ را جدا کرده و گوشت آن را خرد می کنیم.

بعد هویج و خیار شور را خرد و با کلیه مواد خرد شده مخلوط کرده و در ظرف بزرگی می ریزیم. تخم مرغ را بعد از خرد کردن با بقیه آبلیمو، روغن زیتون، خامه، نصف مقدار سس مایونز، کمی نمک و فلفل خوب مخلوط می کنیم.

سپس در یک ظرف مناسب مواد سالاد الویه را ریخته و آن را به شکل دلخواه درست می کنیم. بقیه سس مایونز را با کاردک بر سطح سالاد می کشیم و با خیارشور، گوجه فرنگی گل شده، جعفری، تعدادی زیتون و نخود فرنگی روی آن را تزئین می کنیم.

سیزده بدر

کاهو سکنجبین مخصوص سیزده بدر

مواد لازم جهت تهیه سکنجبین:

شکر ۳ کیلو

نعناع ۲ کیلو

سرکه ۰٫۵ تا ۱ پیمانه

گلاب کمی

طرز تهیه سکنجبین:

شکر را با آب به اندازه کافی می‌جوشانیم و صاف می‌کنیم. نعناع را پاک کرده و می‌شوییم. نعناع را ۳ تا ۴ دسته می‌کنیم و با نخ یا چوب می‌بندیم. سپس داخل شکر آب ریخته آنقدر بجوشانید تا به قوام آید.

سرکه و گلاب را اضافه کرده بگذارید کمی بجوشد. هر گاه با کفگیر مایع را برداشته ریختیم مایع در لبه کفگیر نیم دایره جمع شود و وسطش شکاف بخورد، سکنجبین آماده است. حالا می توانید آن را همراه با کاهو نوش جان کنید.

سیزده بدر

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید