چغازنبیل مهم ترین جاذبه گردشگری ایران محسوب میشود. در این مقاله به توضیح درباره ی اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است، میپردازیم.

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به بررسی اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است می پردازیم. قبل از بررسی این موضوع، اطلاعات کاملی در خصوص اثر چغازنبیل در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

بررسی اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

در این بخش به بررسی اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است، می پردازیم. چغازنبیل اولین اثر تاریخی ایران می باشد که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این اثر تاریخی به دوره ایلامی ها تعلق دارد. یکی از شهر های دوره ایلامی ها، محوطه چغازنبیل است که مساحت آن به بیش از صد هکتار می رسد. از مهم ترین اثر هایی که در شهر شوش وجود دارد و متعلق به دوره ایلامی ها می باشد، معبد چغازنبیل است. شوش یکی از شهرستان های استان خوزستان می باشد و این معبد مهم ترین اثر تاریخی این استان محسوب می شود. به این معبد، زیگورات چغازنبیل نیز می گویند.

این معبد به دست یکی از پادشاهان ایلامی ساخته شده است. ۴۶۰ سال پیش از میلاد این معبد به دستور یکی از پادشاهان آشوری به نام آشور بانی بالی در جنگ با آخرین پادشاه ایلامی ها ویران شد. در یکی از کتیبه های قدیمی در خصوص ویران شدن معبد چغازنبیل متنی وجود دارد که در ادامه در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

من با آجرهایی از جنس سنگ لاجورد لعاب شده، زیگورات شوش را شکستم. معبد ایلامی ها را از بین بردم و با خاک یکسان کردم. از شوش چیزی جز ویرانگی باقی نگذاشتم. چغازنبیل از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. به همین علت نام این اثر تاریخی و ارزشمند در سال ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. اولین اثر تاریخی از ایران که در لیست میراث جهانی به ثبت رسیده است، معبد چغازنبیل می باشد.

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است و نحوه نامگذاری آن

قبل از اینکه بررسی های بسیاری بر روی معبد چغازنبیل انجام شود و همچنین قبل از اینکه محققان به دنبال پاسخ سوال چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است باشند، این اثر تاریخی شبیه به یک سبد برگشته و یک تپه بزرگ بود. به همین علت این اثر تاریخی با نام چغازنبیل شناخته شد. چغازنبیل یک نام لری می باشد که شامل دو بخش است. بخش اول کلمه چغازنبیل در زبان لری به معنی تپه می باشد. همچنین زنبیل که بخش دوم آن است به معنی سبد می باشد. در این مکان سنگ نوشته و کتیبه های بسیاری وجود دارد که محققان به انجام تحقیقاتی بر روی آنها پرداخته اند. با بررسی این کتیبه ها و سنگ نوشته ها، پی به نام اصلی این مکان برده اند. نام اصلی این معبد، آل- اونتاش است که این نام به زبان ایلامی می باشد.

در این کتیبه ها نام شخصی که به دستور او این شهر ساخته شده، وجود دارد. اونتاش ناپیریشا یکی از پادشاهان دوره ایلامی می باشد که دستور ساخت این شهر بزرگ و با شکوه توسط این شخص صادر شده است. به همین علت به این اثر تاریخی و ارزشمند ال اونتاش می گفتند.

داستان معبد چغازنبیل

در پاسخ به سوال چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است گفته شد که این اثر به دوره ی ایلامی ها تعلق دارد. ماد ها اولین حکومتی بودند که در ایران حکمرانی می کردند. بعد از ماد ها، سلسله ایلامی ها به قدرت رسیدند. معروف ترین پادشاه این امپراطوری، اونتاش گال می باشد. ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد این پادشاه دستور ساخت شهری سلطنتی و مذهبی را صادر کرد. این شهر در نزدیکی رودخانه دز و شهر باستانی شوش ساخته شد. دستور ساخت این شهر توسط اونتاش که پادشاه ایلامی بود صادر شد و نام این شهر را دور اونتاش نهادند. ناپیریشا و شوشینک نام دو خدای بزرگ حکومت ایلام می باشند. این شهر و معابد آن برای پرستش این دو خدای بزرگ ساخته شد.

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

معماری معبد چغازنبیل

بعد از بررسی اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است، به بررسی معماری معبد آن می پردازیم. مهم ترین و بلند ترین بنایی که در شهر اونتاش گال ساخته شده، معبد چغازنبیل می باشد. معماری این بنا به شکل چهار گوش است. همچنین این بنا در پنج طبقه ساخته شده است. معماری این بنا به صورت هرم می باشد و از بالا به پایین کوچک تر می شود. ارتفاع این معبد در زمانی که ساخته شد، ۵۲ متر بود. با گذشت زمان و آسیب هایی که به این بنا وارد و سبب تخریب بخش از آن شد. امروزه ارتفاع معبد چغازنبیل ۲۵ متر است و از پنج طبقه آن تنها دو و نیم طبقه آن باقی مانده است.

کتیبه ها و سنگ نوشته های معبد چغازنبیل

همان طور که اول مقاله گفته شد، در این مکان کتیبه ها و سنگ نوشته های بسیاری وجود دارد. محققان با بررسی این کتیبه ها و سنگ نوشته ها اطلاعات مهمی در خصوص شهر اونتاش گال و معبد چغازنبیل به دست آورده اند. این کتیبه ها و سنگ نوشته ها به خط و زبان ایلامی نوشته شده اند. در این کتیبه ها نام افرادی که معبد چغازنبیل را ساخته اند و همچنین نام مصالح به کار رفته برای ساخت شهر اونتاش گال ثبت شده است.

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص اینکه چغازنبیل مهمترین اثر به جا مانده از کدام تمدن است به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید