۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۱
کد خبر: 55426668

در این مطلب به معرفی املش بهشت گیلان و شرح شماری از جاذبه های گردشگری این بهشت سرسبز می پردازیم.

املش بهشت گیلان

سلام نو-سرویس گردشگری: شهرستان املش بهشت گیلان لقب گرفته است و زیباترین جاذبه های گردشگری شمال کشور در آغوش سبز این منطقه آرام گرفته اند. املش در شرق استان گیلان و در حد فاصل سیاهکل و رودسر قرار گرفته است و از سمت شمال نیز به دو شهر توریستی لنگرود و لاهیجان منتهی می شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی شماری از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی املش بپردازیم. با ما همراه باشید.

هلودشت

منطقه جنگلی و ییلاقی هلودشت یکی از اصلی ترین دلایلی است که به املش بهشت گیلان می گویند. هلودشت که در فاصله سی کیلومتری جنوب غرب املش قرار گرفته است منطقه ای است ناب و بکر و عاری از هرگونه ساخت و ساز انسانی. در این منطقه به جای انسان ها این درختان هستند که حکومت می کنند. علاوه بر جنگل های سبز هلودشت کوه های مرتفع این منطقه نیز طرفداران ویژه ای دارند. علت محبوبیت این کوه ها منظره و چشم انداز تماشایی جنگل های املش است که از فراز قله این کوه ها می توان تماشا کرد. کوه های هلودشت نه تنها به منطقه املش بلکه به مناطق دورتری همچون رودسر و لنگرود و حتی لاهیجان نیز مشرف هستند و نمای کلی شرق گیلان را در کمال شکوه آن می توان از فراز قله ها دید.

منطقه ییلاقی خصیل دشت

منطقه ییلاقی خصیل دشت نیز دیگر قطب گردشگری املش است. این منطقه با قرارگیری در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا خوش آب و هوا ترین و خنک ترین منطقه املش در فصل تابستان به شمار می رود. علاوه بر جنگل های سبز خصیل دشت دیگر عامل محبوبیت این منطقه پدیده اقیانوس ابر است که در بسیاری از روزهای سال در خصیل دشت رخ می دهد. اقیانوس ابر شرایطی است که در طی آن ابرها به جای اینکه بالای سر انسان باشند در زیر پای او قرار دارند. به این ترتیب قدم زدن در دل سبزی جنگل های خصیل دشت در عین حال قدم زدن در دل سپیدی ابرها نیز خواهد بود.

منطقه ییلاقی خصیل دشت

منطقه ییلاقی خصیل دشت

روستای تابستان نشین

روستای تابستان نشین دیگر منطقه دیدنی املش است که در کوهپایه های جنوب این شهر واقع شده است. این روستا دو جاذبه گردشگری زیبا یعنی آبشار فصلی خرم دره و رودخانه شلمان رود را در درون خود جای داده است و دور تا دور آن نیز با جنگل های انبوه پوشیده شده است. روستای تابستان نشین در فاصله هفت کیلومتری با مرکز شهر املش و در ارتفاع چهارصد متری از سطح دریا قرار گرفته است. همانطور که از نام این روستا نیز مشخص است می بایست آن را منطقه ای ییلاقی به شمار آورد که مناسب سکونت در فصل تابستان است.

تالاب زربیجار

این جاذبه گردشگری در حد فاصل کمربندی املش و جاده استخر قرار گرفته است. تالاب زربیجار نه تنها یک جاذبه طبیعی بلکه یک عنصر مهم در کشاورزی منطقه نیز به شمار می رود. زیرا از آب آن جهت مصارف شالیکاری و آبیاری مزارع برنج استفاده می شود. آب این تالاب از دو رودخانه هردوآب و پل رود تامین می شود و گنجایش آن حدود بیست و پنج هزار متر مکعب می باشد. در محدوده تالاب زربیجار ترکیب رنگ بسیار متنوع و زیبایی به چشم می خورد. این ویژگی زربیجار را به یکی از مناطق ایده آل جهت عکس برداری از طبیعت تبدیل نموده است. در محدوده این تالاب همچنین گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر نیز به چشم می خورند. پرواز دسته جمعی این پرندگان بر فراز تالاب زربیجار کیفیت و منظره ای تماشایی را به این تالاب می بخشد.

تالاب زربیجار

تالاب زربیجار

آبشار سیاه تاش

این آبشار نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری محبوب منطقه جنگلی املش است. این آبشار در ارتفاعات رانکوه واقع شده است و فاصله آن با شهر املش حدود بیست کیلومتر می باشد. شاید جذاب تر از خود این آبشار مسیر جنگلی دسترسی به آن است. برای رسیدن به آبشار سیاه تاش می بایست در حدود دو کیلومتر در دل یک جنگل انبوه پیاده روی کنید. سرانجام شمایل زیبای آبشار پنجاه متری سیاه تاش در برابر دیدگان شما قرار خواهد گرفت. در دل بهشتی احاطه شده با جنگل و کوه و مزین به صدای دلنشین آبشار و آواز پرندگان.

میل امام املش

همانطور که از عنوان املش بهشت گیلان بر می آید قاعدتا اکثر جاذبه های این منطقه را جاذبه های طبیعی تشکیل می دهند. اما شهرستان املش تهی از دیدنی های تاریخی نیز نیست. میل امام مشهورترین نام در میان این دیدنی های تاریخی است. میل امام املش قدیمی ترین بنای یافته شده در این منطقه است و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. این بنا که گمان می رود یا یک آتشکده یا یک برج دیدبانی بوده است در دهستان سمام املش قرار دارد. این برج در ارتفاعات کوه سلمان سرا واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود دو هزار متر می باشد. بقایایی که از این برج باستانی باقی مانده است از ارتفاعی حدود هفت متر برخوردار است و علیرغم تخریب بخش های عمده ای از آن هنوز هم از شکوه چشمگیری برخوردار است. در ساخت برج میل امام از مصالحی همچون ساروج، گچ، آجر و سنگ استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید