۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 55426666

در این مطلب به شرح و بررسی سوغات سیاهکل و همچنین معرفی شماری از جاذبه های گردشگری این منطقه می پردازیم.

سوغات سیاهکل

سلام نو-سرویس گردشگری: سیاهکل یا سی کل نام شهرستانی در مجاورت رودبار و لاهیجان است که در منطقه ای جنگلی کوهستانی واقع شده است. شهر معروف و توریستی دیلمان نیز در درون همین شهرستان واقع شده است. از دیگر مناطق معروف این شهرستان می توان به روستای داماش و منطقه دشتویل اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم به شرح سوغات سیاهکل و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان زیبا بپردازیم. با ما همراه باشید.

سوغات سیاهکل چیست؟

به طور کلی سوغات سیاهکل در دو دسته محصولات کشاورزی - خوراکی و صنایع دستی قرار می گیرد. از جمله محصولات کشاورزی و خوراکی مرغوب سیاهکل می توان به برنج، چای، گردو، فندق، میوه های جنگلی، ترشی و مربا، نان های محلی و... اشاره کرد. اما مهمترین سوغات سیاهکل در این زمینه عسل معروف آن می باشد. از آنجا که زنبورهای منطقه سیاهکل از گیاهان دارویی دشت های این منطقه تغذیه می کنند لذا عسل سیاهکل از خواص دارویی و درمانی بسیاری برخوردار می باشد. به این عسل که اصلی ترین سوغات سیاهکل است عسل هشتاد گیاه می گویند. در خصوص صنایع دستی سیاهکل نیز می توان به مواردی همچون محصولات نمدی، محصولات پشمی، محصولات ابریشمی و علی الخصوص ظروف سفالی اشاره نمود.

دیلمان

دیلمان

عسل هشتاد گیاه سیاهکل

دو منطقه دیلمان و پیرکوه واقع در شهرستان سیاهکل رویشگاه انواع گوناگون و ارزشمندی از گیاهان دارویی هستند. زنبورهای این ناحیه نیز از این گیاهان دارویی تغذیه می کنند و لذا عسل آنها حاوی همان خواص دارویی و درمانی این گیاهان است. در سیاهکل بیش از چهارصد زنبوردار بومی در حال فعالیت هستند. در این شهرستان بیش از چهارده هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و از این کلنی ها به جز عسل هشتاد گیاه معروف سیاهکل محصولات دیگری نظیر بره موم، ژل رویال، گرده گل و بچه زنبور نیز به دست می آید. ارزش دشت های سیاهکل از این حیث آنقدر بالاست که حتی زنبورداران غیر بومی نیز در بخش هایی از سال کندوهای خود را به این منطقه می آورند. اکثر این زنبورداران غیر بومی از دو شهر اردبیل و قزوین راهی سیاهکل می شوند. عسل سیاهکل در مناطق جنگلی این شهرستان در ماه تیر و در مناطق ییلاقی آن در ماه های مرداد و شهریور برداشت می گردد.

از جمله گیاهان دارویی موجود در دشت های سیاهکل که زنبورهای این منطقه از آنها تغذیه می کنند می توان به آویشن، گون، کاسنی، پونه، بابونه، شاه تره، زنجبیل، سنبل ختایی، شاهدانه، رازیانه، زیره، نعناع، تره تیزک، بومادران، شیرین بیان، سرخس نر، شنبلیله و... اشاره کرد. بیشتر این گیاهان دارویی در دو دشت معروف منطقه دیلمان یعنی دشت سوسن چلچراغ و دشت شقایق قرار گرفته اند. اکثر این گیاهان نیز در فصل بهار در دشت های سیاهکل می رویند. لذا زنبورداران غیر بومی نیز غالبا در این فصل به سیاهکل کوچ می کنند.

سوغات سیاهکل یعنی عسل هشتاد گیاه این منطقه دارای خواص درمانی متعددی می باشد. این عسل می تواند در درمان و بهبودی بی اشتهایی، اگزمای عفونی، کلسترول خون، زخم ها و کوفتگی ها، نفخ معده و انقباضات دردناک، اختلال در تعریق، اختلال در ترشح ادرار، سرفه و سینه درد، ورم کیسه و مجراهای صفراوی، یبوست، تشنجات ریوی همچون آسم، ضعف اعصاب، تصلب شرائن، فشار خون بالا، بیماری های انگلی روده، دیابت، امراض زنانه و... مفید واقع گردد.

دشت سوسن چلچراغ سیاهکل

دشت سوسن چلچراغ سیاهکل

جاذبه های دیدنی سیاهکل

- آبشار بابا ولی: این جاذبه گردشگری در پنج کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر واقع شده است. آبشار بابا ولی دارای ده متر ارتفاع است و در حومه روستایی به همین اسم واقع شده است. این آبشار تنها در فصل بهار در این منطقه به جریان می افتد و آبشاری چهار فصل به شمار نمی رود. دلیل این امر این است که آب این آبشار از طریق ذوب شدن برف های موجود در ارتفاعات روستای بابا ولی تامین می شود. رودخانه پاکرود دیگر جاذبه ای است که در نزدیکی این روستا قرار دارد.

- کاروانسرای تی تی: این جاذبه گردشگری در چهار کیلومتر شهر سیاهکل و در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد. بانی ساخت کاروانسرای تی تی زنی به نام تی تی خانم بوده است که از او به عنوان عمه یکی از شاهان صفوی نام برده شده است. البته منبع موثقی برای این ادعا موجود نیست و ممکن است شخصی به نام تی تی خانم اصلا وجود تاریخی نداشته باشد. تی تی در گویش گیلکی به معنای شکوفه است. در ساخت بنای کاروانسرای تی تی مصالحی چون ساروج، گچ، سنگ و آجر به کار رفته است.

- قله درفک: این جاذبه گردشگری در حد فاصل رودبار و سیاهکل و در حاشیه دهستان دشتویل واقع شده است. قله درفک که دو هزار و هفتصد متر ارتفاع دارد در فاصله بیست و هفت کیلومتری شمال شرق شهرستان رودبار قرار گرفته است. در کوهپایه های قله زیبای درفک دو غار کوچک طبیعی نیز قرار گرفته اند. نام پیشین این قله دالفک بوده است که در گذر زمان به درفک تبدیل شده است. دالفک در گویش کهن دیلمی به معنی آشیانه عقاب است. اگر قصد انجام کوهنوردی در نواحی شرقی استان گیلان را دارید قله درفک می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. از فراز این قله منظره دشت های سیاهکل بسیار تماشایی و زیباست.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید