۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 55426665

در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی رشت در تابستان از جمله آبشار کچا، باغ محتشم و تالاب عینک می پردازیم.

جاهای دیدنی رشت در تابستان

سلام نو-سرویس گردشگری: رشت و مناطق اطراف آن مملو از جاذبه های گردشگری است. در این مطلب قصد داریم به معرفی شماری از این جاذبه ها و جاهای دیدنی رشت در تابستان بپردازیم. با ما همراه باشید.

تالاب عینک

تالاب عینک یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی رشت در تابستان است که در منطقه چهار این شهر واقع شده است. این دریاچه زیبا که بزرگترین تالاب شهری ایران نیز هست از طبیعت و آب و هوایی بکر و دلپذیر در فصل تابستان برخوردار است. تالاب عینک به این دلیل به این اسم نامگذاری شده است که از زاویه بالا شبیه به یک عینک است. غروب های ارغوانی زیبایی که بر پهنه این تالاب می توان تماشا کرد از دیدنی ترین چشم اندازهای استان گیلان به شمار می رود.

دیگر ویژگی جذاب تالاب عینک وجود گونه های متنوع گیاهی در محدوده این تالاب است. لاله تالابی، نی، خیزران، نیلوفر آبی، سنبل آبی، ازگیل، ارملک، انار وحشی و... از جمله این گونه های گیاهی هستند. اما شاید بتوان گفت که محبوب ترین ویژگی تالاب عینک حضور همیشگی طیف گوناگونی از پرندگان مهاجر در محدوده این تالاب است. از جمله این پرندگان مهاجر می توان به اگرت کوچک، پلیکان خاکستری، حواصیل شب، پلیکان پاخاکستری، چرخ ریسک سر آبی، اردک سرحنایی، باکلان کوچک، باکلان بزرگ و... اشاره کرد.

باغ محتشم

باغ محتشم نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت در تابستان می باشد. این باغ بزرگترین و قدیمی ترین پارک شهر رشت به شمار می رود. وسعت باغ زیبای محتشم بالغ بر صد و چهل هزار متر مربع است. این باغ که در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است معروف ترین عمارت شهر رشت یعنی عمارت کلاه فرنگی را نیز در درون خود جای داده است. بانی ساخت این شاهکار معماری فردی به نام صادق اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد بوده است. باغ محتشم همچنین مقبره شاعر مشهور معاصر یعنی هوشنگ ابتهاج را نیز در درون خود جای داده است.

باغ محتشم

باغ محتشم

رودخانه های زرجوب و گوهررود

از دیگر جاهای دیدنی رشت در تابستان می توان به دو رودخانه بزرگ این شهر یعنی رودخانه های زرجوب و گوهررود اشاره کرد. البته رودخانه زرجوب با نام های سیاه رود، صیقلان رود، کلاشه رودبار و نهر بوسار نیز شناخته می شود. همچنین اغلب اهالی رشت رودخانه گوهررود را با نام چمارسرا می شناسند. این دو رودخانه در محله پیربازار رشت به هم می رسند و از آنجا به بعد رودخانه پیربازار رود را تشکیل می دهند که سرانجام به تالاب انزلی فرو می ریزد. رودخانه زرجوب از کوه های کم ارتفاع جنوب رشت یعنی کوه های کچا، نیزه سر، جوکلبندان و هزار مرز سرچشمه می گیرد و سرچشمه رودخانه گوهررود نیز ارتفاعات بالادست روستای عزیزکیان می باشد.

روستای کلشتر

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت در تابستان روستای کلشتر است. این روستا که با مرکز شهر رشت حدود یک ساعت فاصله دارد در منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته است. تمامی بافت روستای کلشتر و فضای داخلی آن با باغ های زیتون و مزارع گندم پوشیده شده است. ناحیه اطراف این روستا نیز به زیبایی با درختان انبوه گردو، گیلاس، پرتقال، انار، انجیر، کاج و... پوشیده شده است. اما اصلی ترین و پرطرفدارترین جاذبه طبیعی این روستا آبشار زیبای آن است که در فضایی بهشتی و در محاصره چند صخره قرار گرفته است. محدوده اطراف آبشار کلشتر یکی از خنک ترین نقاط استان گیلان در فصل تابستان می باشد.

آبشار کچا

دیگر آبشار زیبای اطراف رشت آبشار کچا است که در درون روستایی به همین نام واقع شده است. روستای کچا که فاصله آن با مرکز شهر رشت حدود بیست کیلومتر است در حد فاصل امامزاده هاشم و رشت واقع شده است. روستای سبز کچا علاوه بر آبشار زیبای خود یک چشمه خروشان نیز دارد که در واقع سرچشمه آبشار این روستا نیز محسوب می شود. این چشمه که چشمه اورجین نام دارد در فصل تابستان با آب خنک و گوارای خود گردشگران پرشماری را به سمت روستای کچا جذب می کند.

آبشار کچا

آبشار کچا

ییلاق رحمت آباد

تابستان های شهر رشت معمولا گرم و شرجی است. بنابراین اغلب گردشگران ترجیح می دهند برای در امان ماندن از این گرما و آب و هوای ناخوشایند شرجی راهی ییلاق های اطراف رشت شوند. یکی از محبوب ترین این ییلاق ها ییلاق رحمت آباد است. این ییلاق در فاصله ای حدودا چهل کیلومتری با شهر رشت قرار گرفته است. سد معروف بیجار نیز که آب شرب شهر رشت از آن تامین می شود در همین ییلاق واقع شده است. آب و هوای منطقه رحمت آباد در فصل تابستان بسیار خنک و دلکش است و گردشگران می توانند اوقات خوشی را در این منطقه سپری کنند.

مرداب سراوان

در معرفی جاهای دیدنی رشت در تابستان نمی توان از مرداب سراوان گذشت. این مرداب منحصر بفرد در هفده کیلومتری جنوب رشت و در مرکز پارک جنگلی سراوان قرار دارد. مرداب سراوان از حیث چشم اندازی یکی از زیباترین مناطق استان گیلان است. دور تا دور این مرداب با درختان زیبایی نظیر سرو نقره ای، کاج سیلوستریس، کاج تدا، زربین، سفید پت، آلوچه جنگلی، توسکا، انجیلی، بیدمشک، ممرز، بلوط، بید و... پوشیده شده است و سطح مرداب را نیز نوعی خزه سبز رنگ پوشانده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید