۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 55426652

یکی از باغ‌های تماشایی مرمت شده کرمان، باغ فتح آباد است. با ما همراه باشید و درباره چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان بدانید.

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ فتح آباد کرمان، این اثر تاریخی و گران بها در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه استان کرمان قرار دارد؛ اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است. البته این روزها این مجموعه زیر نظر خانم سروناز نخعی -مسوول سابق رستوران و هتل باغ شازده- اداره می شود.

آشنایی با باغ فتح آباد

استان کرمان در کشورمان ایران جزء یکی از تاریخی ترین شهرها به شمار می رود که در جنوب شرقی ایران واقع شده است. این استان حدود ۷ هزار جاذبه ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است و از این بین ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. اما جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، باغ عمارت بیگلربیگی (فتح آباد) است که قدمت آن به دوره ی قاجار بر می گردد و در فاصله ی ۲۵ کیلومتری شهر کرمان واقع در روستای اختیارآباد واقع گردیده است.

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

الگوی ساخت این باغ از باغ شاهزاده ی کرمان بوده و با توجه به نورپردازی های زیبایی که در آن صورت گرفته جلوه ی بی نظیری را در شب دارا هست. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از بزرگترین و متنوع ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می رود.

وسعت باغ فتح آباد به ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۱۵۰۰ متر می رسد. این بنا دارای سبکی اروپایی و ایرانی است و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. به گونه ای که وقتی وارد عمارت فتح آباد شدید در گویی در بهشت وارد شدید. یک حوضی بزرگ در ابتدای ورود شما به این باغ در مقابلتان وجود دارد که حدودا ۶۰ متر بوده و انعکاس بنای ساختمان بر روی آب حوض می افتد.

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

به منظور دسترسی به باغ فتح آباد در استان کرمان می توانید از طریق آدرس بالای به آن دسیرسی پیدا کنید، توجه داشته باشید که هیچ گونه اتوبوس و تاکسی در این مسیر وجود ندارد بنابراین اگر ماشین شخصی ندارید باید دربست ماشین بگیرید تا به این منطقه برسید.

درباره مرمت و احیاء باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد در گذشته محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش به حساب می‌آمد و به ویرانه‌ای تبدیل شده بود؛ تا اینکه استاندار کرمان از باغ فتح آباد بازدید کرد و دستور ویژه برای بازسازی بنا داد تا برای نخستین بار یک گام اساسی برای مرمت باغ فتح آباد برداشته شود.

علیرضا رزم حسینی، استاندار وقت کرمان، در بازدید از باغ گفته بود:

این باغ ۱۸۰ سال قدمت دارد و برای نخستین بار که از آن بازدید کردم، لودری برای تخریب بخشی از این اثر تاریخی حضور داشت. از کسی که قصد تخریب بنا را داشت، دلیل این کارش را پرسیدیم، مشخص شد این فرد به این دلیل که گمان می‌کرد، خشت‌های بنا برای زمین کشاورزی مناسب است، می‌خواست خشت‌ها را به باغش انتقال دهد.

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

خوشبختانه با تدبیر صورت گرفته و پس از اجرای عملیات بازسازی، باغ فتح‌ آباد به یکی از زیباترین باغ‌های ایران تبدیل شده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. قنات موجود در این بنا به‌کلی خشک شده بود؛ گرچه با احداث چاه و نصب آب شیرین‌کن و اجرای کامل طرح همیار آب، آب‌رسانی در این بنا انجام شد. در بازسازی این بنا، مرکزی به وجود آمده که به‌لحاظ تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین به یکی از مراکز تحقیقاتی، کشاورزی و تفریحی مردم تبدیل شده است. در محوطه سبز باغ فتح‌ آباد ۴۰۰ گونه گیاه دارویی استان کرمان کشت می‌شود که می‌تواند به بانک گیاهی قابل توجهی در کشور منتهی شود.

سایر اقدامات مرمتی این مجموعه شامل مرمت و استحکام‌بخشی کل بنا، تثبیت ستون‌ها، پی‌بندی، سبک‌سازی پشت‌بام، بازسازی فضاهای ریخته شده از جمله گل‌خانه، مرمت حوض‌ها، طراحی آب‌نماها می‌شد. باغ فتح آباد یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است که از سبک معماری منحصربه‌فردی بهره می‌برد.

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

سرانجام درهای مجموعه تاریخی-تفریحی باغ فتح آباد در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ در حضور استاندار کرمان و وزیر کشور برای استفاده مردم باز شد و این باغ پس از ماه‌ها کار مستمر استادکاران و کارشناسان میراث فرهنگی اکنون بار دیگر به چرخه زندگی مردم کرمان بازگشت.

در باغ فتح آباد امکاناتی برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم شده است که از آن جمله می‌توان به رستوران، شربت‌خانه و چای‌خانه اشاره کرد. در این محل‌ها انواع غذاها، عرقیجات، گیاهان دارویی و معطر، فالوده کرمانی و بستنی سنتی مخصوص سرو می‌شود. در محوطه بیرون آن‌ها نیز صندلی‌های تعبیه شده است تا از فضای باغ لذت ببرید.

در محوطه باغ، آلاچیق‌های چوبی وجود دارد که در اصطلاح کرمانی‌ها به آن‌ها کپر می‌گویند و می‌توانید برای لحظاتی در این آلاچیق‌ها خستگی را از تن به در کنید. غرفه‌های صنایع دستی و گیاهان دارویی نیز انتخاب بسیاری از گردشگران برای خرید صنایع دستی و انواع محصولات گیاهی به‌عنوان سوغاتی هستند.

یکی از امکانات قابل‌توجه مجموعه، امکان برگزاری سمینار، جلسات رسمی و کاری، مهمانی‌های خانوادگی و دانشجویی، جشن تولد در عمارت چهار فصل است که با پارکینگ اختصاصی اجاره داده می‌شود.

چگونگی مرمت باغ فتح آباد کرمان

جالب است بدانید که امکان اقامت در این باغ نیز وجود دارد و بسته به بودجه خود می‌توانید یکی از اتاق‌های شاه‌نشین، عمارت چهار فصل یا اتاق‌های معمولی را اجاره کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید